Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(5): 321-324
DOI: 10.1055/s-2007-1013881
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Polyostotic Coexisting Fibrous Dysplasia and Aneurysmal Bone Cyst of the Chest Wall

Dysplasia fibrosa kombiniert mit einer aneurysmatischen KnochenzysteF. Tresserra, R. Rami1 , A. Salas, A. Domingo, P. Forcada, G. Gonzalez-Pont, X. Tarroch, M. Cuesta1
  • Department of Pathology of Hospital Mutua de Terrassa, Terrassa (Barcelona), Spain
  • 1Department of Thoracic Surgery of Hospital Mutua de Terrassa, Terrassa (Barcelona), Spain
Further Information

Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A case of a 39-year-old woman with a palpable mass in the right hemithorax is presented. The mass had been growing during the last 16 years. Radiographs and computed tomography showed two lesions in the right thoracic wall: the greater was in the anterior and lateral portion of the 7th rib, the minor lesion in tho 6th rib costovertebral joint. Both lesions were surgically removed. Histological examination demonstrated tho association of fibrous dysplasia and aneurysmal bone cyst in the two lesions. The coexistence of these two lesions supports the theory that aneurysmal bone cyst may repreent a secondary change due to haemodynamic alterations of the vascular bed caused by fibrous dysplasia.

Zusammenfassung

Es wird über eine 39 Jahre alte Frau mit einer tastbaren Tumormasse auf der rechten Thoraxseite berichtet. Die Masse ist im Laufe der vergangenen 16 Jahre allmählich größer geworden. Die Röntgenuntersuchung und der Thorax-Scanner hatten zwei pathologische Befunde in der rechten Thoraxhälfte entdeckt: der größere auf dem vorderen und seitlichen Teil der 7. Rippe, der kleinere im Bereich des costovertebralen Gelenkes der 6. Rippe. Beide Geschwülste wurden chirurgisch reseziert. Bei der histopathologischen Untersuchung stellte sich heraus, daß es sich um eine Dysplasia fibrosa und eine aneurysmatische Knochenzyste handelte. Die Koinzidenz dieser beiden Befunde bekräftigte die Theorie, daß die aneurysmatische Knochenzyste einen sekundären Zustand der Dysplasia fibrosa durch haemodynamische Veränderungen der Gefäße darstellen kann.

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