Abstract
Aim: This study aims to evaluate the correlation between ultrasonographic and histologic
sizing of benign and malignant breast lesions. Ultrasonography is an important adjunct,
because palpatory findings are insufficient to decide about the surgical management,
e.g. tissue-sparing resection versus mastectomy. Neither does the physical examination
suffice to determine if to proceed with surgery or primary chemotherapy. Method: Over a two-year period, breast ultrasonographic and the corresponding histologic
sizing data were prospectively collected. The largest measurement obtained for each
lesion was entered into the analysis. Results: Among a total number of 281 lesions, 152 (54.1 %) were benign and 129 (45.9 %) malignant.
Measured by ultrasonography, 74.6 % of tumors up to 10 mm are benign. Both ultrasonographic
and histologic size data were available in 199 cases. Seven patients had received
neoadjuvant chemotherapy, leaving 192 lesions for final analysis. By ultrasonography,
lesions measured between 3 and 86 mm (mean 18.1 mm) in size. The average size of benign
lesions was 15.3 mm, the average size of malignant lesions 21.4 mm. All lesions larger
than 50 mm were malignant. There is a trend toward slight overestimation of the size
of malignant and underestimation of the size of benign lesions by ultrasonography.
In 33.9 % (n = 65) of all 192 cases, ultrasonographic and histologic measurements
agreed to within 2 mm. Conclusion: Due to precise lesion sizing, breast ultrasonography possesses a significant potential
as a preoperative staging tool.
Zusammenfassung
Ziel: Ziel dieser Studie ist die Analyse der Korrelation zwischen sonographischer und histologischer
Größenbestimmung benigner und maligner Mammaläsionen. Das chirurgische Vorgehen, d.
h. die Entscheidung zwischen gewebeschonender Resektion und Mastektomie, kann nicht
allein vom Tastbefund abhängig gemacht werden. Ebenso wenig genügt die Palpation für
die Entscheidung, zu operieren oder eine primäre Chemotherapie einzusetzen. Geprüft
werden soll, welchen Stellenwert die Sonographie diesbezüglich besitzt. Methode: Über einen Untersuchungszeitraum von zwei Jahren wurden die sonographischen und die
zugehörigen histologischen Größenangaben von Mammaläsionen prospektiv ausgewertet,
wobei der jeweils größere Wert in die Untersuchung einging. Ergebnisse: Von den insgesamt 281 Läsionen waren 152 (54,1 %) benigne und 129 (45,9 %) maligne.
74,6 % der Tumoren, die sonographisch bis zu 10 mm groß waren, erwiesen sich als benigne.
In 199 Fällen lagen sowohl sonographische als auch histologische Messungen vor. Sieben
Patientinnen erhielten eine neoadjuvante Chemotherapie, so dass 192 Läsionen in die
endgültige Auswertung eingingen. Nach sonographischer Messung waren die Läsionen zwischen
3 und 86 mm (Mittelwert: 18,1 mm) groß. Benigne Läsionen maßen im Durchschnitt 15,3
mm, maligne 21,4 mm. Alle Läsionen, die größer als 50 mm waren, erwiesen sich als
maligne. Für die sonografische Beurteilung ist ein Trend zu einer leichten Überschätzung
der Größe maligner und zu einer leichten Unterschätzung der Größe benigner Läsionen
erkennbar. In 33,9 % (n = 65) der insgesamt 192 Fälle stimmten die sonographische
und die histologische Messung um 2 mm überein. Schlussfolgerung: Aufgrund der exakten sonographischen Messbarkeit von Mammaläsionen besitzt die Mammasonographie
ein großes Potenzial für das präoperative Staging.
Key words
Breast ultrasonography - lesion size - histology - benign - malignant - breast lesions
Schlüsselwörter
Mammasonographie - Tumorgröße - Histologie - benigne - maligne - Brusttumoren
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Dr. Ralf Ohlinger
Ernst-Moritz-Arndt University of Greifswald Department of Gynecology and Obstetrics, Breast Center
Wollweberstraße 1 - 3
17475 Greifswald
Germany
eMail: ralf.ohlinger@uni-greifswald.de