Abstract
Objective: The aim of this study was to assess the effectiveness of nevirapine (NVP) in the
prevention of mother-to-child transmission (MTVT) of HIV-1 in children in the Yaounde
University Teaching Hospital, Cameroon. Methods: This was a prospective and descriptive hospital-based study in which pre-counselled
HIV-infected pregnant women who gave their consent were included. At the onset of
labour a single dose of 200 mg oral NVP was administered to each woman. Their newborns
were also given 2 mg/kg of oral NVP syrup within 72 hours of their birth. These NVP-treated
babies were assessed at 6 weeks, 6 months and between 15 and 18 months for viral load
levels, using a branched DNA technology. Viral load levels were classified as undetectable
(< 50 copies/ml); intermediate (50-3 500 cp/ml) or high (> 3 500 cp/ml). Results: Of the 350 women screened for HIV 22 (6.3 %) were positive for HIV-1, but only 18
children were duly tested until 18 months. Viral load levels were undetectable at
6 weeks in 61.1 % of the children; intermediate in 38.9 % and no child had a high
VL (> 3 500 cp/ml). At 6 months 5 of 7 children with intermediate levels had dropped
to undetectable levels. By 15-18 months, a total of 16 children (88.9 %) had undetectable
levels while 2 children (11.1 %) with detectable levels were confirmed to be HIV positive
using ELISA test and immunoblot analysis. Conclusions: We conclude that the rate of HIV-1 MTCT with NVP is about 11 % in CHU Yaounde.
Zusammenfassung
Hauptziel dieser Arbeit ist es, die Wirksamkeit der Nevirapinanwendung gegen die HIV-Übertragung
von Mutter zu Kind zu überprüfen. Ein Nebenziel ist es, zu untersuchen, ob es bei
dieser Vorbeugung mit Nevirapin zu Resistenzen kommt. Die Untersuchung wurde in der
Universitätsfrauenklinik in Yaounde (Kamerun) durchgeführt. 432 schwangere Frauen
wurden in der Zeit von Januar 2003 bis Dezember 2004 untersucht und darunter gab es
22 HIV-positive Fälle. Diese wurden bis zur Entbindung unter Behandlung und Beobachtung
gestellt. Zu Beginn der Wehen bekamen sie mit ihrem Einverständnis einmalig eine Nevirapin-Tablette
von 200 mg. Die Neugeborenen dieser Frauen bekamen ihrerseits Nevirapin-Sirup mit
einer Dosierung von 2 mg/kg/KG innerhalb von 72 Stunden nach der Geburt. Diese Kinder
wurden nach 6 Wochen, nach 6, nach 15 und nach 18 Monaten durch die Bestimmung von
HIV-Virus im Plasma nachuntersucht, wobei die Quantifizierung des Virus mit der b-DNA-Technologie
erfolgte. Nach 6 Wochen war bei 61,1 % der Kinder (11/18) die Virusmenge nicht nachweisbar.
38,9 % (7/18) der Kinder hatten eine intermediäre Virusmenge (50-3 500 Kopien/ml)
und kein Kind hatte eine hohe Virusmenge (> 3 500 Kopien/ml). Nach 6 Monaten war die
Virusmenge nicht mehr nachweisbar bei 5 von 7 Kindern, die eine intermediäre Virusmenge
hatten. Nach 15 und nach 18 Monaten war bei 16 Kindern die Virusmenge nicht nachweisbar.
Nur noch zwei Kinder waren HIV-positiv nach dem ELISA-Test und nach der Immunoblot-Analyse.
Daraus ergibt sich, dass unter Nevirapinanwendung die HIV-Übertragung von Mutter zu
Kind 11,1 % beträgt. Es wurden keine Resistenzen des HIV gegenüber Nevirapin beobachtet.
Key words
Prevention - Mother-to-child transmission - HIV
Schlüsselwörter
Prävention - Mutter-Kind-Transmission - HIV
References
1
De Cock K M, Fowler M G, Mercier E, de Vincenzi I, Saba J, Hoff E, Alnwick D J, Rogers M,
Shaffer N.
Prevention of mother-to-child HIV transmission in resource-poor countries: translating
research into policy and practise.
JAMA.
2000;
283
1175-1182
2
Tebeu P M, Kouam L, Obama M T, Major A L, Ludicke F, Wamba M T, Ngassa P, Kamdom Moyo J,
Doh A S, Mbanya D, Kaptue Noche L.
Facteurs de transmission verticale du VIH: augmentation constante chez l'adolescente.
Med Afr N.
2004;
51
407-408
3 Brocklehurst P, Volmink J. Antiretrovirals for reducing the risk of mother-to-child
transmission of HIV infection (Cochrane review). In: The Cochrane Library, Issue 2.
John Wiley & Sons, Ltd. Chichester, UK 2004
4
Ayouba A, Tene G, Cunin P, Foupouapouognigni Y, Menu E, Kfutwah A. et al .
A pilot public health program on reduction of mother-to-child HIV transmission in
Yaounde, Cameroon: results at two years.
Cam J Med.
2002;
11
14-18
5 National AIDS Control Committee .Cameroon's response to HIV/AIDS: decentralized
and multisectorial. February, 2005
6
Rouet F, Moncho C, Rouzioux C. et al .
Early diagnosis of paediatric HIV-1 infection among African breast-fed children using
quantitive plasma HIV RNA assay.
AIDS.
2001;
15
1849-1856
7
Eshleman S H, Mraena M, Guay L A. et al .
Selection and fading of resistance mutations in women and infants receiving nevirapine
to prevent HIV-1 vertical transmission (HIVNET 012).
AIDS.
2001;
15
1951-1957
8
Gilling-Smith C.
Fertility management of HIV-discordant couples.
Cur Obset Gynaecol.
2003;
13
307-313
9
Kambin S P, Batzer F R.
Assisted reproductive technology in HIV serodiscordant couples.
Sexuality, Reproduction and Menopause.
2004;
2
92-100
10
Musoke P, Guay L A, Bagenda D. et al .
A phase I/II study of the safety and pharmacokinetics of nevirapine HIV-1 infected
pregnant Ugandan women and their neonates (HIVNET 006).
AIDS.
1999;
13
479-486
Luc Kouam
Department of Gynaecology and Obstetrics · Gynaecological and Paediatric Hospital
of Yaounde
P. O. Box 21 18
Yaounde
Cameroon
Phone: +2 37/7 67/08 05
Fax: +2 37/2 31/25 67
Email: reglinkouam@yahoo.fr