Abstract
Type 2- diabetes mellitus (T2DM) represents a major risk factor for cardiovascular
complications and mortality. Strict glucose control in the early course of the disease
prevents cardiovascular complications only in the long run. Non-medical therapies
(diet, exercise, body weight reduction) bear little evidence for positive cardiovascular
effects.Bariatric surgery is not number one choice in therapy of T2DM. Metformin seems
to provide positive cardiovascular effects. Insulin seems to be cardiovascular neutral,
as well as the DPP4-inhibitors Saxagliptin, Sitagliptin and Alogliptin. Concerning
GLP-1-RAs, Lixisenatide has a neutral cardiovascular effect, whereas Liraglutide and
Semaglutide reduce cardiovascular outcomes. The SGLT2-inhibitor Empagliflozin reduces
cardiovascular mortality, total mortality and hospitalization by heart failure.
Antihyperglykämische Wirkung plus Reduktion des kardiovaskulären Risikos – diese Kombination
ist ein wichtiges therapeutisches Ziel bei Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2.
Groß angelegte Studien untersuchten kardiovaskuläre Effekte von nicht medikamentösen
Therapien, von Blutzuckersenkung per se und von antidiabetischen Einzelsubstanzen.
Der Beitrag stellt die Ergebnisse vor und weist auf neue Behandlungs-Optionen hin.
Schlüsselwörter
Typ 2-Diabetes mellitus - Therapie - kardiovaskulär - Risikoreduktion
Key words
type 2-diabetes mellitus - therapy - cardiovascular - risk reduction