Summary
The changes of blood volume and transcapillary fluid shifts during extracorporeal
circulation (ECC) was examined using continuous measurements of blood density by the
mechanical oscillator technique. Sixteen patients (1 female, 15 male) with a mean
age of 61.4 years (± 7.6 years, 47-70 years) undergoing coronary artery bypass surgery
were included in this study. The equipment for continuous measurement of the blood
density (DPRT by Paar/Austria) was installed at the arterial line of the heart-lung
bypass. Higher-precision discrete measurements of some parameters used the DMA 55
equipment produced by the Paar Company. Measurements were taken at 37 °C. In 11 patients
the transcapillary volume loss (difference of total volume between beginning and end
of ECC) during heart-lung bypass (mean observation period of 55 min (± 16 min, 28-82
min) was found to be 870ml/m2 body surface area (BSA) (± 360 ml, 290-1560 ml/m2) by the dilution method using the priming solution at the beginning and 500 ml lactated
Ringer's solution added at the end of the ECC. The calculated volume shift using the
“double density method”, which takes into account blood density, plasma density, and
hematocrit, amounted to 830ml/m2 BSA (± 200 ml, 450-1210 ml/m2). The density of the transcapillary volume loss into the interstitial layer was calculated
and found to be 1.0026 g/ml (± 0.0017 g/ml, 1.0003-1.0063 g/ml). A significant difference
of transcapillary volume shift correlated with the administered catecholamine (dopamine,
dobutamine) dosage postoperatively. Without catecholamine this difference was 260
ml/m2 BSA, with 3 μm/kg/min dopamine it rose to > 500 ml/m2 BSA. The mechanical oscillator technique allows the measurement of blood volume shifts
during cardiopulmonary bypass in order to monitor the course of the ECC and the transcapillary
volume shift without increasing the stress on the patient.
Bei 16 Patienten (1 weiblicher, 15 männliche) mit aortokoronarer Bypassoperation (Alter
61,4 ± 7,6 Jahre, 47-70 Jahre) wurden mit Hilfe kontinuierlicher Messung der Blutdichte
mittels der Biegeschwingermethode Änderungen im Wasserhaushalt während der extrakorporalen
Zirkulation (EKZ) bestimmt. Die Messungen erfolgten als kontinuierliche Blutdichtemessung
mit dem Gerät DPRT der Fa. Paar/Österreich, welche an den arteriellen Schenkel der
Herzlungenmaschine angeschlossen wurde. Einzelwerte wurden mit dem Gerät DMA 55 der
Fa. Paar mit größerer Präzision bestimmt. Die Meßtemperatur betrug 37 °C. Bei einer
mittleren EKZ-Dauer von 55 min (± 16 min, 28-82 min) betrug bei 11 Patienten der mit
Hilfe der Verdünnungsmethode mit Maschinenfüllung bzw. Gabe von 500 ml Ringerlaktat
bestimmte transkapilläre Flüssigkeitsverlust (Differenz aus Blutvolumenbestimmung
zu Beginn und am Ende der EKZ) 870 ml/m2 KOF (± 360 ml/m2, 290-1560 ml/m2). Der rechnerische Wert der Volumenverschiebung (”double density method” unter Berücksichtigung
von Blutdichte, Plasmadichte und Hämatokrit) betrug 830 ml/m2 (± 200 ml/m2, 450-1210 ml/m2). Die errechnete Dichte der transkapillär in das Interstitium verlorenen Flüssigkeit
betrug 1,0026 g/ml (± 0,0017 g/ml, 1,0003-1,0063 g/ml). Bezogen auf den postoperativen
Katecholaminbedarf ergab sich ein signifikanter Unterschied des transkapillären Flüssigkeitsverlustes
unter Abzug der Harnmenge bei Patienten ohne Katecholamine (260 ml/m2 KOF), gegenüber solchen mit Nierendosierung bis 3 μg/kg/min Dopamin (543 ml/m2 KOF) und Patienten mit kardialer Dosis über 3 μg/kg/min (537 ml/m2 KOF). Die Bestimmung transkapillärer Flüssigkeitsverschiebungen mit Hilfe der Biegeschwingermethode
ermöglicht es, Auswirkungen auf den Wasserhaushalt während der EKZ ohne wesentliche
zusätzliche Belastung der Patienten im Routinebetrieb zu untersuchen.
Key words
Blood density - Blood volume - Mechanical oscillator technique - Extracorporeal circulation
- CABG - Water content