Abstract
This report describes the results obtained in a double-blind, six week, prospective,
randomized multicenter study. The efficacy, tolerability, and safety of moclobemide
(300-600mg/d) were compared to those of maprotiline (75-150mg/d) in parallel groups
of patients with a Major Depressive Episode (DS-III). In addition, participants were
required to have a minimum baseline total score of 17 on the17-item Hamilton Depression
Rating Scale (HAMD) (no run-in), 115 male or female outpatients (aged over 18 years)
were randomly allocated to moclobemide t.i.d. (n = 58) or to mapro-tiline t.i.d. (n
= 57). Demographic and illness characteristics were comparable in both treatment groups
upon study entry. During the study the patients were not required to avoid tyramine-rich
foods but they were advised to take trial medication after meals. Patients were assessed
for efficacy and tolerability on days 4, 11, 18, 25, 32, 39, and 46. Efficacy was
judged primarily on the HAMD, the investigator's final overall assessment, and on
the number of premature terminations associated with insufficient efficacy. No significant
difference was observed between both groups. The mean % reduction of the HAMD at the
end of treatment was 62.2 in the moclobemide group and 61.2 in the maprotiline group.
The percentage of patients in whom efficacy was globally judged as "good" or "very
good" was 63.0% in the moclobemide group and 58.5% in the maprotiline group. Seventeen
percent moclobemide patients and 21 % of maprotiline patients did not complete because
of insufficient efficacy. The final overall physician's judgement of tolerability
was "good" or "very good" in 82.8% of moclobemide patients and in 71.9% of maprotiline
patients. Adverse events were reported or observed in 45 % of moclobemide patients
and in 66% of maprotiline patients. The number of mild, moderate, and severe adverse
events was higher in the maprotiline group, with a total of 67 versus 44.This difference
was mainly due to the higher incidence of anticholinergic adverse events with maprotiline.
Poor tolerability was given as the reason for premature termination for 10% of patients
on moclobemide and for 18 % of patients on maprotiline. Cardiovascular tolerability
(blood pressure, heart rate, ECG, cardiovascular adverse events) was satisfactory
in both groups. Hematology, clinical chemistry, and urinalysis were not affected in
a clinically significant fashion in either group. It is concluded that moclobemide
is as effective as maprotiline for the treatment of a Major Depressive Episode, but
may be better tolerated.
Zusammenfassung
In einer multizentrischen, doppelblinden, randomisierten 6 wöchigen Behandlungsstudie
mit Parallelgruppen wird die Wirksamkeit und Verträglichkeit des neuen, reversiblen,
kurzwirksamen Monoaminoxidase-Hemmere(MAOH) Moclobemid im Vergleich zu dem selektivsten
derzeit verfügbaren Noradrenalin-Wiederaufnahmehemmer Maprotilin bei depressiven Patienten
in der nervenärztlichen und psychiatrischen Ambulanz geprüft. Bei insgesamt 115 untersuchten
Patienten mit vorwiegend endogener Depression (Moclobemid- Gruppe n = 58, Maprotilin-Gruppe
n=57) zeigt sich in den Hauptwirksamkeitsparametern Hamilton-Depressionsskala und
Selbstbeurteilungsskala SDS nach Zung kein signifikanter Unterschied zwischen den
Substanzen, während sich in der globalen klinischen Beurteilung eine leichte Überlegenheit
von Moclobemid beobachten läßt. Hinsichtlich des Wirkprofiles zeigen beide Substanzen
einen maximal stimmungsaufhellenden Effekt, wobei unter Moclobemid eine eher aktivierende,
antriebsfördernde und anxiolytische, unter Maprotilin eine eher sedierende Wirkung
gesehen wird. Unter der Behandlung mit Moclobemid treten im Vergleich zu Maprotilin
deutlich weniger Nebenwirkungen auf, wobei vor allem die anticholinergen Symptome
signifikant reduziert sind. Hingegen ließen sich leichte Symptome von Agitiertheit
und Durchschlafstörungen beobachten. Obwohl keine Diätrestriktionen eingehalten werden
mußten, kommt es in keinem Fall zu einer hypertensiven Krise. Insgesamt erweist sich
Moclobemid im Vergleich mit der in der ambulanten Therapie bewährten Standardsubstanz
Maprotilin in der Therapie von depressiven Patienten auch im ambulanten Bereich in
seiner Gesamtwirksamkeit gleichwertig und im Bereich der Verträglichkeit deutlich
überlegen. Die Ergebnisse der Studie konfirmieren den reversiblen selektiven MAO-A-Hemmer
Moclobemid als ein wirksames, verträgliches und sicheres Antidepressivum in der Therapie
von ambulanten Patienten mit vorwiegend endogenen Depressionen.