Klin Monbl Augenheilkd 2005; 222(3): 226-230
DOI: 10.1055/s-2005-857979
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Loa-Loa-Infektion des Auges - eine Fallserie

Loa loa Infection of the Eye - a Case SeriesJ. Stemmle1 , K. A. Markwalder2 , A. S. Zinkernagel3 , M. G. Wirth1 , F. Grimm4 , S. Hirsch-Hoffmann1 , M. A. Thiel1
  • 1Augenklinik, UniversitätsSpital Zürich, Schweiz (PD Dr. K. Landau)
  • 2Konsilarius für Tropenmedizin, Departement für Innere Medizin, Universitätsspital Zürich
  • 3Abteilung für Infektiologie, UniversitätsSpital Zürich, Schweiz (Prof. R. Weber)
  • 4Institut für Parasitologie, Universität Zürich, Schweiz (Prof. P. Deplazes)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 26.9.2004

Angenommen: 20.11.2004

Publication Date:
23 March 2005 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Infolge der zunehmenden Migration werden tropische Krankheitsbilder wie die Loa-Loa in der Schweiz häufiger angetroffen. Die okulären Befunde sind meist pathognomonisch. Die Abklärung und Therapie erfordern ein interdisziplinäres Vorgehen. In dieser Zusammenstellung werden anhand einer Serie von 4 Fällen mit okulärer Loa-Loa-Infektion die parasitologischen Aspekte, die lokalen Befunde, die Abklärungen und Therapie der Loa-Loa-Infektion diskutiert. Anamnese und Befund: Bei allen Fällen waren die ersten Symptome geprägt durch Juckreiz und intermittierende Rötung der Konjunktiva, jeweils auftretend 2 Monate bis 8 Jahre nach Aufenthalten in Westafrika. Bei 3 Patienten konnten Mikrofilarien im Blut nachgewiesen werden. Therapie und Verlauf: In 2 Fällen wurden die subkonjunktival gelegenen Filarien an der Spaltlampe entfernt, in einem Fall belassen. Beim 4. Fall bestand ein geschwollenes Lid ohne sichtbaren Wurm. Bei 3 Patienten erfolgte stationär eine systemische Therapie. Bei allen Patienten erfolgte die vollständige Eradikation der Parasiten im Blut und im Auge. Schlussfolgerungen: Die chirurgische Entfernung des Loa-Loa-Wurmes, falls subkonjunktival sichtbar, verbessert nur die okuläre Symptomatik. Eine internistische Beurteilung und interdisziplinäre Therapie sollten immer evaluiert und durchgeführt werden.

Abstract

Background: With increasing migration tropical diseases such as Loa loa infections are becoming more frequent in Europe. While the ocular diagnosis is usually straight forward, systemic work-up and treatment requires an interdisciplinary approach. We review the diagnostic and therapeutic work-up of ocular Loa loa infections based on a series of 4 cases that presented between 1998 and 2004. History and signs: The first symptoms in all cases were ocular irritations occurring 2 months to 8 years after a trip to West Africa. One case presented with a swollen upper eyelid without a visible worm. In three patients microfilariae were detected in the blood. Therapy and outcome: In two cases visible subconjunctival worms could be removed under the slit lamp. Three cases required systemic treatment as inpatients while one case could be observed without systemic treatment. All 4 cases had a favourable outcome with complete eradication of the disease. Conclusion: Surgical removal of adult Loa loa worms from the subconjunctival space only improves the ocular symptoms. An interdisciplinary approach (ophthalmology, infectious disease and parasitology) for a systemic work-up and treatment is usually required.

