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DOI: 10.1055/s-2007-1016428
NIV - Modi und Prognose
NIV - Modes and PrognosisPublication History
Publication Date:
04 March 2008 (online)

Zusammenfassung
Nichtinvasive (NIPPV) und invasive Beatmungsverfahren sind zur Behandlung der Atemmuskelschwäche bei Patienten mit neuromuskulären Erkrankungen etabliert. Die EUROVENT-Studie liefert aktuelle Daten zur häuslichen Beatmung. Es zeigt sich ein deutlicher Trend zur Beatmung mit Druckvorgabe. Patienten mit neuromuskulären Erkrankungen wurden in 41 % der Fälle mit Volumenvorgabe beatmet. In den letzten 10 Jahren war ein Wechsel von der historischen Beatmung mit Volumenvorgabe zur Druckvorgabe bei allen Indikationsgruppen zu beobachten. 2 aktuelle randomisierte Cross-over-Studien zeigen jedoch, dass druck- und volumenkontrollierte Verfahren den gleichen Effekt auf Gasaustausch und Schlafqualität bei Patienten mit hyperkapnischer, chronischer respiratorischer Insuffizienz haben. Beide Verfahren haben den gleichen Einfluss auf das mittlere Überleben. Assistierte, assistiert/kontrollierte und kontrollierte Modi kommen bei der Behandlung der Atemmuskelschwäche zur Anwendung. In der Zeit von 1977 - 2001 nahm in Dänemark das Langzeitüberleben der Patienten mit einer Duchenne'schen Muskeldystrophie (DMD) zu. Verbesserte Organisation der Betreuung, Einführung der Heimbeatmung als Standardtherapie und Etablierung von Beatmungszentren waren die Ursachen. Der Anteil der Beatmungspatienten erhöhte sich von 0,9 auf 43,4 % der DMD-Patienten. Nach dem Auftreten einer Hyperkapnie lebt ein DMD-Patient durchschnittlich 9,7 Monate, wenn die Atemmuskulatur nicht entlastet wird. Simonds konnte bei dieser Patientengruppe durch die Anwendung einer nächtlichen NIPPV das Fünf-Jahres-Überleben auf 73 % steigern. Bei der schnell progredienten Amyotrophen Lateralsklerose (ALS) sind die Ergebnisse weniger beeindruckend. Die Bulbärparalyse gilt als eigenständiger negativer Prädiktor. Eine regelmäßige, systematische Untersuchung kann die Prognose der ALS-Patienten durch eine frühzeitigere Beatmung verbessern.
Abstract
Non-invasive (NIV) as well as invasive mechanical ventilation are established for the treatment of ventilatory failure in neuromuscular diseases. The EUROVENT study provides data about mechanical ventilation at home. In this survey there is a trend towards pressure-derived ventilation in these patient groups. Volume-cycled ventilators had been used in 41 % patients with neuromuscular diseases. During the past decade a remarkable change towards pressure-cycled ventilation has occurred. Two recently published, randomised cross-over studies demonstrated equal efficacy of volume-cycled ventilation compared to pressure-cycled ventilation in terms of gas exchange and sleep efficacy in chronic ventilatory failure. In both groups the median survival times were equal. In respiratory muscle failure, assisted ventilation, assist/controlled ventilation as well as controlled ventilation are applied. Between 1977 and 2001, long-term survival improved in patients with Duchenne muscular dystrophy (DMD) in Denmark based on a strict organisation of care, home ventilation as standard treatment and the establishment of centres for home ventilation. The proportion of ventilated patients rose from 0.9 % to 43.4 % of all DMD patients. The median survival of an untreated DMD patient is 9.7 months. Simonds demonstrated a 5-year survival rate of 73 % in these groups of patients under home mechanical ventilation. In patients with the more rapidly deteriorating amyotrophic lateral sclerosis, the efficacy of home ventilation is less impressive and bulbar involvement serves as an independent negative predictor.
Literatur
- 1 
            Lloyd-Owen S J, Donaldson G C, Ambrosino N. et al .
            Patterns of home mechanical ventilation use in Europe: results from the Eurovent survey. 
            Eur Respir J. 
            2005; 
            25 
            1025-1031 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Janssens J P, Derivaz S, Breitenstein E. et al .
            Changing patterns in long-term noninvasive ventilation: a 7-year prospective study
            in the Geneva Lake area. 
            Chest. 
            2003; 
            123 
            67-79 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Meecham Jones D J, Wedzicha J A. 
            Comparison of pressure and volume preset nasal ventilator in stable chronic respiratory
            failure. 
            Eur Resp J. 
            1993; 
            6 
            1060-1064 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Windisch W, Storre J H, Sorichter S. et al .
            Comparison of volume- and pressure-limited NPPV at night: a prospective randomized
            cross-over trial. 
            Resp Med. 
            2005; 
            99 
            52-59 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Tuggey J M, Elliot M W. 
