Z Geburtshilfe Neonatol 2017; 221(02): 81-87
DOI: 10.1055/s-0042-116160
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Eine neue deutschsprachige Skala zur Erfassung von elterlichem Stress nach Frühgeburtlichkeit (PSS:NICU_German/2-scales)

A new German Scale for Assessing Parental Stress after Preterm Birth (PSS:NICU_German/2-scales)
P. Urlesberger
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Universitäts Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde Graz, Medizinische Universität Graz, Austria
,
A. Schienle
2   Institut für Klinische Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz, Graz, Austria
,
G. Pichler
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Universitäts Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde Graz, Medizinische Universität Graz, Austria
,
N. Baik
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Universitäts Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde Graz, Medizinische Universität Graz, Austria
,
B. Schwaberger
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Universitäts Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde Graz, Medizinische Universität Graz, Austria
,
B. Urlesberger
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Universitäts Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde Graz, Medizinische Universität Graz, Austria
,
E. Pichler-Stachl
1   Klinische Abteilung für Neonatologie, Universitäts Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde Graz, Medizinische Universität Graz, Austria
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 17 June 2016

angenommen nach Überarbeitung11 August 2016

Publication Date:
16 December 2016 (online)

Zusammenfassung

Theoretischer Hintergrund Die Frühgeburt eines Kindes führt bei Eltern zu erhöhtem Stress, Angst und Sorge. Dies kann langfristige Auswirkungen auf die psychische Gesundheit der Mutter haben und potentiell auch die Entwicklung des Kindes beeinflussen.

Fragestellung Der englischsprachige Fragebogen Parental Stressor Scale: Neonatal Intensive Care Unit [1] erhebt elterlichen Stress nach Frühgeburtlichkeit in 3 Subskalen. Das Ziel der vorliegenden Studie war es, eine ins Deutsche übersetzte Fassung des PSS:NICU Fragebogens hinsichtlich ihrer psychometrischen Gütekriterien und Dimensionalität zu überprüfen, um eine reliable deutsche Version zu entwickeln.

Methode Zur Entwicklung (exploratorische Faktorenanalyse) diente eine Stichprobe von 50 Elternpaaren von Frühgeborenen.

Ergebnisse Die Subskala Bilder und Geräusche wurde aufgrund der niedrigen Itemanzahl aus der deutschen Version des PSS:NICU entfernt. Ein PSS:NICU_German/2-scales Fragebogen wurde entwickelt. Dieser besteht nun aus den Subskalen Aussehen und Verhalten des Kindes (7 Items, Cronbachs α=0,82) und Elterliche Rolle (6 Items, Cronbachs α=0,87).

Schlussfolgerung Der PSS:NICU_German/2-scales Fragebogen stellt ein ökonomisches und reliables Instrument zur Erfassung von elterlichem Stress nach Frühgeburtlichkeit dar.

Abstract

Background Preterm birth is known to be a stressful and anxious situation for parents, which might have long-term impact on the psychological health of mothers and even on the development of their preterm infants.

Objective The Parental Stressor Scale: Neonatal Intensive Care Unit (PSS:NICU) was developed to assess parental stress after preterm birth through three subscales [1]. The aim of the present study was to examine the psychometric properties and the dimensionality of the German version of the PSS:NICU to develop a reliable German version of the PSS:NICU.

Methods For the development (exploratory factor analysis) 100 parents of preterm infants answered the questionnaire.

Results The Sights and Sounds subscale was removed from the German version of the PSS:NICU due to low number of items. A PSS:NICU_German/2-scales was developed consisting of 2 subscales: Infant Behavior and Appearance (7 Items, Cronbach’s α=0,82) and Parental Role Alteration (6 Items, Cronbach’s α=0,87).

Conclusions The PSS:NICU_German/2-scales is a reliable and economic scale for the assessment of parental stress after preterm birth.

