Sprache · Stimme · Gehör 2017; 41(02): 72-77
DOI: 10.1055/s-0043-102517
Schwerpunktthema
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Psychopathologie des Selektiven Mutismus

Psychopathology of Selective Mutism
Christina Schwenck
,
Angelika Gensthaler
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 June 2017 (online)

Der Selektive Mutismus ist eine psychische Störung, die durch konsistentes Schweigen in bestimmten Situationen, in denen Sprechen erwartet wird, bei gleichzeitig unbeeinträchtigtem Sprechverhalten in anderen Situationen gekennzeichnet ist. Das durchschnittliche Erstauftretensalter liegt im Vorschulalter. Das Störungsbild, das multikausal durch biologische, psychologische und soziale Faktoren bedingt ist, ist den Angststörungen zuzuordnen und weist große Überschneidungen, aber auch einige Unterschiede zur sozialen Phobie auf. Eine weitere häufige Komorbidität ist die Kommunikationsstörung, hinsichtlich Sozialverhaltensproblemen ist die Evidenz uneinheitlich. Prognostisch günstige Faktoren sind ein junges Alter, geringer Schweregrad der Symptomatik und ein früher Behandlungsbeginn. Ohne adäquate Behandlung besteht die Gefahr einer Chronifizierung der Symptomatik.

Abstract

Selective mutism is a mental disorder that can be characterised by consistent silence in specific situations in which speaking is expected, while speaking is unimpaired in other situations. The mean age of onset lies at preschool age. Selective mutism is caused by biological, psychological, and social factors and is thus multicausal in its aetiology. It belongs to the category of anxiety disorders and exhibits a significant overlap with social phobia. However, differences have also been identified. Another common comorbidity is communication disorder, while the evidence with respect to conduct problems is mixed so far. A positive prognosis is associated with young age, mild disease, and early intervention. Without appropriate treatment, there is a high risk of its becoming a chronic disorder.

Fazit

Zusammenfassend wurden in den vergangenen Jahren zahlreiche ältere Erkenntnisse hinsichtlich des meist vor Schuleintritt auftretenden Störungsbildes des Selektiven Mutismus durch neue abgelöst. Die Störung wird inzwischen den Angststörungen zugeordnet und weist große Ähnlichkeiten, aber auch einige Unterschiede, zur sozialen Phobie auf. Die Sichtweise des Selektiven Mutismus in Assoziation mit Sozialverhaltensproblemen kann dagegen allenfalls für eine Subgruppe vermutet werden. Bezüglich der Genese der Störung konnten einzelne biologische, psychologische und soziale Faktoren in den Ergebnissen der Wissenschaft Bestätigung finden, für andere Ursachen dagegen, wie zum Beispiel traumatische Erfahrungen, gibt es keine Evidenz. Auch wenn Längsschnittstudien zur Erfassung genauer Entwicklungsverläufe noch ausstehen, ist davon auszugehen, dass ein beträchtlicher Teil der Kinder mit SM im weiteren Entwicklungsverlauf psychische und soziale Beeinträchtigungen entwickeln und eine frühzeitige Intervention essenziell für einen positiven Verlauf ist.

 
  • Literatur

  • 1 American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). 5th. edition Arlington, VA: American Psychiatric Association Publishing; 2013
  • 2 Steinhausen HC, Juzi C. Elective mutism: An analysis of 100 cases. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1996; 35: 606-614
  • 3 Remschmidt H, Poller M, Herpertz-Dahlmann B. et al. A follow-up study of 45 patients with elective mutism. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2001; 251: 284-296
  • 4 Bergman RL, Piacentini J, McCracken JT. Prevalence and description of selective mutism in a school-based sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2002; 41: 938-946
  • 5 Ford MA, Sladeczek IE, Carlson J. et al. Selective mutism: Phenomenological characteristics. Sch Psychol Q 1998; 13: 192-227
  • 6 Oerbeck B, Stein MB, Wentzel-Larsen T. et al. A randomized controlled trial of a home and school-based intervention for selective mutism - Defocused communication and behavioural techniques. Child Adolesc Ment Health 2014; 19: 192-198
  • 7 Black B, Uhde TW. Psychiatric characteristics of children with selective mutism: A pilot study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1995; 34: 847-856
  • 8 Henkin Y, Bar-Haim Y. An auditory-neuroscience perspective on the development of selective mutism. Dev Cogn Neurosci 2015; 12: 86-93
  • 9 Kagan J, Reznick JS, Clarke C. et al. Behavioral inhibition to the unfamiliar. Child Dev 1984; 55: 2212-2225
  • 10 Muris P, Hendriks E, Bot S. Children of few words: Relations among selective mutism, behavioral inhibition, and (social) anxiety symptoms in 3- to 6-year-olds. Child Psychiatry Hum Dev 2016; 47: 94-101
  • 11 Gensthaler A, Möhler E, Resch F. et al. Retrospective assessment of behavioral inhibition in infants and toddlers: Development of a parent report questionnaire. Child Psychiatry Hum Dev 2013; 44: 152-165
  • 12 Muris P, Ollendick TH. Children who are anxious in silence: A review on selective mutism, the new anxiety disorder in DSM-5. Clin Child Fam Psychol Rev 2015; 18: 151-169
  • 13 Hua A, Major N. Selective mutism. Curr Opin Pediatr 2016; 28: 114-120
  • 14 Elizur Y, Perednik R. Prevalence and description of selective mutism in immigrant and native families: A controlled study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2013; 42: 1451-1459
  • 15 Alyanak B, Kılınçaslan A, Harmancı HS. et al. Parental adjustment, parenting attitudes and emotional and behavioral problems in children with selective mutism. J Anxiety Disord 2013; 27: 9-15
  • 16 Edison SC, Evans MA, McHolm AE. et al. An investigation of control among parents of selectively mute, anxious, and non-anxious children. Child Psychiatry Hum Dev 2010; 42: 270-290
  • 17 Nowakowski ME, Tasker SL, Cunningham CE. Joint attention in parent–child dyads involving children with selective mutism: A comparison between anxious and typically developing children. Child Psychiatry Hum Dev 2011; 42: 78-92
  • 18 Viana AG, Beidel DC, Rabian B. Selective mutism: A review and integration of the last 15 years. Clin Psychol review 2009; 29: 57-67
  • 19 Chavira DA, Shipon-Blum E, Hitchcock C. Selective mutism and social anxiety disorder: All in the family?. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2007; 46: 1464-1472
  • 20 Oerbeck B, Stein MB, Pripp AH. et al. Selective mutism: Follow-up study 1 year after end of treatment. Eur Child Adolesc Psychiatry 2015; 24: 757-766
  • 21 Lang C, Nir Z, Gothelf A. et al. The outcome of children with selective mutism following cognitive behavioral intervention: A follow-up study. Eur J Pediatr 2016; 175: 481-487
  • 22 Cohan SL, Chavira DA, Shipon-Blum E. et al. Refining the classification of children with selective mutism: A latent profile analysis. J Clin Child Psychol 2008; 37: 770-784
  • 23 Gensthaler A, Maichrowitz V, Kaess M. et al. Selective mutism: The fraternal twin of childhood social phobia. Psychopathology 2016; 49: 95-107
  • 24 Diliberto RA, Kearney CA. Anxiety and oppositional behavior profiles among youth with selective mutism. J Commun Disord 2016; 59: 16-23