Endoskopie heute 2006; 19(3): 204-207
DOI: 10.1055/s-2006-942226
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kolorektale Fremdkörper

Colorectal Foreign BodiesF. Kinzel1 , H. Schmidt1 , M. Bierbaum1 , M. Bertullies1 , A. Lorenz1 , M. Rösch1 , H.-J. Schulz1
  • 1Klinik für Innere Medizin I, Sana Klinikum Lichtenberg, Oskar-Ziethen-Krankenhaus, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 October 2006 (online)

Zusammenfassung

Kolorektale Fremdkörper kommen in unserem Krankengut selten vor. Sie stellen aber häufig besondere Anforderungen an den Endoskopiker. Wir berichten über die erfolgreiche endoskopische Entfernung eines Fremdkörpers aus dem Rektum, der zur sexuellen Stimulation peranal eingeführt wurde. Im Weiteren gehen wir auf die in den letzten 5 Jahren über unsere Rettungsstelle aufgenommenen Patienten mit kolorektalen Fremdkörpern und deren Therapie ein und diskutieren die Probleme unter Berücksichtigung der aktuellen Literatur. Nicht alle Fremdkörper lassen sich endoskopisch oder manuell entfernen, zum Teil sind Eingriffe unter Narkose, laparoskopische Prozeduren oder bei Problemen und Komplikationen die offene Laparotomie erforderlich.

Abstract

Although infrequent, colorectal foreign bodies are a challenge in endoscopic management. We report on the successful endoscopic extraction of a rectal foreign body, inserted by sexual stimulation. We review the management of all cases with colorectal foreign bodies occuring during the last five years in our emergency room discussing these in comparison to the literature. Not in all cases endoscopic or manual removal is successful and general anesthesia, laparoscopic-assisted procedure or even laparotomy and colotomy is necessary.

Literatur

  • 1 Berghoff K R, Franklin Jr M E. Laparoscopic-assisted rectal foreign body removal: report of a case.  Dis Colon Rectum. 2005;  48 1975-1977
  • 2 Busch D B, Starling J R. Rectal foreign bodies: case reports and a comprehensive review of the world's literature.  Surgery. 1986;  100 512-519
  • 3 Cirocco W C. Anesthesia facilitates the extraction of rectal foreign bodies.  Gastrointest Endosc. 2000;  52 452-453
  • 4 Clarke D L, Buccimazza I, Anderson F A. et al . Colorectal foreign bodies.  Colorectal Dis. 2005;  7 98-103
  • 5 Cohen J S, Sackier J M. Management of colorectal foreign bodies.  J R Coll Surg Edinb. 1996;  41 312-315
  • 6 Golden T, Wangensteen S L. Letter: Rectal foreign-body forceps.  JAMA. 1973;  226 1358
  • 7 Hemandas A K, Muller G W, Ahmed I. Rectal impaction with epoxy resin: a case report.  J Gastrointest Surg. 2005;  9 747-749
  • 8 Humes D, Lobo D N. Removal of a rectal foreign body by using a Foley catheter passed through a rigid sigmoidoscope.  Gastrointest Endosc. 2005;  62 610
  • 9 Johnson S O, Hartranft T H. Nonsurgical removal of a rectal foreign body using a vacuum extractor. Report of a case.  Dis Colon Rectum. 1996;  39 935-937
  • 10 Levin S E, Cooperman H, Freilich M, Lomas M. The use of a curved uterine vulsellum for removal of rectal foreign bodies: report of a case.  Dis Colon Rectum. 1977;  20 532-533
  • 11 Marks I N. Foreign bodies in a rectum; an unusual collection.  S Afr Med J. 1951;  25 730
  • 12 Nijhawan S, Joshi A, Shende A. et al . Endoscopy-assisted ferromagnetic foreign-body removal with a novel magnetic instrument.  Endoscopy. 2004;  36 1130
  • 13 Nusko G, Dertinger S, Cidlinsky K. et al . [Presacral phlegmons and meningitis as the complications of a foreign body in the rectosigmoid].  Dtsch Med Wochenschr. 1994;  119 990-993
  • 14 Pandey B B, Dang T C, Healy J F. Embolic stroke complicating Staphylococcus aureus endocarditis circumstantially linked to rectal trauma from foreign body: a first case report.  BMC Infect Dis. 2005;  5 42
  • 15 Shah J, Majed A, Rosin D. Rectal salami.  Int J Clin Pract. 2002;  56 558-559

Dr. med. F. Kinzel

Klinik für Innere Medizin I · Sana Klinikum Lichtenberg · Oskar-Ziethen-Krankenhaus

Fanningerstr. 32

10365 Berlin

Phone: +49/30/55 18 22 10

Email: f.kinzel@sana-kl.de

    >