Summary
Double-outlet ventricle (DORV) is generally regarded as a congenital heart defect
resulting from impaired morphogenesis of either the outflow portion (conotruncus)
or the conoventricular flange (crista prima) of the embryonic heart. However, we demonstrate
in this study chicken fetal hearts with DORV in which the conotruncal derivatives
(great arteries and subpulmonary part of the ventricular septum = conus septum) and
the region of the crista prima are normally developed. The anomalies leading to DORV
under these conditions are found at the atrioventricular region. The posterior-anterior
axis of the tricuspid oriflce is not directed to the right anterior but to the left
anterior side of the heart. Thereby the posterior connection line between the muscular
ventricular septum and conus septum, which usually follows the left margin of the
tricuspid orifice, is not connected to the right portion of the conus septum but instead
is directed towards the left portion of the conus septum. In consequence of the abnormal
connection between the muscular ventricular septum and the conus septum, the interventricular
foramen is formed at the left side of the subaortic flow path. The subaortic flow
path arises from the right ventricle. These flndings show that DORV can result not
only from impaired development of the conotruncus or conoventricular flange, but also
from abnormal development of the atrioventricular region. We suggest distinguishing
between conotruncal, conoventricular (crista prima), and atrioventricular types of
DORV.
Zusammenfassung
Die Diagnose Double-outlet right ventricle (DORV) kennzeichnet angeborene Herzfehler,
bei denen die Aorta und der Truncus pulmonalis aus dem rechten Ventrikel entspringen.
Allgemein wird angenommen, daß DORV auf Entwicklungsstörungen des Ausflußteils des
embryonalen Herzens (Conotruncus) oder der conoventrikulären Übergangsleiste (Crista
prima) beruhen. In der vorliegenden Arbeit werden DORV bei Hühnerfeten gezeigt, bei
denen die Derivate des Conotruncus (große Arterienstämme, subpulmonaler Teil des Kammerseptums
= Conusseptum) sowie die Region der Crista prima völlig normal entwickelt sind. Die
Anomalien, die einen DORV bedingen, finden sich im Gebiet des atrioventrikulären Überganges:
Die posterior-anteriore Achse der Trikuspidalöffnung zeigt nicht die normale Orientierung
nach vorne rechts, sondern eine abnorme Orientierung nach vorne links. Hierdurch steht
der hintere Rand des muskulären Kammerseptums, über den linken Rand der Trikuspidalöffnung,
abnormerweise nicht mit der rechten Basis des Conusseptums in Verbindung, sondern
läuft statt dessen auf die linke Basis des Conusseptums zu. Als Folge dieser fehlerhaften
Verbindung zwischen muskulärem Kammerseptum und Conusseptum liegt das Foramen interventrikulare
links von der subaortalen Strombahn, die damit dem rechten Ventrikel angehört. Unsere
Befunde zeigen, daß neben Entwicklungsstörungen des Conotruncus und des conoventrikulären
Überganges auch Entwicklungsstörungen der AV-Region zu einem DORV führen können. Wir
empfehlen daher zwischen conotruncalen, conoventrikulären und atrioventrikulären Formen
zu unterscheiden.
Key words
Congenital heart disease - Double-outlet right ventricle - Embryology - Atrioventricular
endocardial cushions