Zusammenfassung
Hintergrund: Durch Hinzunahme von Methoden zur Gewinnung zytologischen Materials zur transbronchialen
Zangenbiopsie wird die Sensitivität in der Diagnostik des peripheren Bronchialkarzinoms
erhöht. Eine möglicherweise in Vergessenheit geratene effektive zytologische Technik
stellt die transbronchiale Katheteraspiration dar. Zur Verbreitung zytologischer Verfahren
sowie zum Stellenwert der transbronchialen Katheteraspiration im Vergleich zu transbronchialer
Nadelaspiration und Bürstenabstrich führten wir eine Umfrage durch. Methode: An sämtliche 99 Pneumologische Kliniken in Deutschland mit zweijähriger Weiterbildungsermächtigung
im Fach Pneumologie wurden Fragebogen gesandt. Ergebnisse: Wir erhielten einen Rücklauf von 70 Fragebogen (69 %). 79 % der Kliniken kombinieren
die Zangenbiopsie mit zytologischen Methoden. Der Bürstenabstrich stellt mit 51 %
die am meisten verbreitete zytologische Technik dar gegenüber nur je 28 % für die
transbronchiale Katheteraspiration und die transbronchiale Nadelaspiration. Bei regelmäßiger
Bronchiallavage durch 47 % der Untersucher führt nur gut ein Viertel (27 %) regelhaft
eine Imprintzytologie durch. Schlussfolgerungen: Der überwiegende Anteil der befragten Kliniken setzt regelmäßig kombiniert zytologische
Verfahren ein, was aufgrund ihrer hohen Spezifität und einer Erhöhung der Trefferquote
im Vergleich zur transbronchialen Zangenbiopsie alleine sinnvoll ist. Transbronchiale
Katheter- und Nadelaspiration finden relativ selten Verwendung, obwohl es sich hier
um die einzigen zytologischen Verfahren mit einer signifikant höheren Trefferquote
als der der Zangenbiopsie handelt.
Abstract
Background: The combination of forceps biopsy and cytological methods improves the yield in diagnostic
bronchoscopy of peripheral lung cancer. Transbronchial catheter aspiration seems to
be an underutilized cytological technique, which is valuable and minimally invasive.
We inquired for the frequency of cytological procedures and the importance of transbronchial
catheter aspiration in comparison to transbronchial needle aspiration and bronchial
brushing. Methods: We sent questionnaires to 99 clinically practising and educating pulmonologists.
Results: The response amounted to 69 %. Nearly 79 % of the pulmonologists usually combine
forceps biopsy with cytological procedures. Instead of 51 % bronchial brushing, transbonchial
catheter aspiration as well as needle aspiration is the most applied cytological technique
by only 28 % of the interrogated physicians. 47 % of the investigators practise bronchial
washing and 27 % practise core roll preparations as a rule. Conclusions: Most of the specialized clinics in respiratory medicine in Germany add cytological
methods to transbronchial forceps biopsy. This practice is pregnant with meaning because
of a higher diagnostic yield while accuracy is likewise high. Unlike bronchial brushing
transbronchial catheter aspiration and needle aspiration are underutilized for different
reasons in spite of the fact, that these are the only procedures with a significant
higher sensitivity in comparison to forceps biopsy.
Literatur
- 1
Baaklini W A, Reinoso M A, Gorin A B. et al .
Diagnostic yield of fiberoptic bronchoscopy in evaluating solitary pulmonary nodules.
Chest.
2000;
117
1049-1054
- 2
Popp W, Rauscher H, Ritschka L. et al .
Diagnostic sensitivity of different techniques in the diagnosis of lung tumors with
the flexible fiberoptique bronchoscope.
Cancer.
1991;
67
72-75
- 3
Welker L, Galle J, Vollmer E.
Bronchologische Biopsiediagnostik des Bronchialkarzinoms - Zytologie und/oder Histologie?.
Pneumologie.
2004;
58
718-723
- 4 Friedel H. Die Katheterbiopsie des peripheren Lungenherdes. Tuberkulosebibliothek
Nr. 99. Leipzig: Barth 1961
- 5
Franke K-J, Nilius G, Rühle K-H.
Transbronchiale Biopsie im Vergleich zur Katheteraspiration bei peripheren Lungenherden.
Pneumologie.
2006;
60
7-10
- 6
Agusti C, Xaubet A, Monton C. et al .
Induced sputum in the diagnosis of peripheral lung cancer not visible endoscopically.
Respir Med.
2001;
10
822-828
- 7
Chandan V S, Zimmerman K, Baker P. et al .
Usefulness of core roll preparations in immediate assessment of neoplastic lung lesions.
Chest.
2004;
126
739-743
- 8
Gasparini S, Ferretti M, Secchi E B. et al .
Integration of transbronchial and percutaneous approach in the diagnosis of peripheral
pulmonary nodules or masses.
Chest.
1995;
108
131-137
- 9
Lee C-H, Wang C-H, Lin M-C. et al .
Multiple brushings with immediate Riu`s stain via flexible fibreoptic bronchoscopy
without fluoroscopic guidance in the diagnosis of peripheral pulmonary tumours.
Thorax.
1995;
50
18-21
- 10
Liao W-Y, Jerng J-S, Chen K-Y. et al .
Value of imprint cytology for ultrasound-guided transthoracic core biopsy.
Eur Respir J.
2004;
24
905-909
- 11
Mak V HF, Johnston I DA, Hetzel M R. et al .
Value of washings and brushings at fibreoptic bronchoscopy in the diagnosis of lung
cancer.
Thorax.
1990;
45
373-376
- 12
Rosell A, Monso E, Lores L. et al .
Cytology of bronchial biopsy rinse fluid to improve the diagnostic yield for lung
cancer.
Eur Respir J.
1998;
12
1415-1418
- 13
Bilaceroglu S, Kumcuoglu Z, Alper H. et al .
CT bronchus sign-guided bronchoscopic multiple diagnostic procedures in carcinomatous
solitary pulmonary nodules and masses.
Respiration.
1998;
65
49-55
- 14
Chechani V.
Bronchoscopic diagnosis of solitary pulmonary nodules and lung masses in the absence
of endobronchial abnormality.
Chest.
1996;
109
620-625
- 15
Drift M A van der, Wilt G-J van der, Thunnissen F BJM. et al .
A prospective study of the timing and cost-effectiveness of bronchial washing during
bronchoscopy for pulmonary malignant tumors.
Chest.
2005;
128
394-400
- 16
Katis K, Inglesos E, Zachariadis E. et al .
The role of transbronchial needle aspiration in the diagnosis of peripheral lung masses
or nodules.
Eur Respir J.
1995;
8
963-966
- 17
Reichenberger F, Weber J, Tamm M. et al .
The value of transbronchial needle aspiration in the diagnosis of peripheral pulmonary
lesions.
Chest.
1999;
116
704-708
- 18
Haponik E F, Shure D.
Underutilization of transbronchial needle aspiration: experiences of current pulmonary
fellows.
Chest.
1997;
112
251-253
- 19
Prakash U B, Offord K F, Stubbs S E.
Bronchoscopy in North America: the ACCP survey.
Chest.
1991;
100
1668-1675
- 20
Kawaraya M, Gemba K, Ueoka H. et al .
Evaluation of various cytological examinations by bronchoscopy in the diagnosis of
peripheral lung cancer.
Br J Cancer.
2003;
89
1885-1888
Dr. med. Karl-Josef Franke
Klinik für Pneumologie Ambrock
Ambrocker Weg 60
58091 Hagen
eMail: franke@klinik-ambrock.de