Eur J Pediatr Surg 2004; 14(1): 25-28
DOI: 10.1055/s-2004-815776
Original Article

Georg Thieme Verlag Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Short-Stay Open Appendectomy

J. S. Janik 1 , J. E. Janik 2
  • 1Department of Pediatric Surgery, The Children's Hospital/University of Colorado Health Sciences Center, Denver, Colorado, USA
  • 2The University of Vermont College of Medicine, Burlington, Vermont, USA
Further Information

Publication History

Received: April 1, 2003

Accepted after Revision: April 25, 2003

Publication Date:
16 March 2004 (online)

Abstract

Purpose: This report describes a minimally invasive short-stay open appendectomy technique which improves the length of stay in comparison to traditional open appendectomy and improves the cost of hospitalization in comparison to laparoscopic appendectomy.

Study Design: This retrospective analysis reviewed 100 consecutive children treated with traditional open appendectomy and 100 consecutive children treated with a minimally invasive short-stay open technique with local infiltration of bupivacaine hydrochloride. Data collected for each child included age, sex, diagnosis, operative time, return to activity time, complications, length of stay, and hospital charge.

Results: The mean length of stay (LOS) was reduced from 2.7 days for traditional open appendectomy patients to 1.0 day for minimally invasive short-stay open appendectomy. The mean hospital charge (HC) for this short-stay open appendectomy, $ 6795, was significantly less than the mean HC for traditional open appendectomy ($ 8162), and for laparoscopic appendectomy ($ 7668).

Conclusion: This short-stay open appendectomy technique offers an efficacious alternative to both traditional open appendectomy and laparoscopic appendectomy.

Résumé

Introduction: La technique d'appendicectomie ouverte peu invasive permet une hospitalisation plus courte que la technique ouverte conventionnelle et limite les coûts comparés à l'appendicectomie par coelioscopie.

Méthodes: Nous présentons une analyse rétrospective de 100 enfants consécutifs ayant subi une d'appendicectomie par la technique ouverte conventionnelle et de 100 enfants consécutifs ayant subi une appendicectomie par la technique ouverte peu invasive avec infiltration locale d'hydrochloride de bupivacaïne lors d'une courte hospitalisation. Les paramètres étudiés étaient: l'âge et sexe de l'enfant, le diagnostic, le temps opératoire, le délai du retour à l'activité, les complications, le temps d'hospitalisation et le coût de l'hospitalisation.

Résultats: La durée moyenne d'hospitalisation était diminuée de 2,7 jours pour la technique standard à 1,0 jours pour la technique peu invasive. La différence de coût de l'hospitalisation était significative: 6795 $ pour la technique ouverte peu invasive versus 8162 $ pour la technique ouverte conventionnelle.

Conclusion: L'appendicectomie ouverte à courte hospitalisation est efficace, offrant une alternative intéressante à la fois de l'appendicectomie ouverte conventionnelle et l'appendicectomie par coelioscopie.

Resumen

Objetivo: Este trabajo describe una técnica de apendicectomía abierta mínimamente invasiva con corta estancia que mejora el ingreso hospitalario en comparación con la apendicectomía abierta y el coste de hospitalización en comparación con la apendicectomía laparoscópica.

Métodos: Este análisis retrospectivo revisó cien niños consecutivos tratados con apendicectomía tradicional abierta y cien niños consecutivos tratados con técnica abierta mínimamente invasiva de corta estancia con infiltración local de clorhidrato de bupivacaina. Los datos de cada niño incluyeron edad, sexo, diagnóstico, tiempo operatorio, tiempo hasta el alta, complicaciones, tiempo de estancia y gastos de hospitalización.

Resultados: La estancia media se redujo de 2.7 días a 1 en comparación con la apendicectomía abierta tradicional. Los gastos de hospitalización fueron de 6795 $, significativamente menores que los 8162 $ de la apendicectomía abierta o los 7668 $ de la laparoscópica.

Conclusión: Esta técnica de apendicectomía abierta mínimamente invasiva de corta estancia ofrece una alternativa eficaz tanto para la apendicectomía abierta como para la laparoscópica.

Zusammenfassung

Zielsetzung: Die vorliegende Arbeit versucht, einen Vergleich zwischen der offenen Appendektomie und der laparoskopischen Appendektomie zu ziehen und hierbei insbesondere auf die Krankenhausverweildauer abzuheben.

Methodik: In einer retrospektiven Analyse wurden 100 fortlaufend mit offener Appendektomie behandelte Patienten mit 100 weiteren verglichen, bei denen eine laparoskopische Appendektomie in Lokalanästhesie mit Bupivacaine-Hydrochlorid durchgeführt wurde. Die gesammelten Daten beider Kollektive umfassten das Alter, das Geschlecht, die Diagnose, die Operationszeit, die Rückkehr zur aktiven Tätigkeit, die Komplikationen und die Länge des Krankenhausaufenthalts.

Ergebnisse: Die durchschnittliche Verweildauer betrug 2,7 Tage für die offene Appendektomie und 1 Tag für die minimal-invasive Behandlung. Die Kosten für die offene Appendektomie lagen bei $ 6795 und waren damit deutlich geringer als die der traditionellen, stationären Appendektomie mit $ 8162, aber auch geringer als die laparoskopische Appendektomie mit $ 7668.

Schlussfolgerungen: Hieraus ergibt sich auch für deutsche Verhältnisse, dass sich die Verweildauer bei der Appendektomie ebenso wie die Kosten deutlich kürzen lassen, dass sich jedoch, gerade auch beim kurzzeitigen Aufenthalt, die offene Appendektomie gegenüber der laparoskopischen als billiger erweist.

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M. D. Joseph S. Janik

Department of Pediatric Surgery, B-323
The Children's Hospital

1056 E. 19th Avenue

Denver, CO 80218

USA

Email: janik.joseph@tchden.org

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