Ultraschall in Med
DOI: 10.1055/s-0042-107150
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Structural Ultrasound of the Medial Temporal Lobe in Alzheimer’s Disease

Struktureller Ultraschall des medialen Temporallappens bei Alzheimer-DemenzR. Yilmaz1, A. Pilotto1, 2, B. Roeben1, 3, O. Preische3, 4, U. Suenkel1, S. Heinzel1, F. G. Metzger4, 5, C. Laske3, 4, 5, 6, W. Maetzler1, 3, D. Berg1, 3, 7
  • 1Department of Neurodegeneration, Hertie Institute for Clinical Brain Research (HIH), University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
  • 2Neurology Unit, Department of Clinical and Experimental Sciences, University of Brescia, Brescia, Italy
  • 3Department of Neurology, German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE), Tuebingen, Germany
  • 4Department of Psychiatry and Psychotherapy, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
  • 5Geriatric Center at the University Hospital, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
  • 6Section for Dementia Research, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
  • 7Department of Neurology, University Hospital Schleswig-Holstein (UKSH), Kiel, Germany
Further Information

Publication History

08 February 2016

08 April 2016

Publication Date:
07 June 2016 (eFirst)

Abstract

Purpose: One of the anatomical hallmarks of Alzheimer’s disease (AD) is the atrophy of the medial temporal lobe (MTL), yet cost-effective and broadly available methodological alternatives to the current imaging tools for screening of this brain area are not currently available.

Materials and Methods: Using structural transcranial ultrasound (TCS), we attempted to visualize and measure the MTL, and compared the results of 32 AD patients and 84 healthy controls (HC). The MTL and the surrounding space were defined in the coronal plane on TCS. A ratio of the height of the MTL/height of the choroidal fissure (M/F) was calculated in order to obtain a regional proportion.

Results: An insufficient temporal bone window was identified in 22 % of the AD patients and 12 % of the HCs. The results showed that the ratio of M/F was significantly smaller in the AD group on both sides (p = 0.004 right, p = 0.007 left side). Furthermore, the M/F ratio made it possible to discriminate AD patients from HCs with a sensitivity of 83 % (right)/73 % (left) and a specificity of 76 % (right)/72 % (left) which is basically comparable to results published for magnetic resonance imaging. The measurements showed substantial intra/interrater reliability (ICC:0.79/0.69).

Conclusion: These results suggest that utilization of structural TCS may possibly constitute a cheap and easy-to-use supplement to other techniques for the diagnosis of AD. It may be especially useful as a screening tool in the large population of individuals with cognitive decline. Further studies are needed to validate this novel method.

Zusammenfassung

Ziel: Eines der charakteristischen anatomischen Kennzeichen der Alzheimer-Demenz (AD) ist die Atrophie des medialen Temporallappens (MTL), jedoch fehlen bisher preiswerte und breit verfügbare Alternativen zu den üblichen Bildgebungsverfahren um Veränderungen dieser Gehirnregion darzustellen.

Material und Methoden: Mittels transkranieller B-Bild-Sonografie (TCS) haben wir den MTL dargestellt, vermessen und die Messungen von 32 AD-Patienten und 84 gesunder Kontrollen miteinander verglichen. Der MTL und die umgebenden Strukturen wurden zunächst in der koronaren Ebene in der TCS identifiziert. Der Quotient aus der Höhe des MTL und der Höhe der choroidalen Fissur (M/F) wurde als regionales Maß berechnet.

Ergebnisse: Bei 22 % der AD-Patienten und bei 12 % der gesunden Kontrollen lag ein insuffizientes Knochenfenster vor. Der M/F-Quotient ergab auf beiden Seiten signifikant kleinere Werte in der AD-Gruppe (p = 0,004 rechte Seite, p = 0,007 linke Seite). Weiterhin konnten AD-Patienten von gesunden Kontrollen mittels des M/F-Quotienten mit einer Sensitivität von 83 % (rechts) / 73 % (links) und einer Spezifität von 76 % (rechts) / 72 % (links) von einander differenziert werden, was mit publizierten Werten für die Magnetresonanztomografie vergleichbar ist. Es ergaben sich zudem eine substanzielle Intra- und Interrater-Reliabilität (ICC:0,79/0,69).

Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse legen die Nutzung der TCS als günstige und einfach anzuwendende Ergänzung zu anderen Verfahren in der Diagnostik von AD nahe. TCS könnte insbesondere als Screening-Instrument in großen Kollektiven von Menschen mit kognitiven Defiziten sinnvoll sein. Weitere Studien sind notwendig, um diese neue Methode zu validieren.