Aktuelle Dermatologie 2001; 27(5): 155-157
DOI: 10.1055/s-2001-13104
KASUISTIK
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Erythema exsudativum multiforme majus mit vorwiegendem Schleimhautbefall (Fuchs-Syndrom) nach Ibuprofen

Erythema Exsudativum Multiforme Majus with Predominant Mucous Membrane Involvement (Fuchs' Syndrome) Triggered by IbuprofenP. Gruner1 , A. Happ1 , N. Haas2
  • 1Hautklinik des Humaine Klinikums Bad Saarow (Leiter: Dr. A. Happ)
  • 2Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie mit Asthmapoliklinik, Universitätsklinikum Charité der Humboldt-Universität Berlin (Direktor: Prof. Dr. W. Sterry)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Das Fuchs-Syndrom stellt eine Sonderform des Erythema exsudativum multiforme majus (EEMM) mit vorwiegendem Schleimhautbefall dar. Wir berichten über eine 46-jährige Frau, bei der dieses schwere Krankheitsbild durch Ibuprofen ausgelöst wurde.

Erythema Exsudativum Multiforme Majus with Predominant Mucous Membrane Involvement (Fuchs' Syndrome) Triggered by Ibuprofen

Fuchs' syndrome is a subtype of erythema exsudativum multiforme majus (EEMM). We report on a 46-year old woman who developed this severe disease pattern following Ibuprofen medication.

Literatur

  • 1 Mockenhaupt M, Schöpf E. Epidemiology of drug-induced severe skin reactions.  Semin Cutan Med Surg. 1996;  15 236-243
  • 2 Petter G, Haustein U F. Stevens-Johnson-Syndrom mit Übergang in eine toxisch epidermale Nekrolyse nach Carbamazepin-Einnahme, Heroin- und Alkoholabusus.  Hautarzt. 1999;  5 884-888
  • 3 Rzany B, Mockenhaupt M, Baur S, Stocker U, Schöpf E. Schwere Hautreaktionen.  Hautarzt. 1993;  44 549-555
  • 4 Chan H L, Stern R S, Arndt K A, Langlois J, Jick S S, Jick H, Walker A M. The incidence of erythema multiforme, Stevens-Johnson syndrome and toxic epidermal necrolysis. A population-based study with particular reference to reactions caused by drugs among outpatients.  Arch Dermatol. 1990;  126 43-47
  • 5 Bruynzeel I, Van der Raaij E M, Boorsma D M, De Haan P, Willemze R. Increased adherence to keratinocytes of peripheral blood mononuclear leucocytes of a patient with drug-induced erythema multiforme.  Br J Dermatol. 1993;  129 45-49
  • 6 Rzany B, Mockenhaupt M, Baur S, Schroder W, Stocker U, Mueller J, Hollander N, Bruppacher R, Schöpf E. Epidemiology of erythema exsudativum multiforme majus, Stevens-Johnson syndrome, and toxic epidermal necrolysis in Germany (1990 - 1992): structure and results of a population-based registry.  J Clin Epidemiol. 1996;  49 769-773
  • 7 Johnson J H, Jick H, Hunter J R, Dickson J F. A follow-up study of ibuprofen users.  J Rheumatol. 1985;  12 549-552
  • 8 Moore N, Noblet C, Breemeersch C. Mise au point sur la securité de l'ibuprofene a dose antalgique-antipyretique.  Therapie. 1996;  51 458-463
  • 9 Chan H L. Observations on drug-induced toxic epidermal necrolysis in Singapore.  J Am Acad Dermatol. 1984;  1 973-978
  • 10 Kuper K, Pleyer U, Zierhut M, Thiel H J. Erythema exsudativum multiforme majus.  Ophthalmologe. 1995;  92 823-888
  • 11 Gruppo Italiano Studi Epidemiologici in Dermatologia . Cutaneous reactions to analgesic-antipyretics and nonsteroidal anti-inflammatory drugs.  Dermatology. 1993;  186 164-169
  • 12 Roujeau J C, Kelly J P, Naldi L, Rzany B, Stern R S, Anderson T, Auquier A, Bastuji Garin S, Correia O, Locati F, et al. Medication use and the risk of Stevens-Johnson syndrome or toxic epidermal necrolysis.  N Engl J Med. 1995;  333 1600-1607

PD Dr. N. Haas

Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie mit Asthmapoliklinik, Universitätsklinikum Charité der Humboldt-Universität Berlin

Schumannstraße 20/21
10117 Berlin