Pharmacopsychiatry 1990; 23(3): 135-142
DOI: 10.1055/s-2007-1014496
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Response to Total Sleep Deprivation Before and During Treatment with Fluvoxamine or Maprotiline in Patients with Major Depression - Results of a Double-Blind Study

Antidepressiver Effekt des total Schlafentzugs bei endogen depressiven Patienten vor und während Behandlung mit Fluvoxamin oder Maprotilin - Ergebnisse einer doppelblinden VergleichsstudieS.  Kasper1 , G.  Voll2 , A.  Vieira3 , H.  Kick2
  • 1Psychiatric Department of the University of Bonn, FRG
  • 2Psychiatric Department of the University of Heidelberg, FRG
  • 3Psychiatric Department of the University of Sao Paulo, Brasil
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

To test the hypothesis that the antidepressant effects of total sleep deprivation (TSD) are linked to the serotonergic and/or noradrenergic system the authors carried out a double-blind study (fluvoxamine versus maprotiline) in 42 inpatients with endogenous depression (ICD). Patients were randomized to a four-week treatment with either fluvoxamine (100 - 300 mg/day) or maprotiline (100 - 300 mg/day). In addition, patients underwent a TSD procedure before and after one week of antidepressant medication. There was a statistically significant reduction of depression ratings (HDRS) in both the fluvoxamine and maprotiline group. The day-1 response to TSD before antidepressive medication was not associated with a clear relationship to the outcome after four weeks of treatment with either fluvoxamine or maprotiline. On the other hand, the day-2 response to TSD was significantly correlated with a good outcome to subchronic treatment with maprotiline. Furthermore, the results of the authors' data suggest that a favorable short-term outcome of TSD may be connected to antidepressants enhancing the serotonergic neurotransmission. The global comparison between fluvoxamine and maprotiline revealed that the group of patients treated with fluvoxamine had a significantly higher efficiency index (CGI) than the maprotiline group; fluvoxamine was rated to be tolerated excellently in 70 % of the patients whereas this percentage was only 43 % in the maprotiline group. There was also significantly more vertigo and dry mouth in the maprotiline group whereas the fluvoxamine group was rated to have significantly more sleep disturbances during the trial.

Zusammenfassung

Um zu untersuchen, ob der antidepressive Effekt des therapeutischen Schlafentzugs im Zusammenhang mit dem serotonergen und/oder noradrenergen System steht, haben wir eine doppelblinde Vergleichsstudie (Fluvoxamin versus Maprotilin) an 42 stationären, endogen depressiven Patienten durchgeführt. Entsprechend der Randomisierungsliste erhielten 21 Patienten das Medikament Fluvoxamin (100 - 300 mg/die) und 21 die Vergleichssubstanz Maprotilin (100 - 300 mg/die). Zusätzlich wurde vor und nach einwöchiger medikamentöser Therapie ein totaler Schlafentzug (TSD) durchgeführt. Die Patienten beider Medikamentengruppen zeigten im Behandlungszeitverlauf eine signifikante Abnahme in der Gesamtsumme der Hamilton Depressions Skala. Es konnte kein eindeutiger Zusammenhang zwischen der antidepressiven Reaktion am 1. Tag nach TSD (Tag-1 Response) und dem therapeutischen Ansprechen nach vierwöchiger Behandlung gefunden werden. Die antidepressive Reaktion am 2. Tag nach TSD (Tag-2 Response) stand hingegen in einem signifikanten Zusammenhang mit der späteren Ansprechbarkeit auf Maprotilin. Außerdem zeigte sich, daß durch die akute Gabe von Fluvoxamin der Rückfall am zweiten Tag nach TSD verhindert werden kann. Die Verträglichkeit des Medikamentes Fluvoxamin wurde in 70 % der Fälle als sehr gut beurteilt, während dies bei der Maprotilin-Gruppe nur in 43 % der Fälle angegeben wurde. Patienten in der Maprotilin-Gruppe wiesen signifikant häufiger Schwindel und Mundtrockenheit auf und in der mit Fluvoxamin behandelten Gruppe wurden signifikant häufiger Schlafstörungen registriert.

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