Klin Monbl Augenheilkd 2004; 221(5): 395-397
DOI: 10.1055/s-2004-812852
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Free Autologous Buccal Mucosal Graft Transplantation to Treat Ocular Complications after Toxic Epidermal Necrolysis: Case Report

Mundschleimhauttransplantation als Therapie der okulären Komplikationen nach toxischer epidermaler Nekrolyse: eine FalldarstellungI. O. Haefliger1 , I. Vysniauskiene1 , A. R. Pimentel2 , E. J. C Soares2 , J.-M Piffaretti1, 2
  • 1Department of Eyelid and Lacrimal Surgery, University Eye Clinic, Basel, Switzerland
  • 2Hospital Sao Geraldo, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil
Further Information

Publication History

received: 19.9.2003

accepted: 15.11.2003

Publication Date:
26 May 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die toxische epidermale Nekrolyse (TEN) kann zur Vernarbung der Oberfläche des Auges führen. Die Erkrankung kann Symptome wie Schmerzen, trockenes Auge und verminderte Sehschärfe verursachen, welche häufig schwierig zu behandeln sind. Anamnese und Befunde: Eine 34-jährige Frau wurde uns zwei Jahre nach Auftreten einer durch Lamotrigin (Lamictal®) ausgelösten TEN zugewiesen. Die Patientin klagte über Sehschwäche, Augenschmerzen und über die Symptome trockener Augen. Die Sehschärfe war rechts auf Lichtwahrnehmung und links auf 0,2 reduziert. Im basalen Schirmer-Test wurde eine Tränensekretion von 2 mm rechts und 3 mm links festgestellt. Mit oder ohne Kontaktlinsen fühlte die Patientin ausgeprägtes Unbehagen, weswegen sie beidseits Tränenersatzpräparate 50- bis 80-mal/Tag anwendete. Therapie und Verlauf: Ein freies Transplantat (3,5 × 2,0 cm) aus der Mundschleimhaut der unteren Lippe wurde in den rechten oberen Bindehautfornix transplantiert. Sechs Monate nach der Operation konnte mit einer therapeutischen Kontaktlinse der Bedarf an Tränenersatzpräparaten rechts auf 3- bis 4-mal/Tag reduziert werden, wobei der Bedarf an Tränenersatzpräparaten links unverändert blieb. Bei der biomikroskopischen Untersuchung wurde rechts ein Rückgang des Stromaödems der Hornhaut und des Durchmessers der Neovaskularisationen festgestellt. Die Sehschärfe hatte sich auf Fingerzählen (30 cm) verbessert. Der basale Schirmer-Test blieb unverändert. Die Verbesserung, die nach der Operation aufgetreten war, stand in deutlichem Zusammenhang mit dem Tragen der therapeutischen Kontaktlinse. Schlussfolgerung: Die Transpantation von Mundschleimhaut (möglicherweise mit akzessorischen Speicheldrüsen) in die Bindehaut kann, assoziiert mit dem Tragen einer therapeutischen Kontaktlinse, eine effiziente Methode für die Behandlung der okulären Komplikationen nach toxischer epidermaler Nekrolyse (Lyell’s-Syndrom) sein.

Abstract

Background: Toxic epidermal necrolysis (TEN) can lead to ocular surface scarring associated with pain, dry eye symptoms, and decreased visual acuity that often are difficult to treat. History and signs: A 34-year-old woman was referred to our department two-years after TEN induced by lamotrigin (lamictal®). She was complaining of severe visual acuity loss, pain, and dry eye symptoms. Visual acuity was reduced to light perception in the right eye (RE) and to 0.2 in left eye (LE). Basal Schirmer test was 2 mm in RE and 3 mm in LE. With or without therapeutic contact lenses, the patient was experiencing severe discomfort requiring tear supplementation up to 50 - 80 times/day in both eyes. Therapy and outcome: A free autologous mucosal graft (3.5 × 2.0 cm) was transplanted from the lower lip into the upper RE fornix. Six months after surgery, with therapeutic contact lenses, the need for tear supplementation was markedly reduced to 3 - 4 times/day in RE while it remained unchanged in LE. In RE, slit-lamp examination revealed decreases in the corneal stromal edema and in the diameter of neo-vessels associated with an improvement of visual acuity (counting fingers at 30 cm). Basal Schirmer test values were unchanged. It has to be mentioned that the improvement observed after surgery was markedly dependent on wearing a therapeutic contact lens. Conclusions: Free autologous buccal graft transplantation (with its presumably accessory salivary glands) in association with the use of a therapeutic contact lens can be an efficient approach to treat ocular complication following drug-induced TEN (Lyell’s syndrome).

References

  • 1 Dening R. Transplantation von Mundschleimhaut bei verschiedenen Erkrankungen der Hornaut und bei Verbrennungen und Verätzungen des Auges.  Arch f Ophthal. 1927;  118 4729-4737
  • 2 Kenyon K R, Tseng S C. Limbal autograft transplantation for ocular surface disorders.  Ophthalmology. 1989;  96 709-722
  • 3 Power W J, Ghoraishi M, Merayo-Lloves J. et al . Analysis of the acute ophthalmic manifestations of the erythema multiforme/Stevens-Johnson syndrome/toxic epidermal necrolysis disease spectrum.  Ophthalmology. 1995;  102 1669-1676
  • 4 Shore J W, Foster C S, Westfall C T. et al . Results of buccal mucosal grafting for patients with medically controlled ocular cicatricial pemphigoid.  Ophthalmology. 1992;  99 383-395
  • 5 Wilkins J, Morrison L, White C R Jr. Oculocutaneous manifestations of the erythema multiforme/Stevens-Johnson syndrome/toxic epidermal necrolysis spectrum.  Dermatol Clin. 1992;  10 571-582

Ivan O. Haefliger, Jean-Marcel Piffaretti

Oculoplastic Surgery Department, University Eye Clinic Basel

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