Ernährung & Medizin 2018; 33(01): 20-23
DOI: 10.1055/s-0044-101056
Wissen
© Haug Verlag in Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rolle der Vitamine im Alter – Evidenz und praktische Umsetzung

Peter Weber
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2018 (online)

Zusammenfassung

Der Anstieg der Lebenserwartung ist ein globaler Trend, der gerade in den Industrieländern in den letzten Jahrzehnten sehr deutlich zulegte. Auch Deutschland ist davon nicht ausgenommen: Nach jüngsten Schätzungen des Statistischen Bundesamtes Wiesbaden wird erwartet, dass der Anteil der über 65-Jährigen von ca. 13 % in 2013 auf ca. 33 % in 2016 angestiegen sein wird [1]. Dies ist natürlich eine sehr erfreuliche Entwicklung, die aber auch mit einer Reihe von Herausforderungen einhergeht. Davon ist auch die Ernährung betroffen.

 
  • Literatur

  • 1 https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Bevoelkerung/Bevoelkerungsvorausberechnung/Bevoelkerungsvorausberechnung.html Stand: 25.01.2018
  • 2 Troesch B, Eggersdorfer M, Weber P. The role of vitamins in aging societies. Int J Vitam Nutr Res 2012; 82: 355-359
  • 3 Mohajeri MH, Troesch B, Weber P. Inadequate supply of vitamins and DHA in the elderly: implications for brain aging and Alzheimer-type dementia. Review. Nutrition 2015; 31: 261-275
  • 4 http://www.who.int/nmh/publications/ncd-status-report-2014/en/ WHO 2014 Global Status Report on NCD. Stand: 23.01.2018
  • 5 Institute of Medicine (US) Food and Nutrition Board. Nutrition and Healthy Aging in the Community: Workshop Summary. Washington (DC): National Academies Press (US); 2012
  • 6 Volkert D, Chourdakis M, Faxen-Irving G. et al. ESPEN guidelines on nutrition in dementia. Clin Nutr 2015; 34: 1052-1073
  • 7 Smith AD, Smith SM, de Jager CA. et al. Homocysteine-lowering by B-vitamins slows the rate of accelerated brain atrophy in mild cognitive impairment: a randomized controlled trial. PLoS ONE 2010; 5: e12244
  • 8 Jernerén F, Elshorbagy AK, Oulhaj A. et al. Brain atrophy in cognitively impaired elderly: the importance of long-chain ω-3 fatty acids and B vitamin status in a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr 2015; 102: 215-221
  • 9 Dysken MW, Sano M, Asthana S. et al. Effect of vitamin E and memantine on functional decline in Alzheimer disease: the TEAM-AD VA cooperative randomized trial. J Am Med Assoc 2014; 311: 33-44
  • 10 Byrne CD, Targher G. NAFLD: a multisystem disease. J Hepatol 2015; 62 (1 Suppl.) S47-64
  • 11 Sanyal AJ, Chalasani N, Kowdley KV. et al. Pioglitazone, vitamin E, or placebo for nonalcoholic steatohepatitis. N Engl J Med 2010; 362: 1675-1685
  • 12 Milman U, Blum S, Shapira C. et al. Vitamin E supplementation reduces cardiovascular events in a subgroup of middle-aged individuals with both type 2 diabetes mellitus and the haptoglobin 2–2 genotype: a prospective double-blinded clinical trial. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2008; 28: 341-347
  • 13 Vardi M, Blum S, Levy AP. Haptoglobin genotype and cardiovascular outcomes in diabetes mellitus – natural history of the disease and the effect of vitamin E treatment. Meta-analysis of the medical literature. Review. Eur J Intern Med 2012; 23: 628-632
  • 14 Horigan G, McNulty H, Ward M. et al. Riboflavin lowers blood pressure in cardiovascular disease patients homozygous for the 677C-->T polymorphism in MTHFR. J Hypertens 2010; 28: 478-486