Zusammenfassung
In einem 1-Jahreszeitraum erfolgte die Harnröhrenrekonstruktion in der Technik nach
Snodgrass bei 13 Kindern mit Hypospadie sowie als Teil der Rekonstruktion bei einem
Knaben mit Epispadie. Bei wechselnder OP-Besetzung konnte rasch ein interner Standard
etabliert werden, der lediglich in der Art des Glansverschlusses von den Empfehlungen
des Autors abweicht. Damit war es in uniformer Technik möglich, distal penile Hypospadien
bei gleichzeitiger Zirkumzision zu versorgen. Die Indikation wurde schrittweise auf
Hypospadien in Schaftmitte mit fixierter Schaftkrümmung und auf die Korrektur der
Epispadie ausgedehnt. Nach 7- bis 10-tägiger Harnableitung mittels transurethralem
Blasenkatheter konnte in allen Fällen eine unauffällige Spontanmiktion bei nahezu
physiologischem Aspekt der Glans erzielt werden. In der Nachbeobachtungszeit von 4
bis maximal 16 Monaten trat in einem Fall eine Meatusstenose auf, die 2 Monate postoperativ
durch
interne Urethrotomie erfolgreich behoben wurde. Weitere Komplikationen wurden nicht
beobachtet. Die Operation ist im Ablauf überschaubar und besticht durch gute Ergebnisse.
Sie kann bei der Mehrzahl der (distal) penilen Hypospadien als Ersteingriff favorisiert
werden.
Abstract
In a 1 years period Tubularized incised plate urethroplasty (TIP) has been performed
in 13 boys with hypospadias and in 1 boy with epispadia as part of the complete urethral
repair. According to the technique described by Snodgrass, which was only modified
using a single layer closure of the glans, a uniform standard was rapidly established
and carried out by our group. Beginning with distal forms the application of the technique
was extended to mid shaft hypospadias with penile curvature and to an epispadia. After
7-10 days of transurethral bladder drainage spontaneous micturation was always possible
while glans and meatus appeared to have a physiologic aspect. Within a 4 to 16 months
follow up a single meatal stenosis was successfully treated by cold knife incision
and temporary bladder drainage. The TIP-technique is easy to grasp and impresses by
its good results. We agree with W. Snodgrass that this technique could be the first
choice option for the majority of mid and distal shaft hypospadias provided that simultaneous
circumcision is accepted by the patients and their parents.
Schlüsselwörter
Hypospadiekorrektur - Urethralplatte - Operationstechnik
Key words
Hypospadia - Urethral plate - Operative technique
Literatur
- 1
Baskin L S, Duckett J W.
Buccal mucosa grafts in hypospadias surgery.
Br J Urol.
1995;
76
23-30
- 2
Baskin L S, Duckett J W, Ueoka K, Seibold J, Snyder H M.
Changing concepts of hypospadias curvature lead to more onlay island flap procedures.
J Urol.
1994;
151
191-196
- 3 Bauer S B. Tubularized incised plate urethroplasty. Persönliche Mitteilung, Mainz
2001
- 4
Browne D.
An operation for hypospadias.
Proc Royal Soc Med.
1949;
42
466-468
- 5
Coleman J W.
The bladder mucosa flap urethroplasty for hypospadias repair.
J Urol.
1981;
125
708-710
- 6
Duckett J W.
Transverse preputial island flap technique for repair of severe hypospadias.
Urol Clin North Am.
1980;
7
423-430
- 7
Elder J S, Duckett J W, Snyder H M.
Onlay island flap in the repair of mid and distal penile hypospadias without chordee.
J Urol.
1987;
138
376-379
- 8
Fichtner J, Macedo A, Fisch M, Bürger R, Hohenfellner R.
Konzept der Hypospadie-Korrektur mittels Mundschleimhaut-Onlay-Flap.
Akt Urol.
1995;
26
I-X
- 9
Hollowell J G, Keating M A, Snyder H M, Duckett J W.
Preservation of the urethral plate in hypospadieas repair: extended applications and
further experience with the onlay island flap urethroplasty.
J Urol.
1990;
143
98-100
- 10
Li Z C, Zheng Y H, Sheh Y X.
One stage urthroplasty for hypospadias using a tube constructed with bladder mucosa
- a new procedure.
Urol Clin North Am.
1981;
8
463-467
- 11
Powell C R, Mcaleer I, Alagiri M, Kaplan G W.
Comparison of flaps versus grafts in proximal hypospadias surgery.
J Urol.
2000;
163
1286-1289
- 12
Rich M A, Keating M A, Snyder H M, Duckett J W.
Hinging the urethral plate in hypospadias meatoplasty.
J Urol.
1989;
142
1551-1553
- 13
Romagnoli G, De Luca M, Faranda F, Bandelloni R, Franzi A T, Cataliotti F, Cancedda R.
Treatment of posterior hypospadias by the autologous graft of cultured urethral epithelium.
New Engl J Med.
1990;
323
527-530
- 14
Romagnoli G, De Luca M, Faranda F, Franzi A T, Cancedda R.
One-step treatment of proximal hypospadias by the autologous graft of cultured urethral
epithelium.
J Urol.
1993;
150
1204-1207
- 15
Smith D.
A de-epithelialised overlap flap technique in the repair of hypospadias.
Br J Plast Surg.
1973;
26
106-109
- 16
Smith E D.
The history of hypospadias.
Pediatr Surg Int.
1997;
12
81-85
- 17
Snodgrass W.
Tubularized, incised plate urethroplasty for distal hypospadias.
J Urol.
1994;
151
464-465
- 18
Snodgrass W.
The tubularized incised plate hypospadias repair: a versatile operation.
Br J Urol.
1998;
81
70 (Abstract)
- 19
Snodgrass W, Koyle M, Manzoni G, Hurwitz R, Caldamone A, Ehrlich R.
Tubularized incised plate hypospadias repair: results of a multicenter experience.
J Urol.
1996;
156
839-841
- 20
Snow B W.
Use of tunica vaginalis to prevent fistulas in hypospadias surgery.
J Urol.
1986;
136
861-863
Priv.-Doz. Dr. Christian Lorenz
Kinderchirurgische Universitätsklinik
Klinikum Mannheim gGmbH
Fakultät für Klinische Medizin der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Theodor-Kutzer-Ufer 1-3
68167 Mannheim
Phone: 06 21/3 83-27 09
Fax: 06 21/3 83-38 23
Email: Christian.Lorenz@kch.ma.uni-heidelberg.de