Pharmacopsychiatry 1989; 22(4): 144-151
DOI: 10.1055/s-2007-1014597
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Noradrenergic Output and Clinical Response in Depressed Women During Amitriptyline Therapy

Noradrenalinsekretion und klinische Reaktionen bei depressiven Patientinnen während einer AmitriptylintherapieG. L. Corona1 , Maria Laura Cucchi1 , P.  Frattini1 , G.  Santagostino1 , S.  Schinelli1 , V.  Comincioli2 , F.  Zerbi3 , Lucia  Fenoglio3 , F.  Savoldi3
  • 1Institute of Pharmacology, University of Pavia, Italy
  • 2Department of Mathematics, University of Pavia, Italy
  • 3Department of Neurology, University of Pavia, Italy
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The measurement of the urinary excretion of 3- methoxy-4-hydroxyphenylglycol (MHPG) in 59 unipolar depressed women before and during administration of l00mg amitriptyline (AMT) i.m. daily for four weeks showed that the patients could be divided into high or low MHPG excretors. An analysis of the excretion course of MHPG and 3-methoxy-4-hydroxy mandelic acid during therapy showed, in most patients, a lower urinary excretion of both these noradrenaline (NA) metabolites in comparison with basal values. Therapy also decreased plasma noradrenaline concentrations and blood pressure values both at rest and on orthostatic challenge. Available evidence seems to suggest that AMT administration caused a lower overall noradrenergic output that might be partially responsible for a diminished sympathetic nervous activity. The authors were unable to confirm that the baseline MHPG level can predict the clinical response to antidepressant treatment and they found no significant correlations between changes in biochemical or physiological variables and drug plasma concentrations or clinical response. The possibility that depressed patients might be grouped according to their different NA metabolism needs to be validated in a larger patient sample.

Zusammenfassung

Die Messung der Urinausscheidung von 3- Methoxy-4-Hydroxyphenylglykol (MHPG) bei 59 unipolardepressiven Patientinnen vor und während der Verabreichung von 100 mg Amitriptylin (AMT) intramuskulär täglich während vier Wochen zeigte, daß die Patientinnen in starke und niedrige MHPG-Ausscheider eingeteilt werden können. Bei den meisten Patientinnen zeigte eine Analyse des Ausscheidungsverlaufs der 3-Methoxy-4-Hydroxymandelsäure während der Behandlung eine niedrigere Ausscheidung beider Noradrenalinstoffwechselprodukte mit dem Harn im Vergleich zu den Ausgangswerten. Bei der Behandlung erniedrigten sich auch die Noradrenalinkonzentrationen im Plasma und die Blutdruckwerte sowohl im Ruhezustand als auch unter Orthostase. Die AMT-Verabreichung scheint den Noradrenalinausstoß zu verringern, was teilweise eine herabgesetzte Sympathikusaktivität zur Folge haben könnte. Verff. konnten nicht bestätigen, daß der MHPG-Ausgangswert die klinische Reaktion auf die Antidepressivabehandlung voraussagen kann und fanden keine signifikanten Korrelationen zwischen Veränderungen der biochemischen oder physiologischen Variablen einerseits und den Plasmakonzentrationen der Antidepressiva bzw. dem klinischen Ansprechen der Patientinnen andererseits. Versuche mit einem größeren Patientenkollektiv sind erforderlich, um festzustellen, ob sich depressive Patienten aufgrund von Verschiedenheiten ihres Noradrenalinstoffwechsels klassifizieren lassen.

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