Pharmacopsychiatry 1985; 18(4): 272-277
DOI: 10.1055/s-2007-1017380
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Cardiovascular Effects of Single Doses of the Antidepressants Amitriptyline and Lofepramine in Healthy Subjects*

Kardiovaskuläre Nebenwirkungen oraler Einzeldosen der Antidepressiva Amitriptylin und LofepraminH.  Stern1 , J.  Konetschny1 , L.  Herrmann2 , U.  Säwe2 , G. G. Belz1
  • 1Institute for Cardiovascular Therapy, Wiesbaden, FRG
  • 2Medical Department AB Leo, Helsingborg, Sweden
* Excerpted, in part, from a medical thesis done by J. Konetschny at the University of Mainz
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In a placebo-controlled double blind study, single oral doses of lofepramine (140 mg and 210 mg) and amitriptyline(100 mg and 150 mg) were given to 5 healthy volunteers. Heart rate, blood pressure, systolic time intervals, and electrical impedance cardiogram were recorded in supine and upright position for 8 hours after drug administration. In addition, plasma drug concentrations were measured simultaneously. Amitriptyline caused a more pronounced increase in heart rate, especially under orthostatic stress, than did lofepramine. Both drugs reduced total peripheral resistance; amitriptyline's effect was greater. A rise in blood pressure (supine position) and shortening of the electromechanical systole under lofepramine indicated an improvement of cardiac performance. In contrast amitriptyline, particularly in the upright position, lowered blood pressure and lengthened electromechanical systole. Since both drugs have a comparable antidepressant activity, lofepramine is suggested to induce fewer untoward cardiovascular reactions than amitriptyline.

Zusammenfassung

In einer plazebokontrollierten Studie erhielten 5 gesunde Versuchspersonen orale Einzeldosen von Lofepramin (140 und 210 mg) und Amitriptylin (100 und 150 mg). Herzfrequenz, Blutdruck, systolische Zeitintervalle und elektrisches Impedanzkardiogramm wurden im Liegen und Stehen über 8 Stunden nach Arzneimittelgabe registriert und die Plasmakonzentrationen von Amitriptylin, Nortriptylin, Lofepramin und Desipramin gleichzeitig entnommen. Beide Medikamente erhöhten die Herzfrequenz, wobei der Anstieg nach Amitriptylin stärker war, insbesondere unter Orthostase. Beide Arzneimittel verminderten den peripheren Gesamtwiderstand, wobei der Effekt des Amitriptylin überwog. Nach Lofepramin wurden ein Anstieg des Blutdrucks (im Liegen) und eine Verkürzung der elektromechanischen Systolendauer beobachtet; diese Effekte weisen auf eine Verbesserung der Herzleistung hin. Unter Amitriptylin wurden (besonders im Stehen) entgegengesetzte Effekte beobachtet. Da von beiden Arzneimitteln bei den verwendeten Dosierungen eine vergleichbare antidepressive Effektivität beschrieben ist, sind bei der Therapie mit Lofepramin weniger unerwünschte kardiovaskuläre Nebeneffekte zu erwarten, als dies bei Amitriptylin der Fall ist.