Condensed Content

 
  • Literatur

  • 1 Miles M, Funk S, Carlson L. Parental Stressor Scale: Neonatal Intensive Care Unit. Nursing Research 1993; 42: 148-152
  • 2 Statistik Austria. Frühgeburten 2013. Available at: http://www.statistik.at/web_de/statistiken/gesundheit/fruehgeburten/index.html Accessed November 10, 2014
  • 3 Blencowe H, Cousens S, Oestergaard MZ. National, regional, and worldwide estimates of preterm birth rates in the year 2010 with time trends since 1990 for selected countries: a systematic analysis and implications. Lancet 2012; 379: 2162-2172
  • 4 Gray PH, Edwards DM, O’Callaghan MJ. et al. Parentings stress in mothers of very preterm infants- Influence of development, temperament and maternal depression. Early Human Development 2013; 89: 625-629
  • 5 Olshtain-Mann O, Auslander G. Parents of preterm infants two months after discharge from the hospital:are they still at (parental) risk?. Health & Social Work 2008; 33: 299-308
  • 6 Pichler-Stachl E, Pichler G, Gramm S. et al. Prematurity: Influence on mother’s locus of control. Wiener Klinische Wochenschrift 2011; 123: 455-457
  • 7 Singer LT, Salvator A, Guo S. et al. Maternal psychological distress and parenting stress after the birth of a very low-birth-weight infant. The Journal of American Medicine Association 1999; 281: 799-805
  • 8 Miles M, Holditch-Davis D, Schwartz T. et al. Depressive symptoms in mothers of prematurely born infants. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics 2007; 281: 36-44
  • 9 Sommer C, Urlesberger B, Maurer-Fellbaum U. et al. Neurodevelopmental outcome at 2 years in 23 to 26 weeks old gestation infants. Klinische Pädiatrie 2007; 219: 23-29
  • 10 Hack M, Youngstrom EA, Cartar L. et al. Behavioral Outcomes and Evidence of Psychopathology Among Very Low Birth Infants at Age 20 Years. Pediatrics 2004; 114: 932-940
  • 11 Hack M, Flannery DJ, Schluchter M. et al. Outcomes in young adulthood for very-low-birth-weight infants. New England Journal of Medicine 2002; 346: 49-157
  • 12 Taylor HG, Klein N, Minich NM. et al. Long-term Family Outcomes for Children With Very Low Birth Weights. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine 2001; 155: 155-161
  • 13 Saigal S, Pinelli J, Streiner DL. et al. Impact of Extreme Prematurity on Family Function and Maternal Health 20 Years Later. Pediatrics 2010; 128: 81-88
  • 14 Singer LT, Fulton S, Kirchner L. et al. Parenting Very Low Birth Weight Children at School Age: Maternal Stress and Coping. The Journal of Pediatrics 2007; 151: 463-496
  • 15 Misund AR, Nerdrum P, Braten S. et al. Log-term risk of mental health problems in women experiencing preterm birth: a longitudinal study of 29 mothers. Annals of General Psychiatry 2013; 12: 33
  • 16 Treyvaud K, Anderson VA, Howard K. et al. Parenting behavior is associated with the early neurobehavioral development of very preterm children. Pediatrics 2009; 123: 555-561
  • 17 Tu MT, Grunau RE, Petrie-Thomas J. et al. Maternal stress and behavior modulate relationship between neonatal stress, attention and basal cortisol at 8 months in preterm infants. Developmental Psychobiology 2007; 49: 150-164
  • 18 Assel MA, Landry SH, Swank PR. et al. How do mothers’ childrearing histories, stress and parenting affect children’s behavioural outcomes? Child: Care. Health & Development 2002; 28: 359-368
  • 19 Magnusson D. Situational Determinants of Stress: An Interactional Perspective. In Goldberger L, Breznitz S. Handbook of Stress. Canada: Free Press; 1982: 231-253
  • 20 O’Connor BP. SPSSand SAS programs for determining the number of components using parallel analysis and Velicer’s MAP Test. Behavior Research Methods, Instruments & Computers 2000; 32: 396-402
  • 21 Zwick WR, Velicer WF. Comparison of five rules for determining the number of components to retain. Psychological Bulletin 1986; 99: 432-442
  • 22 Bühner M. Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion (Bd. 3. aktualisierte und erweiterte Auflage). München: Pearson; 2011
  • 23 Affonso DD, Hurst I, Mayberry LJ. et al. Stressors reported by mothers of hospitalized premature infants. Neonatal Network 1992; 11: 63-70