Literatur

  • 1 Bundesamt für Statistik. Statistisches Jahrbuch der Schweiz, 2003. 
  • 2 Blum J, Hatz C. Albendazolbehandlung bei einer Patientin mit hoher Filarämie.  Schweiz Med Wschr. 1995;  125 928
  • 3 Boussinesq M, Gardon J, Gardon-Wendel N. et al . Three probable cases of Loa loa encephalopathy following ivermectin treatment for onchocerciasis.  Am J Trop Med Hyg. 1998;  58 (4) 461-469
  • 4 Carbonez G, Van De Sompel W, Zeyen T. Subconjunctival Loa loa worm: case report.  Bull Soc Belge Ophtalmol. 2002;  283 45-48
  • 5 Carme B, Boulesteix J, Boutes H. et al . Five cases of encephalitis during treatment of loiasis with diethylcarbamazine.  Am J Trop Med Hyg. 1991;  44 (6) 684-690
  • 6 Carme B, Puruehnce M F. et al . Localisation of the filaria Loa loa in the anterior chamber of the eye. Apropos a case.  Acta Tropica. 1984;  51 265-269
  • 7 Carstocea B, Pintiliei E. [Ocular filariasis with retinal detachment].  Oftalmologia. 1993;  37 (3) 210-214
  • 8 Clausen M, Roider J, Fuhrmann C. et al . Stabbing pain, conjunctival changes, foreign body sensation and unilateral red eye. Subconjunctival macrofilariasis in systemic Loa loa filariasis.  Ophthalmologe. 1998;  95 (1) 56-57
  • 9 Eveland L K, Yermakov V, Kenney M. Loa loa infection without microfilaraemia.  Trans R Soc Trop Med Hyg. 1975;  69 (3) 354-355
  • 10 Geldelman D, Blumberg R, Sadun A. Ocular Loa Loa with cryoprobe extraction of subconjunctival worm.  Ophthalmology. 1984;  91 (3) 300-303
  • 11 Klion A D, Massougbodji A, Horton J. et al . Albendazole in human loiasis: results of a double-blind, placebo-controlled trial.  J Infect Dis. 1993;  168 (1) 202-206
  • 12 Klion A D, Massougbodji A, Sadeler B C. et al . Loiasis in endemic and nonendemic populations: immunologically mediated differences in clinical presentation.  J Infect Dis. 1991;  163 (6) 1318-1325
  • 13 Nutman T B, Kradin R L. Case records of the Massachusetts General Hospital. Weekly clinicopathological exercises. Case 1 - 2002. A 24-year-old woman with paresthesias and muscle cramps after a stay in Africa.  N Engl J Med. 2002;  346 (2) 115-122
  • 14 Nutman T B, Miller K D, Mulligan M. et al . Loa loa infection in temporary residents of endemic regions: recognition of a hyperresponsive syndrome with characteristic clinical manifestations.  J Infect Dis. 1986;  154 (1) 10-18
  • 15 O’Donnell D, O’Connor L, Atherton P. There’s a worm in my eye.  Med J Aust. 1992;  157 (11 - 12) 833-834
  • 16 Osuntokun O, Olurin O. Filarial worm (Loa loa) in the anterior chamber. Report of two cases.  Br J Ophthalmol. 1975;  59 (3) 166-167
  • 17 Sachs H G, Heep M, Gabel V P. [Surgical worm extraction in loa loa ophthalmia].  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1998;  213 (6) 367-369
  • 18 Satyavani M, Rao K N. Live male adult Loaloa in the anterior chamber of the eye - a case report.  Indian J Pathol Microbiol. 1993;  36 (2) 154-157
  • 19 Schmack I, Vargas L G. et al . Okuläre Loa-Loa-Infektion mit Extraktion eines subkonjuntivalen Wurms.  Ophthalmologe. 2003;  100 42
  • 20 Simonsen P. Filariases. Philadelphia; WB Saunders 2003
  • 21 Stammen J, Kluppel M. [Bilateral subconjunctival foreign bodies. Loiasis with bilateral Loa ophthalmia].  Ophthalmologe. 2002;  99 (4) 304-305
  • 22 Thomson M OV, Connor S J. Determining the spatial overlap between the distribution of Loa loa and onchocerciasis in APOC countries using GIS and Remote Sensing Technologies: Final Report to APOC 15/10/2001. Liverpool School of Tropical Medicine, 2001. 
  • 23 Uhlig C E, Dietrich M, Busse H. [Asthenoscopic problems with a subconjunctival worm].  Ophthalmologe. 2002;  99 (11) 880-881
  • 24 Wiesinger E C, Winkler S, Egger S. et al . [African eye worm as initial manifestation of loaiasis].  Dtsch Med Wochenschr. 1995;  120 (34 - 35) 1156-1160

Jonas Stemmle

Augenklinik UniversitätsSpital Zürich

8091 Zürich

Schweiz

Phone: ++ 41/1/4 66-18 85

Fax: ++ 41/1/4 66-28 88

Email: jonas@stemmle.com

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