Summary
Posterior sagittal anorectoplasty provides an optimal access to reconstruct the muscle
complex in anorectal malformations. It gives much better results than the abdominoperineal
pullthrough procedures performed before 1984. However, severe chronic constipation
occurs postoperatively in about 10 % of the patients, which can only be treated by
washouts. Clinical investigations of 578 patients treated from 1962 to 1984 and from
1985 to 1997 are presented here and both groups are compared to each other. In addition,
a new continence score with special regard to chronic constipation and overflow incontinence
was used to follow up 133 patients of the second group. The score distinguishes between
children above and below the age of 3 years. To study the underlying reasons of severe
chronic constipation in children with anorectal malformations, macro- and microanatomical
investigations on 4 normal newborns, 3 neonatal piglets with imperforate anus and
25 rectal biopsies from the caecum were performed. The following reasons have been
found to be probably responsible for postoperative constipation and overflow incontinence:
1. Malformations of the smooth and striated muscle fibres or connective tissue of
the caecum; 2. Malformations of the intramural nerve plexus such as aganglionosis,
hypoganglionosis or IND; 3. Malformations and/or iatrogenic lesions of the extramural
nerve supply which runs anterior to the rectum and in front of the fascia of Denonvilliers,
which can hardly be identified in neonates with imperforate anus. Therefore iatrogenic
bladder injuries may occur after PSARP after extended mobilisation of the caecum.
The macro- and microanatomical situation in the piglet with imperforate anus is totally
different from the human newborn.
Résumé
La voie d'abord sagittale postérieure procure un accès optimal pour reconstruire le
complexe musculaire dans les malformations anorectales. Il donne de meilleurs résultats
que les abaissements abdomino-périnéaux utilisés avant 1984. Néanmoins, une constipation
chronique sévère est observée en post-opératoire chez 10 % des enfants qui seront
traités par lavements. L'analyse de 578 patients traités de 1962 à 1984 et de 1985
à 1997 est présentée et les deux groupes sont comparés. De plus, un nouveau score
de continence avec une attention toute particulière à la constipation chronique et
à l'incontinence par encombrement est utilisé dans le suivi de 133 patients du second
groupe. Ce score différencie les enfants de moins et de plus de 3 ans pour étudier
les raisons de cette constipation chronique sévère chez les enfants porteurs de malformations
ano-rectales. Des investigations macro et micro-anatomiques ont été réalisées chez
4 nouveau-nés normaux, chez 3 porcelets nouveau-nés porteurs d'une imperforation anale
et 25 biopsies cæcales ont été effectuées. Les raisons suivantes sont probablement
responsables de la constipation chronique: 1) malformation des fibres musculaires
lisses et striées et du tissu conjonctif du cæcum; 2) malformation des plexus nerveux
pariétaux, telles que aganglionose, hypo-ganglionose, ou IND; 3) malformation et/ou
lésion iatrogène des nerfs extra-muraux qui courent à la face antérieure du rectum
et en avant du fascia de Denonvilliers qui peuvent être difficilement identifiés chez
les nouveau-nés avec imperforation anale. Cependant, des lésions iatrogènes peuvent
se voir après approche sagittale postérieure. La macro et la micro anatomie du porcelet
avec imperforation anale est complètement différente de celle du nouveau-né humain.
Resumen
La ano-rectoplastia sagital posterior (PSARP) es un acceso óptimo para reconstruir
el complejo muscular en las malformaciones anorectales. Da muchos mejores resultados
que el descenso abdomino-perineal realizado hasta 1984. Sin embargo, en alrededor
del 10 % de los pacientes puede observarse postoperatoriamente estreñimiento crónico
severo que solamente puede ser tratado mediante enemas. Presentamos la investigación
clínica de 578 pacientes tratados desde 1962 a 1984 y desde 1985 a 1997 comparando
ambos grupos entre si. Además usamos en los 133 pacientes del segundo grupo una nueva
puntuación de continencia con atención especial al estreñimiento crónico y a la incontinencia
por rebosamiento. Este score distingue entre los niños de menos y de más de 3 años.
