Zusammenfassung
Hintergrund: Das Auftreten einer binokulären Diplopie nach Kataraktoperation ist eine schwerwiegende
Komplikation. Eine retrospektive Analyse einer Fallserie soll das Verständnis und
die Prävention dieser Problematik verbessern. Patienten und Methoden: Wir beschreiben eine Serie von 11 Patienten mit binokulärer Diplopie nach Kataraktoperation
in Retrobulbär-Anästhesie. Der postoperative Verlauf wurde über einen Zeitraum von
1 bis 31 Monaten beobachtet. Ergebnisse: Drei verschiedene Krankheitsbilder wurden festgestellt: Spezifische Muskeleinschränkungen
oder nervenspezifische Motilitätsdefizite (7/11), dekompensierte latente Augenbewegungsstörungen
(2/11) sowie vorbestehende Strabismen mit anormaler Netzhautkorrespondenz (2/11).
Fünf Patienten zeigten eine Spontanheilung, in 3 Fällen wurde chirurgisch interveniert
und in 6 Fällen wurde eine Prismenbehandlung durchgeführt. Schlussfolgerung: Die binokuläre Diplopie nach Kataraktoperation ist eine seltene Komplikation, deren
Ursprung verschieden sein kann. Muskelbewegungsstörungen im Zusammenhang mit einer
Retrobulbär-Anästhesie ist die häufigste Ursache und bedarf meist einer strabologischen
Intervention.
Binocular Diplopia after Cataract Surgery
Background : The development of binocular diplopia after cataract surgery is a serious complication.
The present retrospective study aims to improve our understanding of this phenomenon
and its prevention. Patients and Methods : A series of 11 patients with binocular diplopia after cataract surgery under local
retrobulbar anaesthesia is presented. The patients were followed over a period ranging
from 1 to 31 months. Results : Three types of disorders were found: muscular or nervous injuries (7/11), decompensated
latent heterophorias (2/11), and disclosed previous strabismus with abnormal retinal
correspondence (2/11). The treatment was surgical for 3 patients, and a prismatic
correction was prescribed for 6 patients. Spontaneous recovery was seen in 5 patients.
Conclusion : Fortunately, binocular diplopia after cataract surgery is a rare complication, with
multiple aetiopathologies. Muscular injuries, related to the anaesthesic technique,
are the most frequent disorders responsible for diplopia and often require strabismus
surgery.
Schlüsselwörter
Binokuläre Diplopie - Kataraktoperation - Retrobulbär-Anästhesie
Key words
Binocular diplopia - cataract surgery - retrobulbar anaesthesia
Bibliographie
1 Bodirsky C I, Klainguti G. Troubles de la vision binoculaire après l’opération de
cataracte. Mémoire D.U. de strabologie. Nantes 2002 - 2003
2
Brown S M, Brooks S E, Mazow M L. et al .
Cluster of diplopia cases after periocular anesthesia without hyaluronidase.
J Cataract Refract Surg.
1999;
25
1245-1249
3
Capo H, Roth E, Johnson T. et al .
Vertical strabismus after cataract surgery.
Ophtalmology.
1996;
103
918-921
4
Carlson B M, Emerick S, Komorowski T E. et al .
Extraocular muscle regeneration in primates. Local anesthetic-induced lesions.
Ophtalmology.
1992;
99
582-589
5
Corboy J M, Jiang X.
Postanesthetic hypotropia: a unique syndrome in left eyes.
J Cataract Refract Surg.
1997;
23
1394-1398
6
Esswein M B, von Noorden G K.
Paresis of a vertical rectus muscle after cataract extraction.
Am J Ophtalmol.
1993;
116
424-430
7
Hamed L M, Helveston E M, Ellis F D.
Persistent binocular diplopia after cataract surgery.
Ophtalmology.
1987;
103
741-744
8
Hamed L M.
Strabismus presenting after cataract surgery.
Ophtalmology.
1991;
98
247-252
9
Hunter D G, Lam G C, Guyton D L.
Inferior oblique muscle injury from local anesthesia for cataract surgery.
Ophtalmology.
1995;
102
501-509
10
Johnson D A.
Persistent vertical binocular diplopia after cataract surgery.
Am J Ophtalmol.
2001;
132
831-835
11
Rainin E A, Carlson B M.
Postoperative diplopia and ptosis. A clinical hypothesis based on myotoxicity of local
anesthesics.
Arch Ophtalmol.
1985;
103
1337-1339
Dr. Giorgio Klainguti
Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Unité de Strabologie
Av de France 15
1004 Lausanne
Suisse
Telefon: ++ 41/21/6 26 82 00
Fax: ++ 41/21/6 26 86 66
eMail: georges.klainguti@ophtal.vd.ch