Klin Monbl Augenheilkd 2005; 222(3): 264-266
DOI: 10.1055/s-2005-857980
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Varicella-Zoster Virus Retinitis: Successful Evolution with a Combination of Antiviral Therapies

Varicella-zoster-Retinitis: Positiver Verlauf eines Falles mit einer kombinierten antiviralen TherapieE. Oueghlani1 , E. Baglivo1 , O. Durakovic1 , A. B. Safran1
  • 1Clinique d’Ophtalmologie, Hôpitaux Universitaires de Genève, Geneva, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 26.9.2004

accepted: 20.11.2004

Publication Date:
23 March 2005 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Darstellung des positiven Verlaufs eines Falles von akuter Varicella-zoster-Netzhautnekrose (VZV-ARN). Anamnese und Befund: Ein immunkompetenter, 40-jähriger Patient wurde wegen VZV-ARN eingewiesen. Therapie und Verlauf: Nach 10-tägiger intravenöser Acyclovir-Behandlung wurden zusätzliche nekrotische Läsionen in der Peripherie des rechten Auges festgestellt. Aufgrund eines Verdachts auf eine Virusresistenz wurde die Acyclovir-Behandlung mit Foscarnet und der Verabreichung von zwei Gancyclovirinjektionen in den Glaskörper kombiniert. Der Verlauf war günstig. Nach 30 Monaten wurde eine Sehschärfe von 1,0 erreicht und es wurden weder systemische noch lokale Komplikationen festgestellt. Schlussfolgerung: VZV-ARN ist eine schlimme Infektion mit schlechter Prognose. Diese Fallstudie zeigt, dass eine kombinierte antivirale Therapie, intravenös (Acyclovir + Foscarnet) und in den Glaskörper (Gancyclovir) verabreicht, sicher und effizient bei der Behandlung nekrotisierender Herpesretinopathien bei immunokompetenten Patienten wirken kann.

Abstract

Background: We present the description of a successful outcome in a case of varicella-zoster virus (VZV) acute retinal necrosis (ARN). History and signs: A healthy 40-year-old patient was admitted for a VZV retinitis. Therapy and outcome: 10 days after the onset of intravenous (i. v.) acyclovir treatment, new small peripheral retinal necrotic lesions appeared in the right eye. A viral resistance was suspected and the acyclovir therapy was optimised with i. v. foscarnet combined with 2 intravitreal injections of ganciclovir. The outcome was favourable with a final vision of 1.0 after a follow-up of 30 months. No systemic or local complications were observed. Conclusions: VZV ARN is a severe infection with a poor prognosis. This case demonstrates that combination of antiviral therapies given intravenously (acyclovir + foscarnet) and in the vitreous (ganciclovir) may be safe and efficacious in the management of necrotising herpetic retinopathies affecting immunocompetent patients.

References

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Edoardo Baglivo, MD

Clinique d’Ophtalmologie - Uveitis Department, Hôpitaux Universitaires de Genève

Rue Alcide-Jentzer, 22

1205 Geneva

Switzerland

Phone: ++ 41/22/3 82-84 36

Fax: ++ 41/22/3 82-83 82

Email: Edoardo.Baglivo@hcuge.ch

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