Aktuelle Neurologie 2002; 29: 258-262
DOI: 10.1055/s-2002-36029
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Therapie der multiplen Sklerose - Wann beginnen?

Therapy of Multiple Sclerosis - When to Start?H.-P.  Hartung1
  • 1Neurologische Klinik, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 December 2002 (online)

Zusammenfassung

Umfangreiche pathoanatomische Untersuchungen zeigen, dass es bereits im Frühstadium der multiplen Sklerose zu einer irreversiblen Schädigung im ZNS kommt. Somit erscheinen therapeutische Maßnahmen, die so früh wie möglich nach Diagnosesicherung eingeleitet werden, sinnvoll. Den Nutzen eines frühen Einsatzes des Interferon β-1a Avonex® dokumentieren eindrücklich die Ergebnisse der nordamerikanischen CHAMPS-Studie. Hier konnte bei Patienten mit einem ersten demyelinisierenden Ereignis unter der Therapie mit dem rekombinanten Interferon-β-1a der Zeitpunkt für das Auftreten eines neuerlichen neurologischen Ereignisses signifikant hinausgezögert werden. Diese Daten haben zur Zulassung von Avonex® für die Behandlung nach dem ersten Schub geführt.

Abstract

Extensive patho-anatomical investigations show an irreversible damage in the brains of MS patients even early in the disease course. Therefore therapeutical strategies seem to be reasonable as soon as possible after diagnosis. The results of CHAMPS, a north-American study with interferon β-1a Avonex®, clearly demonstrate the benefit of an early treatment in MS. In this study occurrence of a new neurological event was significant retard under the treatment with interferon β-1a in patients with a first clinical demyelinating event. These results lead to the approval of Avonex® for treatment after the first onset of a neurological event.

Literatur

  • 1 Barkhof F, Filippi M, Miller D H. et al . Comparison of MRI criteria at first presentation to predict conversion to clinically definite multiple sclerosis.  Brain. 1997;  120 2059-2069
  • 2 Trapp B D, Peterson J, Ransohoff R M. et al . Axonal transection in the lesions of multiple sclerosis.  N Eng J Med. 1998;  338 278-285
  • 3 Brex P A, Jenkins R, Fox N C. et al . Detection of ventricular enlargement in patients at the earliest clinical stage of MS.  Neurology. 2000;  54 1689-1691
  • 4 Brex P A, Miszkiel K A, O'Riordan J L. et al . Assessing the risk of early multiple sclerosis in patients with clinically isolated syndromes: the role of a follow-up in MRI.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2001;  70 544-547
  • 5 O'Riordan J I, Thompson A J, Kingsley D P. et al . The prognostic value of brain MRI in clinically isolated syndromes of the CNS. A 10-year follow-up.  Brain. 1998;  121 495-503
  • 6 Brex P A, Ciccarelli O, O'Riordan J I. et al . A longitudinal study of abnormalities on MRI and disability from multiple sclerosis.  N Engl J Med. 2002;  346 158-164
  • 7 Jacobs L D, Beck R W, Simon J H. et al and the CHAMPS Study Group . Intramuscular interferon β-1a therapy initiated during a first demyelinating event in multiple sclerosis.  N Engl J Med. 2000;  343 898-904
  • 8 Beck R W, Chandler D L, Cole S R. et al for the CHAMPS Study Group . Interferon β-1a for early multiple sclerosis: CHAMPS trial subgroup analyses.  Ann Neurol. 2002;  51 481-490
  • 9 Comi G, Filippi M, Barkhof F. et al and the Early Treatment Study Multiple Sclerosis Study Group . Effect of early interferon treatment on conversion to definite multiple sclerosis: a randomised study.  Lancet. 2001;  357 1576-1582
  • 10 Kinkel R. Cleveland clinic on behalf of the CHAMPS Study Group . The effect of Avonex® in patients with single demyelinating event and MRI evidence of high lesion burden and active inflammation.  J Neurol. 2002;  Suppl 1, I/61 249
  • 11 McDonald W I, Compston A, Edan G. Recommended diagnostic criteria for multiple sclerosis: guidelines from the international panel on the diagnosis of multiple sclerosis.  Ann Neurol. 2001;  50 121-127
  • 12 Multiple-Sklerose-Therapie-Konsensus-Gruppe . Immunmodulatorische Stufentheraie der Multiplen Sklerose. Neue Aspekte und praktische Umsetzung.  Nervenarzt. 2002;  6 556-563

Prof. Dr. med. Hans-Peter Hartung

Neurologische Klinik · Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

Moorenstraße 5

40225 Düsseldorf

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