Abstract
The pathophysiology and the management of patients with acute right heart failure
are very complex. The bed-side focused echocardiography is the basis of differential
diagnosis and acute diagnosis. Individual therapy monitoring is complex due to the
strong preload dependence of the right ventricle and the limitation of non-invasive
estimation of pulmonary-vascular hemodynamics, so that the indication for a pulmonary
artery catheter should be liberal in acute right heart failure. The treatment goals
of acute right heart failure are the treatment of the underlying disease or triggering
factors in combination with individualized optimization of hemodynamic tailored to
current right-ventricular function.
Die Pathophysiologie, das Management und die individuelle Therapiesteuerung von Patienten
mit akutem Rechtsherzversagen (RVF) sind komplex. Basis der Differenzial- und Akutdiagnostik
ist die bettseitige fokussierte Echokardiografie. Behandlungsziele sind die Behandlung
der Grunderkrankung bzw. der auslösenden Faktoren in Kombination mit einer individuell
an die vorliegende rechtsventrikuläre Funktion angepasste Optimierung der Hämodynamik.
Schlüsselwörter
kardiopulmonale Interaktion - kardiopulmonale Insuffizienz - akutes Rechtsherzversagen
- pulmonale Hypertonie - Hämodynamik
Key words
cardiopulmonary interaction - cardiopulmonary insufficiency - acute right heart failure
- pulmonary hypertension - hemodynamics