Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(5): 306-309
DOI: 10.1055/s-2007-1016510
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Fibrin-Glue-Coated Collagen Fleece in Lung Surgery - Experimental Comparison with Infrared Coagulation and Clinical Experience

Fibrinbeschichteter Kollagenvlies im Vergleich zur Infrarot-Koagulation in der Lungenchirurgie - eine experimentelle und klinische BewertungJ. R. Izbicki1, 2 , T. Kreusser1 , M. Meier1 , K. L. Prenzel2 , W. T. Knoefel1, 2 , B. Passlick1, 2 , G. Kuntz3 , U. Schiele3 , O. Thetter1
  • 1Department of Surgery, Ludwig-Maximilian-University Munich, Klinikum Innenstadt and Zentralkrankenhaus Gauting, Munich, Germany
  • 2Department of Surgery, University of Hamburg, Hamburg, Germany
  • 3Research Laboratory and Clinical Research of Nycomed Arzneimittel GmbH, Munich, Germany
Further Information

Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Diffuse parenchymal bleeding and major air leaks still present a challenge to the thoracic surgeon. This study was therefore designed to evaluate efficacy and handling of fibrin-gluecoated collagen fleece, to address these problems.

In an experimental part defects were produced in lungs of troll pigs to compare the use of the fleece with infrared coagulation. Immediate airtightness and postoperative adhesions were evaluated. Scores were designed to evaluate quality and extension of the adhesions.

In a clinical study parenchymal resection sites were sealed with fibrin-glue-coated collagen fleece in 52 patients. No patient suffered from postoperative bleeding. In three cases air leaks were still present on the third postoperative day, representing a 5.8% failure rate. 92.3% of the patients showed neither postoperative hemorrhage nor prolonged air leaks. A fixed combination of collagen fleece and fibrin glue consequently can be considered as a valuable tool in thoracic surgery.

Zusammenfassung

Diffuse Blutungen und Luftleckagen sind die Hauptprobleme in der Parenchymchirurgie der Lunge. Unter dem Aspekt dieser Komplikationen soll die vorliegende Studie die Effektivität und Handhabung des fibrinbeschichteten Kollagenvlies anhand von experimentellen und klinischen Daten aufzeigen.

In einem experimentellen Teil wurden Parenchymdefekte der Lunge von Trollschweinen sowohl mit Infrarotkoagulation als auch mit dem fibrinbeschichteten Kollagenvlies behandelt. Unmittelbar postoperativ wurde die Luftdichtigkeit der behandelten Defekte untersucht. In einer zweiten Gruppe wurden die beiden Methoden in bezug auf die entstandenen Adhäsionen unter Zuhilfenahme eines Scores verglichen. In dem klini schen Teil wurden 52 thoraxchirurgische Patienten, deren Resektionsflächen mit dem fibrinkleberbeschichteten Kollagenvlies behandelt worden waren, prospektiv untersucht. Bei keinem Patienten trat eine postoperative Blutung auf, in drei Fällen kam es auch nach drei Tagen zu keinem Verschluß der Luftleckagen, was einer Therapieversagerrate von 5,8 % entspricht. Bei 92,3 % der Fälle kam es weder zu persistierenden Luftleckagen noch zu postoperativen Blutungen. Das fibrinkle-berbeschichtete Kollagenvlies stellt daher unserer Meinung nach eine wertvolle Bereicherung der Thoraxchirurgie dar.

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