Der Klinikarzt 2006; 35(10): 414-417
DOI: 10.1055/s-2006-956247
In diesem Monat

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Das klinische Bild hat sich geändert - Die Zöliakie des Erwachsenen -Häufigkeit, klinische Bedeutung und Lebensqualität

The Clinical Picture Changed - Coeliac Disease in Adults: Prevalence, Clinical Impact and Quality of LifeA. Stallmach1
  • 1Abteilung für Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie, Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena (Direktor: Prof. Dr. A. Stallmach)
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 November 2006 (online)

Die Betreuung von Zöliakiepatienten ist eine zunehmende Herausforderung für den gastroenterologisch tätigen Arzt in Klinik und Praxis. Die Erkrankung ist viel häufiger als gedacht, denn das Krankheitsbild hat sich gewandelt. Während früher Patienten mit Diarrhö, Malabsorption und Gewichtsverlust die Majorität der Zöliakiepatienten darstellten, wird heute bei Patienten mit nur geringen gastrointestinalen Symptomen (z.B. Übelkeit, Völlegefühl) oder extraintestinalen Veränderungen (z.B. Autoimmunerkrankungen) aufgrund serologischer Tests die Verdachtsdiagnose einer Zöliakie gestellt. Diese muss jedoch zusätzlich noch durch eine Biopsie aus dem Dünndarm bestätigt werden. Eine konsequente glutenfreie Diät führt zwar bei der überwiegenden Zahl der Patienten zu einer Besserung des klinischen Bildes. Trotzdem ist bei einem relevanten Anteil der Betroffenen die Lebensqualität auch noch nach Jahren eingeschränkt. Vor diesem Hintergrund ist von Interesse, dass Betroffene sich primär eine ernährungsmedizinisch orientierte Betreuung im Langzeitverlauf wünschen.

The medical attendance of coeliac disease patients represents an increasing challenge for gastroenterologists in hospital and practice. The disease is much more frequent than generally supposed; the clinical picture changed. Whereas patients with diarrhea, malabsorption and decrease in weight represented the majority of coeliac disease patients in the past, patients with only small gastrointestinal symptoms (e.g. nausea, vomiting) or extraintestinal diseases (e.g. autoimmune diseases) are diagnosed with celiac disease today due to serologic tests, which still need to be confirmed by biopsies from the small intestine. Due to a „gluten-free-diet” the predominant number of patients will achieve an improvement of their symptoms. Nevertheless the quality of life is still reduced in a relevant number of patients in the long run. Against this background it is of interest, that most patients with coeliac disease wish for a nutritional-medical attendance.

Literatur

  • 1 Collin P, Kaukinen K, Vogelsang H. et al. . Antiendomysial and antihuman recombinant tissue transglutaminase antibodies in the diagnosis of coeliac disease: a biopsy-proven European multicentre study.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2005;  17 85-91
  • 2 Cranney A, Rostom A, Sy R. et al. . Consequences of testing for celiac disease.  Gastroenterology. 2005;  128 S109-S120
  • 3 Dickey W, Bodkin S. Prospective study of body mass index in patients with coeliac disease.  BMJ. 1998;  317 1290
  • 4 Dieterich W, Ehnis T, Bauer M. et al. . Identification of tissue transglutaminase as the autoantigen of celiac disease.  Nat Med. 1997;  3 797-801
  • 5 Fasano A. Celiac disease - how to handle a clinical chameleon.  N Engl J Med. 2003;  348 2568-2570
  • 6 Fasano A. European and North American populations should be screened for coeliac disease.  Gut. 2003;  52 168-169
  • 7 Furse RM, Mee AS. Atypical presentation of coeliac disease.  BMJ. 2005;  330 773-774
  • 8 Green PH, Shane E, Rotterdam H. et al. . Significance of unsuspected celiac disease detected at endoscopy.  Gastrointest Endosc. 2000;  51 60-65
  • 9 Häuser W, Gold J, Stein J. et al. . Health-related quality of life in adult coeliac disease in Germany: results of a national survey.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2006;  18 747-754
  • 10 Henker J, Losel A, Conrad K. et al. . Prävalenz der asymptomatischen Zöliakie bei Kindern und Erwachsenen in der Region Dresden.  Dtsch Med Wochenschr. 2002;  127 1511-1515
  • 11 Holtmeier W, Henker J, Riecken EO, Zimmer KP. Verlaufsformen und Definitionen der Zöliakie - Stellungnahme einer Expertengruppe der Deutschen Zöliakie-Gesellschaft.  Z Gastroenterol. 2005;  43 751-754
  • 12 Ivarsson A, Persson LA, Juto P. et al. . High prevalence of undiagnosed coeliac disease in adults: a Swedish population-based study.  J Intern Med. 1999;  245 63-68
  • 13 Kumar PJ. European and North American populations should be screened for coeliac disease.  Gut. 2003;  52 170-171
  • 14 Lanzini A, Villanacci V, Apillan N. et al. . Epidemiological, clinical and histopathologic characteristics of celiac disease: results of a case-finding population-based program in an Italian community.  Scand J Gastroenterol. 2005;  40 950-957
  • 15 Lebwohl B, Green PH. Screening for celiac disease.  N Engl J Med. 2003;  349 1673-1674
  • 16 Murdock AM, Johnston SD. Diagnostic criteria for coeliac disease: time for change?.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2005;  17 41-43
  • 17 Rewers M. Epidemiology of celiac disease: what are the prevalence, incidence, and progression of celiac disease?.  Gastroenterology. 2005;  128 S47-S51
  • 18 Tata LJ, Card TR, Logan RF. et al. . Fertility and pregnancy-related events in women with celiac disease: a population-based cohort study.  Gastroenterology. 2005;  128 849-855
  • 19 van Heel DA, West J. Recent advances in coeliac disease.  Gut. 2006;  55 1037-1046
  • 20 Viljamaa M, Collin P, Huhtala H. et al. . Is coeliac disease screening in risk groups justified? A fourteen-year follow-up with special focus on compliance and quality of life.  Aliment Pharmacol Ther. 2005;  22 317-324
  • 21 West J, Logan RF, Card TR. et al. . Risk of vascular disease in adults with diagnosed coeliac disease: a population-based study.  Aliment Pharmacol Ther. 2004;  20 73-79
  • 22 West J, Logan RF, Hubbard RB, Card TR. Risk of schizophrenia in people with coeliac disease, ulcerative colitis and Crohn's disease: a general population-based study.  Aliment Pharmacol Ther. 2006;  23 71-74
  • 23 Zarkadas M, Cranney A, Case S. et al. . The impact of a gluten-free diet on adults with coeliac disease: results of a national survey.  J Hum Nutr Diet. 2006;  19 41-49

Anschrift des Verfassers

Univ.-Prof. Dr. Andreas Stallmach

Abteilung für Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie

Klinik für Innere Medizin II

Universitätsklinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena

Erlanger Allee 101

07743 Jena

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