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DOI: 10.1055/s-2007-1013777
Combined Coronary Bypass Grafting and Mitral Valve Surgery: Early and Late Results
Kombination von koronarer Bypass-Operation und Mitralklappenersatz: Früh- und SpätresultatePublication History
1994
Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary
It is reported that the mortality rate for combined coronary by- pass grafting and mitral valve replacement is greater than for either isolated Operation. To evaluate the effects of various predicting factors we analyzed the results of 67 consecutive patients undergoing combined MVR and CABG. The mean age was 61.3 + 7 years. There were 55 males and 12 females and the mean follow-up was 59.4 ± 7 months. The hospital mortality rate was 13.4% (9/67). Preoperative NYHA functional class (p < 0.05), left-ventricular motion score (increased scores indicating impaired function, p < 0.05), and aortic cross-clamp time (p < 0.05) were associated with hospital mortality. There was no significant relationship of age (> 60), cause of mitral valve disease, severity of mitral regurgitation, number of grafts, or previous myocardial infarction with hospital mortality. There were 7 late deaths, and survival at flve years was 76.1%. Although there was a trend for preoperative NYHA class and aortic cross-clamp time to be associated with late survival, the only factor significantly related to late survival was global wall-motion score (p < 0.05). Severity of mitral regurgitation and cause of mitral valve disease have been reported as being related to late survival, but we have found no such relationship. Our results indicate that both hospital and late mortality are strongly correlated with preoperative leftventricular function.
Zusammenfassung
Der Literatur zufolge ist die Mortalität der Kombination von koronarer Bypass-Operation und Mitralklappenersatz größer als die der einzelnen Operationen. Um die Effekte verschiedener voraussagbarer Faktoren zu analysieren, wurden 67 Patienten untersucht, die sich diesem kombinierten Eingriff unterzogen hatten. Der Altersdurchschnitt betrug 61,3 ± 7 Jahre (55 Männer und 12 Frauen). Die Kontrolluntersuchungen erfolgten durchschnittlich nach 59,4 ± 7 Monate. Die Frühmortalität betrug 13,4% (9/67). Die NYHA-Klasse, das linksventri- kuläre Bewegungsmuster und die Aortenabklemmzeit wurden mit der Frühsterblichkeit korreliert. Es fand sich keine signifikante Beziehung zwischen Alter, Ursache der Mitralklappenlä sion, Schwere der Mitralinsuffizienz, Zahl der Bypass-Grafts oder vorhergehendem Myokardinfarkt. Es ereigneten sich 7 Spättodesfälle, nach 5 Jahren lebten noch 76,1 % der Patienten. Obwohl sich ein Trend zwischen NYHA-Klasse bzw. Aotenabklemmzeit und Spätsterblichkeit zeigte, fand sich eine signifikante Beziehung nur zur linksventrikulären Wandbewegung. Einen Zusammenhang zwischen Schwere der Mitralinsuffizienz oder Ursache der Mitralklappenläsion zur Spätmortalität fanden wir nicht. Unsere Ergebnisse sprechen dafür, daß Früh- und Spätmortalität deutlich mit der präoperativen Funktion des linken Ventrikels korrelieren.
Key words
Mitral valve replacement - Coronary bypass surgery - Left- ventricular function