Suchttherapie 2002; 3(Suppl. 1): S45-S48
DOI: 10.1055/s-2002-32766
Orginalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Charakteristik und Studienergebnisse der pegylierten Interferone α-2a und α-2b

Characteristics and Study Results of Pegylated Interferon α-2a and α-2bJürgen Kurt Rockstroh
  • 1Medizinische Universitätsklinik und Poliklinik I, Universität Bonn
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 July 2002 (online)

Zusammenfassung

Als weiteren Fortschritt in der Behandlung der Hepatitis C ist es innerhalb der letzten Monate zur Einführung von pegyliertem Interferon zur Behandlung der Hepatitis C gekommen. Durch die Bindung von Interferon α an Polyethylenglykol (PEG), auch als Pegylierung bezeichnet, gelingt eine optimierte Pharmakokinetik, die eine einmal pro Woche zu verabreichende Therapieform ermöglicht. Erste Studienergebnisse zu den virologischen Ansprechraten zum Einsatz von pegyliertem Interferon plus Ribavirin im Vergleich zu dem Therapieansprechen von nicht modifiziertem Interferon plus Ribavirin konnten ein deutlich besseres Therapieansprechen unter der neuen Kombinationstherapie aufzeigen. Hinsichtlich der Nebenwirkungen ergaben sich keine wesentlichen Unterschiede zwischen pegyliertem Interferon plus Ribavirin und der bisherigen Standardtherapie. Unter Berücksichtigung der vereinfachten Therapiebedingungen mit nur einer subkutanen Spritze/Woche und der besseren antiviralen Wirksamkeit ist die Behandlung mit pegyliertem Interferon α und Ribavirin die neue Standardtherapie der Hepatitis C geworden.

Abstract

With the introduction of pegylated interferon α for treatment of hepatitis C major advances have been achieved for improving treatment options in hepatitis C. The addition of a polyethylene glycol molecule to interferon produces a biologically active molecule with a longer half-life than the natural molecule and more favorable pharmocokinetics; these characteristics allow dosing once a week which is much more convenient. First studies comparing sustained virological response rates under the new combination therapy with pegylated interferon α plus ribavirin versus non-modified interferon α plus ribavirin for initial treatment of chronic hepatitis C clearly demonstrated superior virological response rates for the new combination therapy. This benefit was most likely to be achieved in patients with HCV genotype I infections. With regard to adverse events there were no significant differences between treatment with pegylated interferon plus ribavirin or the standard therapy with interferon plus ribavirin. In conclusion the improved virological response rate and much more convenient administration schedule of pegylated interferon α and ribavirin once a week will replace the current standard therapy of interferon α plus ribavirin for treatment of hepatitis C.

Literatur

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PD Dr. J. K. Rockstroh

Medizinische Universitätsklinik I

Sigmund-Freud-Straße 25

53105 Bonn

Email: rockstroh@uni-bonn.de

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