Klin Monbl Augenheilkd 2017; 234(04): 439-441
DOI: 10.1055/s-0043-100635
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Three Cases of Spontaneous Hyphaema

Drei Fälle mit spontanem Hyphäma
P. Bauer
1   Cantonal Hospital Winterthur, Department of Ophthalmology, Winterthur, Switzerland, Chair: J. Stürmer
,
P. B. Henrich
1   Cantonal Hospital Winterthur, Department of Ophthalmology, Winterthur, Switzerland, Chair: J. Stürmer
2   University Hospital Basel, Department of Ophthalmology, Basel, Switzerland, Chair: H. Scholl
,
J. Stürmer
1   Cantonal Hospital Winterthur, Department of Ophthalmology, Winterthur, Switzerland, Chair: J. Stürmer
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 April 2017 (online)

Abstract

Background Spontaneous anterior chamber bleeding is a rare event. We present three photodocumented cases treated in our clinic.

History and Findings Three patients sought medical assistance in our clinic because of bleeding inside the eye and/or visual impairment. None of them had a history of trauma or intraocular surgery.

Treatment and Outcome Two patients had oral anticoagulation, which was discontinued. These cases were treated with topical steroids. The third patient had no anticoagulation and no topical steroids were used in treatment. Topical intraocular pressure-lowering drugs were administered as needed. In all three cases, the anterior chamber bleeding stopped spontaneously. No intervention was required. Even after resolution of the bleeding, there were no signs of iris abnormalities.

Conclusions In cases of spontaneous anterior chamber bleeding without a history of trauma, oral anticoagulation, hypertension and iris abnormalities such as microaneurysm, pseudoexfoliation, iridocyclitis or neovascularisation have to be considered.

Zusammenfassung

Hintergrund Spontane Vorderkammerblutungen sind ein seltenes Ereignis. Wir beschreiben drei fotodokumentierte Fälle, die an unserer Klinik behandelt wurden.

Anamnese und Befund Drei Patienten/innen präsentierten sich in unserer Notfallambulanz mit einer Blutung im Auge und/oder Visusverschlechterung. Niemand hatte ein Trauma erlitten oder einen intraokularen Eingriff in der Vergangenheit.

Therapie und Verlauf In zwei Fällen bestand eine medikamentöse Blutverdünnung, die pausiert wurde. Diese Fälle wurden mit topischen Sterioden behandelt. Im dritten Fall bestand keine Blutverdünnung. Hier wurde auf topische Steroide verzichtet. Eine topische Augendrucksenkung erfolgte nach Bedarf. In allen drei Fällen sistierte die Vorderkammerblutung spontan. Auch nach Resorption des Vorderkammerblutes waren keine Irisabnormalitäten sichtbar.

Schlussfolgerungen Bei spontanen Vorderkammerblutungen ohne Trauma muss an eine medikamentöse Blutverdünnung, eine arterielle Hypertonie und Irisabnormalitäten wie Mikroaneurysmen, Pseudoexfoliationen, Iridozyklitiden oder Neovaskularisationen gedacht werden.

 
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