Zusammenfassung:
Es wird über einen Patienten mit einem solitären Granularzelltumor an der linken Schulter
bei gleichzeitig bestehendem thrombosierten Angiom am rechten Unterschenkel berichtet.
Unter der klinischen Verdachtsdiagnose eines metastasierenden malignen Melanoms wurden
beide Tumoren am Aufnahmetag operativ entfernt. Erst die postoperative histologische
und immunhistochemische Untersuchung erbrachte die überraschende Diagnose, dass hier
zwei voneinander unabhängige gutartige Tumoren gleichzeitig entstanden waren.
Solitary Granular Cell Tumor and Thrombosed Angioma as Differential Diagnosis to Malignant
Melanoma and Skin Metastasis
We report on a 23-year-old patient with a benign granular cell tumor on the left shoulder
and a thrombosed angioma on the right lower leg. First both tumors were clinically
suspected to be a malignant melanoma with a giant skin metastasis. Only the histological
and immunohistochemical examination resulted in the surprising diagnosis of a granular
cell tumor. Granular cell tumors are rare and mostly benign. About the origin of the
typical granular cells there is still a controversial discussion: The most widely
accepted theory postulates an origin from the peripheral nerve system. Immunohistochemical
studies seem to support this theory, but there are also contradictory results.
Literatur
1
Abrikossoff A.
Über Myome, ausgehend von der quergestreiften willkürlichen Muskulatur.
Arch Pathol Anat .
1926;
260
215-233
2
Bergner T, Eckert F, Braun-Falco O.
Solitäre und multiple Granularzelltumoren.
Hautarzt.
1991;
42
162-167
3
Apisarnthanarax P.
Granular cell tumor.
J Am Acad Dermatol.
1981;
5
171-182
4
Arensmeier M, Peschlow I.
Abrikossoff-Tumor - eine klinische Überraschungsdiagnose.
Dermatol Monatsschr.
1986;
172
403
5
Price M L, MacDonald D M.
Multiple granular cell tumour.
Clin Exp Dermatol.
1984;
9
375-378
6
Billeret-Lebranchu V.
Granular cell tumor. Epidemiology of 263 cases.
Arch Anat Cytol Pathol.
1999;
47 (1)
26-30
7
Huber M, Meier J, Stamm B.
Abrikossoff-Tumor des Ösophagus - ein seltener submuköser Prozess.
Schweiz med Wochenschr.
1987;
117
1112-1116
8
Price M F, Paletta C E, Woodberry K M.
Granular cell tumor in a child's finger.
Ann Plast Surg.
2000;
44 (4)
447-450
9
Berkowitz S F, Hirsh B C, Vonderheid E.
Granular cell tumor: a great masquerader.
Cutis.
1985;
35
355-356
10
Billeret-Lebranchu V, Martin de la Salle E, Vandenhaute B, Lecomte-Houcke M.
Granular cell tumor and congenital epulis. Histochemical and immunohistochemical of
58 cases.
Arch Anat Cytol Pathol.
1999;
47 (1)
31-37
11
Buley I D, Gatter K C, Kelly P MA, Heryet A, Millard P R.
Granular cell tumors revisted. An immunohistological and ultrastructural study.
Histopathology.
1988;
12
263-274
12
Schoedel K E, Bastaky S, Silverman A.
A S100 negative granular cell tumor with malignant potential: report of a case.
J Am Dermatol.
1999;
39
894-898
13
Patnaik A K.
Histologic and immunohistochemical studies of granular cell tumors in seven dogs,
three cats, one horse, and one bird.
Vet Pathol.
1993;
30 (2)
176-185
14
Sonobe H, Iwata J, Furihata M, Moriki T, Ohtsuki Y.
Malignant granular cell tumor: report of a case and review of the literature.
Pathol Res Pract.
1998;
194 (7)
507-513
15
Noppakun N, Apisarnthanarax P.
Multiple cutaneous granular cell tumors simulating prurigo nodularis.
Int J Dermatol.
1981;
20
126-129
16
Buzaid A C, Sandler A B, Mani S, Curtis A M, Poo W J, Bolognia I L, Ariyan S.
Role of computed tomography in the staging of primary melanoma.
J Clin Oncol.
1993;
11 (4)
638-643
1 Falldarstellung anlässlich der Herbsttagung der Hamburger Dermatologischen Gesellschaft
am 29. 11. 2000.
Dr. med. M. Steger-de Wiljes
Abteilung für Dermatologie und Venerologie Bundeswehrkrankenhaus Hamburg
Lesserstraße 180, 22049 Hamburg