Pharmacopsychiatry 1990; 23(5): 212-214
DOI: 10.1055/s-2007-1014510
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

High-Dose Trimipramine in Acute Schizophrenia

Preliminary Results of an Open TrialWirksamkeit und Verträglichkeit von
Trimipramin bei schizophrenen Patienten
G.  Eikmeier , K.  Muszynski , M.  Berger , M.  Gastpar
  • Department of General Psychiatry, University Hospital, Essen, FRG
    Central Institute of Mental Health, Mannheim, FRG
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Trimipramine and clozapine show some similarities in receptor-binding profiles. Both have the same dissociation constant for D2-receptors and marked binding potencies for H1-receptors and muscarinic acetylcholine receptors. Based on these similarities an antipsychotic efficacy of trimipramine might be postulated. To generate hypotheses 15 schizophrenic patients with a BPRS total score of at least 50 were treated with trimipramine up to 400 mg per day. Four patients deteriorated under this treatment and had to be withdrawn from the study between the 4th and the 10th day. One patient stopped participating after the 15th day due to lack of improvement. These drop-outs showed a mean impairment in BPRS total score from 56 at baseline to 66 at endpoint. Ten patients were treated for 4 to 5 weeks successfully and improved on the BPRS from 57 at baseline to 31 at endpoint. High-dose trimipramine was tolerated well. In schizophrenic patients the expected sedative effect was small. One patient developed a modest parkinsonism, no acute dystonia was seen.

Zusammenfassung

Trimipramin und Clozapin weisen Ähnlichkeiten im Rezeptorprofil auf. Die Dissoziationskonstante am D2-Rezeptor ist für beide Substanzen identisch. Außerdem führen beide zu einer deutlichen Blockade des H1-Rezeptors und des muskarinergen Acetylcholinrezeptors. Aufgrund dieser Ähnlichkeiten kann eine antipsychotische Wirksamkeit von Trimipramin postuliert werden. In einer offenen Studie zur Hypothesengenerierung wurden 15 schizophrene Patienten mit einem BPRS-Gesamtscore von mindestens 50 mit einer Trimipraminmonotherapie von 300 bis 400 mg täglich behandelt. 4 Patienten verschlechterten sich unter dieser Therapie, so daß die Behandlung bei ihnen zwischen dem 4. und 10. Tag abgebrochen werden mußte. Ein Patient brach die Behandlung wegen fehlender Besserung nach dem 15. Tag ab. Die Abbrecher verschlechterten sich auf der BPRS von durchschnittlich 56 auf durchschnittlich 66 Punkte. 10 Patienten wurden 4 bis 5 Wochen mit Trimipramin behandelt und besserten sich auf der BPRS von durchschnittlich 57 auf durchschnittlich 31 Punkte. Die Verträglichkeit des hochdosierten Trimipramin war gut. Der erwartete sedierende Effekt war bei den schizophrenen Patienten nur gering. Ein Patient entwickelte ein mäßiggradiges Parkinsonoid. Frühdyskinesien traten nicht auf.

    >