Klin Monbl Augenheilkd 2019; 236(07): 885-891
DOI: 10.1055/s-0043-118099
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wandel in der Anti-VEGF-Therapie von neovaskulärer AMD, diabetischem Makulaödem und Ödem infolge retinalen Venenverschlusses

Change in Therapy of Neovascular Age-Related Macular Degeneration, Diabetic Maculopathy and Macular Edema after Retinal Vein Occlusion
Matthias Grüb
1   Augenheilkunde, Villa im Lindengarten, Breisach am Rhein
,
Ioannis Lamprakis
2   Augenklinik, Universitätsspital Basel, Basel, Schweiz
,
Christoph Reichel
3   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 18 April 2017

akzeptiert 14 July 2017

Publication Date:
12 October 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Seit der Einführung der Anti-VEGF-Therapie vor mehr als 10 Jahren hat sich die Behandlung von neovaskulärer AMD, diabetischem Makulaödem und Makulaödem nach retinalen Venenverschlüssen grundlegend verändert. Initial stark visusbasierte Entscheidungskriterien wurden durch die technischen Verbesserungen der optischen Kohärenztomografie mehr und mehr durch morphologische Kriterien verdrängt. Vertragsrechtliche und verwaltungstechnische Probleme wurden verbessert, jedoch vielerorts nicht vollständig behoben.

Patienten/Material und Methoden In einer retrospektiven Analyse wurden 207 Augen von 157 Patienten ausgewertet, die sich in der Zeit von Januar 2007 bis Oktober 2013 vorstellten und bei denen eine neovaskuläre AMD, ein diabetisches Makulaödem oder ein Ödem infolge eines retinalen Venenverschlusses mittels Anti-VEGF-Therapie behandelt wurde. Der Ausgangsvisus betrug 0,25 (Median).

Ergebnisse Nach initialer Anti-VEGF-Aufsättigung zeigte sich ein signifikanter Anstieg des Ausgangsvisus auf 0,32 (p < 0,001). Je schlechter der Ausgangsvisus war, desto mehr profitierten die Patienten von der Therapie (p = 0,004). Der Visusgewinn war umso besser, je mehr intravitreale Injektionen durchgeführt wurden (p = 0,002). In der überwiegend visuskontrollierten Gruppe der frühen Jahre fiel der erreichte Visus im Laufe des 1. Jahres bei durchschnittlich 3,49 intravitrealen Applikationen auf 0,05 ab. In der OCT-kontrollierten Gruppe der späteren Jahre konnte bei durchschnittlich 5,03 intravitrealen Anti-VEGF-Applikationen der Visusgewinn bei 0,32 gehalten werden. Der Visusverlauf von visus- und OCT-kontrollierter Gruppe unterschied sich signifikant voneinander (p = 0,001). Die durchschnittliche Dauer zwischen Indikationsstellung und Therapiebeginn betrug in den frühen Jahren 25,34 Tage, in späteren Jahren 5,40 Tage.

Schlussfolgerung Die überwiegend visusbasierten Entscheidungskriterien der Anti-VEGF-Therapie der ersten Jahre scheinen den morphologischen Kriterien späterer Jahre deutlich unterlegen. Vertragsrechtliche und verwaltungstechnische Probleme haben durch eine Verzögerung der Zeit zwischen Indikationsstellung und Therapiebeginn darüber hinaus zu Unterversorgung und schlechteren funktionellen Ergebnissen beigetragen.

Abstract

Background Therapy of neovascular age-related macular degeneration, diabetic maculopathy and macular edema after retinal vein occlusion has changed fundamentally since the introduction of anti-VEGF therapy more than 10 years ago. With the technological progress in ocular coherence tomography (OCT) functional criteria have been replaced by more morphological criteria. Contract law and administrative problems have been improved but not solved totally.

Patients/Materials and Methods In a retrospective study, 207 eyes of 157 patients who presented between January 2007 and October 2013 with neovascular age-related macular degeneration, diabetic maculopathy or macular edema after retinal vein occlusion were analyzed. Baseline visual acuity (VA) was 0.25 (median).

Results After initial anti-VEGF upload, there was a significant increase in VA from 0.25 to 0.32 (p < 0.001). Patients with bad VA profited most (p = 0.004). Patients with more intravitreal injections had a larger increase in VA (p = 0.002). In the mainly VA-controlled group of the first years, VA decreased to 0.05 after one year and 3.49 intravitreal injections in the mean. In the OCT-controlled group of the later years, the initial increase in VA could be held after one year and 5.03 intravitreal anti-VEGF applications in the mean. There was a significant difference in the course of VA between the two groups (p = 0.001). Mean interval between indication and start of therapy was 25.34 days in the early years, and 5.40 days in the later years.

Conclusion Mainly VA-based criteria in the anti-VEGF therapy of the early years seem to be inferior to morphological criteria of the later years. Contract law and administrative problems have delayed the time between indication and start of therapy and, thereby, contributed to undersupply and worsening functional results.

