Abstract
This publication forms the third part of a critical evaluation of pharmaco-EEG applications
as an instrument for assessing the profile of action of psychoactive drugs based on
the trial results of three new psychoactive test substances: savoxepine, levoprotiline
and maroxepine. - After the presentation, in Parts I (savoxepine) and II (levoprotiline),
of trial substances for which compatible results were obtained in the pharmaco-EEG
model and in the clinical studies, a case with descrepant and less predictive results
has been presented, and on this basis the limitations of the pharmaco-EEG model in
the evaluation of therapeutic efficacy are discussed. - The substance examined in
this report, the tetracyclic dibenzoxepine derivative, maroxepine, produced prominent
central effects in pharmacological studies which pointed to a bipolar profile of action,
i. e., the EEG showed similarities both to antidepressants and antipsychotics. - The
pharmaco-EEG effects of maroxepine were investigated in a randomised, double-blind
study in 15 young healthy male subjects and compared with those of placebo and the
reference substances, chlorpromazine and imipramine. The experimental design was a
cross-over uncompleted block design with five consecutive trial days one week apart.
- The pharmaco-EEG was recorded from the occipito-temporal and frontocentral regions
before, 3 and 6h after application of 2.5 mg and 5.0 mg maroxepine, 75 mg chlorpromazine,
75 mg imipramine and placebo. The selected target variables for descriptive statistical
evaluation were the Spectral Difference Index (SDI), the absolute and relative power
values in seven predetermined frequency bands within the range 1,5 to 30.0 Hz, the
dominant frequency (6.0 to 18.0 Hz) and the alpha slow-wave index (ASI). - The results
show that maroxepine has a potent central nervous action and a strong sedative potential.
The EEG effects consisted of a shift to the left of the relative power spectrum of
the occipital lead, accompanied by an increase in the absolute beta power in the frontocentral
region. Discriminative inspection of the profiles of EEG changes, induced by maroxepine
and the reference drugs, revealed closer similarity of maroxepine with chlorpromazine
than with imipramine. - Maroxepine showed vigilance-decreasing features like imipramine.
This is one condition to be able to interfere with depressive illness. The underlying
hypothesis is that depressive illness is based on affective and vigilance disturbance.
- Maroxepine furthermore showed the typical neuroleptic-like shift from resting alpha
to resting subalpha (thetaF band) which we assume related to the anti-productive properties of neuroleptics in
schizophrenia. In addition, maroxepine caused an increase in frontocentral β-activity,
which we believe is related to the positive effects of neuroleptics in defect symptomatology.
- However, first early phase-II clinical studies in patients with depressive and schizophrenic
symptomatology furnished no evidence that maroxepine is therapeutically effective.
Unlike the acute effects it showed rather stimulating than sedative effects. Its pharmacological
effects are evidently not coordinated and balanced in such a way as to provide a therapeutic
advantage for the patient. Maroxepine thus illustrates very clearly the limitations
of the pharmacological and of the pharmaco-EEG model in the prediction and assessment
of the therapeutic efficacy of psychotropic drugs. The conclusion also might be that
a substance showing something of everything might not be the best agent for the treatment
of either depressive illness or schizophrenia.