Para estudiar las razones subyacentes de la constipación crónica severa en niños con
malformaciones anorectales, realizamos investigación macro y microanatómica de 4 recién
nacidos normales, tres cerditos recién nacidos con ano imperforado y 25 biopsias del
bolsón rectal ciego. Encontramos las siguientes razones como responsables posibles
del estreñimiento postoperatorio y de la incontinencia por rebosamiento:
1. Malformaciones de las capas de músculo estriado y liso o del tejido conjuntivo
del bolsón ciego.
2. Malformaciones de los plexos intramurales, como aganglionismo, hipoganglionismo
o IND.
3. Malformaciones y/o lesiones yatrogénicas del aporte nervioso extramural anterior
al recto y posterior a la fascia de Denonvilliers que puede difícilmente ser identificada
en recién nacidos con ano imperforado.
Por lo tanto, pueden ocurrir lesiones vesicales yatrogénicas tras PSARP si se moviliza
extensamente el bolsón ciego.
4. La situación macro y microanatómica en el cerdito con ano imperforado es totalmente
diferente de la del recién nacido.
Zusammenfassung
Die PSARP erlaubt eine bestmögliche Rekonstruktion des Muskelkomplexes bei anorektalen
Fehlbildungen. Die postoperativen Ergebnisse sind wesentlich besser als die nach dem
vor 1984 durchgeführten abdominoperinealen Durchzug. Trotzdem wird nicht selten postoperativ
eine schwere chronische Obstipation beobachtet, die bei etwa 10 % der Kinder nur mit
Darmspülungen behandelt werden kann. Es wird eine Nachuntersuchung von 578 Patienten,
aufgeteilt in zwei Gruppen, vorgestellt, die von 1962 bis 1984 und von 1985 bis 1997
behandelt wurden. Darüber hinaus wird ein neuer Continence-Score vorgestellt, in dem
die Symptome der chronischen Obstipation und der Überlaufinkontinenz besonders berücksichtigt
wurden. Dieser Score wurde getrennt für Kinder unter und über 3 Jahren getestet. Die
Ergebnisse bei 133 Patienten werden vorgestellt. Um die Ursachen der chronischen Obstipation
zu untersuchen, wurden darüber hinaus makro- und mikroskopische Untersuchungen bei
4 anorektal normalen Neugeborenen, 3 neugeborenen Ferkeln und 25 Biopsien aus dem
untersten Abschnitt des Rektumblindsackes durchgeführt. Hieraus ergaben sich folgende
mögliche Gründe für eine postoperative schwere Obstipation: 1. Die chronische Obstipation
ist nie ein Sphinkter-, sondern immer ein Motilitätsproblem. 2. Hierfür können sowohl
angeborene Fehlbildungen der quergestreiften, der glatten Muskulatur wie auch des
Bindegewebes (Desmose) verantwortlich sein. 3. Weiterhin können Fehlbildungen des
enteralen Nervensystems wie Aganglionosen, Hypoganglionosen oder IND ebenso für eine
chronische Obstipation ursächlich sein wie angeborene oder iatrogene Schädigungen
des extramuralen Nervensystems, wobei insbesondere die „Ailerons latéraux” durch den
PSARP geschädigt werden können. Da die extramuralen Nervenfasern weniger lateral als
medial um die Fistel und den Rektumblindsack verlaufen und die Denonvillesche Faszie
bei Neugeborenen nur schwach ausgebildet ist, kann es zu Verletzungen von Nervenstrukturen
kommen, was in seltenen Fällen auch eine neurogene Blase zur Folge haben kann. 4.
Vom Ferkel können keine Rückschlüsse auf anorektale Fehlbildungen beim Menschen gezogen
werden.
Key words
Anorectal malformations - Long-term results - PSARP - Chronic constipation - Piglets
- Macro- and microscopic studies - Continence score
Mots-clés
Malformation ano-rectale - Résultat à long terme - Approche sagittale postérieure
- Constipation chronique - Porcelets - Etudes macro et microscopiques - Score de continence
Palabras clave
Malformaciones ano-rectales - Resultados a largo plazo - PSARP - Constipación crónica
- Cerditos - Estudios macro y microscópicos - Score de continencia
Schlüsselwörter
Anorektale Fehlbildungen - Ferkel - Makroskopische und mikroskopische Anatomie - Spätergebnisse
- Neuer Continence-Score - Chronische Obstipation