 
  • Literatur

  • 1 Gonzales CR. Enhanced efficacy associated with early treatment of neovascular age-related macular degeneration with pegaptanib sodium: an exploratory analysis. Retina 2005; 25: 815-827
  • 2 Gragoudas ES, Adamis AP, Cunningham jr. ET. et al. Pegaptanib for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med 2004; 351: 2805-2816
  • 3 Chakravarthy U, Adamis AP, Cunningham jr. ET. et al. Year 2 efficacy results of 2 randomized controlled clinical trials of pegaptanib for neovascular age-related macular degeneration. Ophthalmology 2006; 113: 1508-1521
  • 4 Brown DM, Kaiser PK, Michels M. et al. Ranibizumab versus verteporfin for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med 2006; 355: 1432-1444
  • 5 Rosenfeld PJ, Brown DM, Heier JS. et al. Ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med 2006; 355: 1419-1431
  • 6 Novartis Pharma GmbH. Fachinformation Lucentis® . Rote Liste GmbH 2007; 887
  • 7 Nguyen QD, Brown DM, Marcus DM. et al. Ranibizumab for diabetic macular edema: results from 2 phase III randomized trials: RISE and RIDE. Ophthalmology 2012; 119: 789-801
  • 8 Retinologische Gesellschaft, Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft, Berufsverband der Augenärzte Deutschlands. Aktuelle Stellungnahme der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbands der Augenärzte Deutschlands e.V. Die Anti-VEGF-Therapie bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration: therapeutische Strategien – Status Dezember 2012. Klin Monatsbl Augenheilkd 2013; 230: 170-177
  • 9 Schmidt-Erfurth U, Chong V, Loewenstein A. et al. Guidelines for the management of neovascular age-related macular degeneration by the European Society of Retina Specialists (EURETINA). Br J Ophthalmol 2014; 98: 1144-1467
  • 10 Retinologische Gesellschaft, Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft, Berufsverband der Augenärzte Deutschlands. Stellungnahme zu aktuellen therapeutischen Möglichkeiten bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration. Klin Monatsbl Augenheilkd 2006; 223: 271-278
  • 11 CATT Research Group. Martin DF, Maguire MG, Ying GS. et al. Ranibizumab and bevacizumab for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med 2011; 364: 1897-1908
  • 12 Comparison of Age-related Macular Degeneration Treatments Trials (CATT) Research Group. Martin DF, Maguire MG, Fine SL. et al. Ranibizumab and bevacizumab for treatment of neovascular age-related macular degeneration: two-year results. Ophthalmology 2012; 119: 1388-1398
  • 13 Brown DM, Michels M, Kaiser PK. et al. Ranibizumab versus verteporfin photodynamic therapy for neovascular age-related macular degeneration: Two-year results of the ANCHOR study. Ophthalmology 2009; 116: 57-65
  • 14 Mitchell P, Bandello F, Schmidt-Erfurth U. et al. The RESTORE study ranibizumab monotherapy or combined with laser versus laser monotherapy for diabetic macular edema. Ophthalmology 2011; 118: 615-625
  • 15 Brown DM, Campochiaro PA, Bhisitkul RB. et al. Sustained benefits from ranibizumab for macular edema following branch retinal vein occlusion: 12‐month outcomes of a phase III study. Ophthalmology 2011; 118: 1594-1602
  • 16 Campochiaro PA, Brown DM, Awh CC. et al. Sustained benefits from ranibizumab for macular edema following central retinal vein occlusion: Twelve‐month outcomes of a phase III study. Ophthalmology 2011; 118: 2041-2049
  • 17 Heier JS, Campochiaro PA, Yau L. et al. Ranibizumab for macular edema due to retinal vein occlusions: long‐term follow‐up in the HORIZON trial. Ophthalmology 2012; 119: 802-809
  • 18 Ho AC, Busbee BG, Regillo CD. et al. Twenty-four-month efficacy and safety of 0.5 mg or 2.0 mg ranibizumab in patients with subfoveal neovascular age-related macular degeneration. Ophthalmology 2014; 121: 2181-2192
  • 19 Holz FG, Tadayoni R, Beatty S. et al. Multi-country real-life experience of anti-vascular endothelial growth factor therapy for wet age-related macular degeneration. Br J Ophthalmol 2015; 99: 220-226
  • 20 Wolf A, Kampik A. Efficacy of treatment with ranibizumab in patients with wet age-related macular degeneration in routine clinical care: data from the COMPASS health services research. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 647-655
  • 21 Finger RP, Wiedemann P, Blumhagen F. et al. Treatment patterns, visual acuity and quality-of-life outcomes of the WAVE study – a noninterventional study of ranibizumab treatment for neovascular age-related macular degeneration in Germany. Acta Ophthalmol 2013; 91: 540-546
  • 22 IVAN Study Investigators. Chakravarthy U, Harding SP, Rogers CA. et al. Ranibizumab versus bevacizumab to treat neovascular age-related macular degeneration: one-year findings from the IVAN randomized trial. Ophthalmology 2012; 119: 1399-1411
  • 23 Chakravarthy U, Harding SP, Rogers CA. et al. Alternative treatments to inhibit VEGF in age-related choroidal neovascularisation: 2-year findings of the IVAN randomised controlled trial. Lancet 2013; 382: 1258-1267
  • 24 Michaelides M, Kaines A, Hamilton RD. et al. A prospective randomized trial of intravitreal bevacizumab or laser therapy in the management of diabetic macular edema (BOLT study) 12-month data: report 2. Ophthalmology 2010; 117: 1078-1086
  • 25 Retinologische Gesellschaft, Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft, Berufsverband der Augenärzte Deutschlands. Neue Aspekte in der Therapie der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration: Kriterien der Wiederbehandlung bei der Anti-VEGF-Therapie. Ergänzende Stellungnahme der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft, des Berufsverbands der Augenärzte Deutschlands e.V. Klin Monatsbl Augenheilkd 2011; 228: 138-143
  • 26 Retinologische Gesellschaft, Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft, Berufsverband der Augenärzte Deutschlands. Stellungnahme der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft, der Retinologischen Gesellschaft und des Berufsverbands der Augenärzte Deutschlands zur Therapie der diabetischen Makulopathie. Klin Monatsbl Augenheilkd 2011; 228: 446-459