Pharmacopsychiatry 1986; 19(3): 96-100
DOI: 10.1055/s-2007-1017163
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Preliminary Experiences and Results with the Munich Version of the Andreasen Scale

Assessment of Productive and Negative Symptoms in Chronic Schizophrenic PatientsErste Erfahrungen und Ergebnisse mit der deutschen Version der Andreasen-Skala bei chronisch SchizophrenenD. M. Dieterle1 , M. I. Albus1 , E.  Eben1 , M.  Ackenheil1 , W.  Rockstroh2
  • 1Psychiatric Hospital of the University of Munich
  • 2State Mental Hospital Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The Andreasen Scale (SANS), an instrument for evaluating negative symptoms in schizophrenic patients, was translated at the Psychiatric Hospital of Munich and tested on 35 chronic schizophrenic inpatients at the Regensburg State Mental Hospital. In addition, psychopathology was evaluated with the BPRS, sociodemographic data were collected, and cognitive performance was evaluated by the MMS. Also, VBR was determined on the basis of CAT scans. Our results suggest that the SANS is a reliable instrument for measuring negative symptoms; however, the symptom complexes are affected by age, duration of illness and hospitalization, thus making a clear distinction between negative symptoms per se and the effects of hospitalization questionable.

Zusammenfassung

Die Andreasen-Skala (SANS), ein Meßinstrument zur Erfassung der Negativ-Symptomatik bei schizophrenen Patienten, wurde an der Universitätsnervenklinik München übersetzt und an 35 chronisch schizophrenen Patienten des Bezirkskrankenhauses Regensburg hinsichtlich ihrer Praktikabilität untersucht. Psychopathologie wurde zusätzlich anhand von BPRS beurteilt. Gleichzeitig wurden soziodemographische Daten erhoben, kognitive Leistungsfähigkeit anhand des MMS beurteilt und bei allen Patienten mittels CT-Untersuchungen die VBR ermittelt. Die Ergebnisse zeigen, daß die SANS ein geeignetes Meßinstrument zur Erfassung der Negativ-Symptomatik ist, die Symptom-Komplexe jedoch von dem Alter, der Krankheitsdauer und der Hospitalisierungsdauer überlagert werden und somit keine klare Differenzierung zwischen Negativ-Symptomen per se und Hospitalisierungseffekten mehr zulassen.

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