            A randomised crossover study of pressure and volume non-invasive ventilation in chest
            wall deformity. 
            Thorax. 
            2005; 
            60 
            859-864 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Leger P, Bedicam J M, Cornette A. et al .
            Nasal intermittent positive pressure ventilation. Long-term follow-up in patients
            with severe chronic respiratory insufficiency. 
            Chest. 
            1994; 
            105 
            100-105 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Mellies U, Ragette R, Dohna Schwake C. et al .
            Long-term non-invasive ventilation in children and adolescents with neuromuscular
            disorders. 
            Eur Respir J. 
            2003; 
            22 
            631-636 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Fauroux B, Pigeot J, Polkey M I. et al .
            In vivo physiologic comparison of two ventilators used for domiciliary ventilation
            in children with cystic fibrosis. 
            Crit Care Med. 
            2001; 
            29 
            2097-2105 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Jeppesen J, Green A, Steffensen B F. et al .
            The Duchenne muscular dystrophy population in Denmark, 1977 - 2001: prevalence, incidence
            and survival in relation to the introduction of ventilator use. 
            Neuromusc Dis. 
            2003; 
            13 
            804-812 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Simonds A K, Muntoni F, Heather S. et al .
            Impact of nasal ventilation on survival in hypercapnic Duchenne muscular dystrophy. 
            Thorax. 
            1998; 
            53 
            949-952 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Vianello A, Bevilacqua M, Savador V. et al .
            Long-term nasal intermittent positive pressure ventilation in advanced Duchenne's
            muscular dystrophy. 
            Chest. 
            1994; 
            105 
            445-448 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Toussaint M, Steens M, Wasteels G. et al .
            Diurnal ventilation via mouthpiece: survival in end-stage Duchenne patients. 
            Eur Respir J. 
            2006; 
            28 
            549-555 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Lofaso F, Orlikowski D, Paphael J C. 
            Ventilatory assistance in patients with Duchenne muscular dystrophy. 
            Eur Respir J. 
            2006; 
            28 
            468-469 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Raphael J C, Dazord A, Jaillard P. et al .
            Assessment of quality of life for home mechanical ventilated patients with Duchenne
            muscular dystrophy. 
            Rev Neurol. 
            2002; 
            158 
            453-460 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Kleopa K A, Sherman M, Neal B. et al .
            BiPAP improves survival rate of pulmonary function decline in patients with ALS. 
            J Neurol Sci. 
            1999; 
            164 
            82-88 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Farrero E, Prats E, Povedano M. et al .
            Survival in amyotrophic lateral sclerosis with home mechanical ventilation: the impact
            of systematic respiratory assessment and bulbar involvement. 
            Chest. 
            2005; 
            127 
            2132-2138 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Lo Coco D, Marchese S, Pesco M V. et al .
            Noninvasive positive-pressure ventilation in ALS, predictors of tolerance and survival. 
            Neurology. 
            2006; 
            67 
            761-765 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Mustfa N, Walsh E, Bryant V. et al .
            The effect of non-invasive ventilation on ALS and their caregivers. 
            Neurology. 
            2006; 
            66 
            1211-1217 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 
            Bach J R. 
            Amyotrophic lateral sclerosis: prolongation of life by noninvasive respiratory aids. 
            Chest. 
            2002; 
            122 
            92-98 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Schönhofer B, Geibel M, Haidl P. et al .
            Daytime mechanical ventilation in chronic respiratory insufficiency. 
            Eur Respir J. 
            1997; 
            10 
            2840-2846 
            
            Reference Ris Wihthout Link
F. Kalbitz
         Krankenhaus Martha-Maria Halle-Dölau, Zentrum für Heimbeatmung und Respiratorentwöhnung
         der Kliniken für Innere Medizin
         
         Röntgenstraße 1
         
         06120 Halle
         
         Email: F.Kalbitz@MarthaMaria-Halle.de
         
         
 
     
      
    