Zusammenfassung
Der vorliegende Beitrag bildet den dritten Teil einer Bewertung des Pharmako-EEG als
Meßinstrument zur prospektiven Analyse des Wirkprofils von Psychopharmaka auf der
Basis der Prüfungsergebnisse von drei neu entwickelten psychoaktiven Prüfsubstanzen
(Savoxepin, Levoprotilin, Maroxepin). Nachdem in den Teilen I (Savoxepin) und II (Levoprotilin)
Substanzen vorgestellt wurden, für die im Pharmako-EEG-Modell und in klinischen Studien
übereinstimmende Ergebnisse erzielt wurden, wird nunmehr ein Fall mit diskrepanten
Ergebnissen dargestellt und auf dieser Basis die Grenzen des Pharmako-EEG-Modells
bei der prospektiven Bewertung der therapeutischen Wirksamkeit von Psychopharmaka
diskutiert. - Die hier betrachtete Prüfsubstanz Maroxepin, ein tetrazyklisches Dibenzoxepin-
Derivat, zeigte in pharmakologischen Studien ausgeprägte zentrale Effekte, die auf
ein bipolares Wirkprofil mit sowohl antidepressiven als auch antipsychotischen Eigenschaften
hindeuteten. - Die Wirkungen von Maroxepin auf der Ebene des Pharmako-EEG wurden in
einer randomisierten Doppelblindstudie mit einem fünffach Crossover- Design an 15
jungen, gesunden, männlichen Probanden untersucht und mit denen von Plazebo sowie
Chlorpromazin und Imipramin verglichen. Die Gabe der Prüfsubstanzen erfolgte an fünf
im Abstand von je einer Woche aufeinanderfolgenden Prüftagen. - Das Pharmako-EEG wurde
zu den Zeitpunkten prä sowie 3 h und 6 h post applicationem von jeweils 2,5 mg und
5,0 mg Maroxepin, 75 mg Chlorpromazin, 75 mg Imipramin bzw. Plazebo von der Okzipital-
und Frontozentralregion abgeleitet. Als Zielvariablen für die deskriptive Statistik
waren Spectral Difference Index (SDI), absolute und relative Power in sieben vorgegebenen
Frequenzbändern innerhalb des Frequenzbereiches 0,5 bis 30,0 Hz, dominante Frequenz
(6,0-18,0 Hz) und Alpha-Slow-Wave-Index (ASI) gewählt. - Aus den Ergebnissen läßt
sich ableiten, daß Maroxepin eine ZNS-aktive Substanz mit einem stark ausgeprägten
sedativen Wirkpotential ist. Die EEG-Wirkungen beinhalten eine Linksverschiebung im
Powerspektrum der okzipitalen Ableitung mit einer Vermehrung insbesondere der Anteile
im Theta-Band. Weiterhin trat in der Frontozentralregion eine Zunahme der Beta-Power
auf. Die EEG-Effekte waren denen von Chlorpromazin ähnlicher als denen von Imipramin.
- Wenn man psychophysiologische Modellvorstellungen zugrunde legt, hätte Maroxepin
sowohl ein Antidepressivum als auch ein Neuroleptikum werden können: ein Antidepressivum,
weil es vigilanzverändernde Eigenschaften hat und somit ein Partialeffekt der therapeutischen
Wirksamkeit von Antidepressiva in diesem Modell abgebildet wird; denn in der Vorstellungswelt
der Psychophysiologen ist die depressive Erkrankung eine Störung auf der Befindlichkeits-
wie der Vigilanzebene. Maroxepin zeigt die für Neuroleptika typische Verschiebung
vom Ruhe-Alpha zum Ruhe-Subalpha (ThetaF -Band). Diese Eigenschaft ist unseres Erachtens eine gute psychophysiologische Voraussetzung
für die antiproduktiven Wirkungen der Neuroleptika bei akuter Schizophrenie. Der frontozentrale
Anstieg der Beta-Aktivität ist dagegen eine psychophysiologisch günstige Voraussetzung
für die Wirkung auf Defektsymptomatik bei chronischer Schizophrenie. - Klinische Untersuchungen
(Pilot, frühe Phase II) an einigen Patienten mit schizophrener und depressiver Symptomatik
zeigten zwar deutlich zentrale Effekte auf, erbrachten jedoch keine Evidenz für eine
therapeutisch nutzbare Wirksamkeit von Maroxepin. Offensichtlich sind hier die pharmakologischen
Wirkungen nicht so koordiniert und balanciert, daß sie beim Patienten einen therapeutischen
Vorteil bewirken. Von daher demonstriert Maroxepin sehr deutlich die Grenzen sowohl
pharmakologischer Modelle als auch des Pharmako-EEG-Modells bei der Vorhersage der
therapeutischen Wirksamkeit von Psychopharmaka. - Möglicherweise zeigen aber auch
sowohl die pharmakologischen wie die Pharmako-EEG-Ergebnisse, daß eine Substanz, die
chamäleonhaft viele Eigenschaften besitzt, nicht unbedingt das beste Therapeutikum
weder für depressive Erkrankungen noch für Schizophrenien ist.