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DOI: 10.1055/s-0041-110449
Interobserver Variability in the Differential Diagnosis of Benign Bone Tumors and Tumor-like Lesions
Interobserver-Variabilität in der Differentialdiagnose gutartiger Knochentumoren und tumorähnlicher KnochenläsionenPublikationsverlauf
13. Juli 2015
03. November 2015
Publikationsdatum:
27. Januar 2016 (online)

Abstract
Purpose: The interobserver-variability of radiological diagnosis of benign bone tumors (BBT) and tumor-like lesions (TLL) was examined in order to identify difficult-to-diagnose entities, to examine the frequency of advanced diagnostics and to describe the number of interdisciplinary tumor center diagnoses (IDT) in comparison with diagnoses upon referral (ED) and radiologists´ diagnoses (RD).
Materials and Methods: We retrospectively reviewed 413 patients with 272 BBT and 141 TLL, classified either histologically or through interdisciplinary consultation. Discrepancies between groups were analyzed and rates of additional imaging and biopsy to establish diagnosis were assessed.
Results: In BBT the number of identical radiological diagnoses was 56 (ED) and 81 % (RD) compared to the IDT, while in the latter additional imaging were obtained in 30 % cases. In 21 % (12 % to establish diagnosis) BBT were biopsied, the ED matching the histology 40 %, the RD 60 % and the IDT 76 % of the time. For TLL diagnosed through radiology, ED and RD matched IDT 31 % and 61 % of the time, with additional imaging being obtained in 21 % of cases (IDT). In 36 % (27 % to establish diagnosis) biopsy was performed, with histological diagnosis matching the IDT, RD and ED in 51, 27 and 20 %. Diagnostic challenges were apparent in enchondromas, non-ossifying fibromas (NOF), solitary (SBC) and aneurysmal bone cysts (ABC). Ganglia can be misinterpreted as a tumor.
Conclusions: Establishing a definitive diagnosis for BBT and TLL can be challenging with the latter posing greater difficulties. An interdisciplinary approach involving radiologists, orthopedics and pathologists was found to improve diagnostic accuracy.
Key Points:
• Benign bone tumors (BBT) and tumor-like lesions (TLL) present a diagnostic challenge, while enchondroma, NOF, SBC and ABC were difficult to diagnose, and ganglia can be misinterpreted as a tumor
• Additional imaging studies were required for diagnosis in 29 % and 21 % of cases for BBT and TLL, respectively, biopsies in 12 % of cases for BBT and 27 % for TLL
• Sound diagnoses can be made through interdisciplinary case discussion, while reducing the risk of overtreatment
Citation Format:
• Scheitza P, Uhl M, Hauschild O et al. Interobserver Variability in the Differential Diagnosis of Benign Bone Tumors and Tumor-like Lesions. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 479 – 487
Zusammenfassung
Ziel: Die Interobservervariabilität der bildmorphologischen Diagnostik benigner Knochentumoren (BKT) und tumorähnlicher Läsionen (tumor-like lesion, TLL) wurde mit dem Ziel analysiert, schwierig beurteilbare Läsionen zu identifizieren, die Häufigkeit einer zur Diagnosestellung erforderlichen Erweiterung der Diagnostik und die Anzahl interdisziplinär diagnostizierter Fälle (interdisziplinärer Diagnose Tumorzentrum, IDT) im Vergleich zur Einweisungsdiagnose (ED) und radiologischen Diagnose (RD) zu beschreiben.
Material und Methoden: 413 Patienten mit 272 BKT und 141 TLL wurden nachuntersucht. Die Häufigkeit „gestellter“ vs. „deskriptiver“ Diagnosen wurde getrennt nach ED, RD, IDT und Histologie wie auch der Anteil einer erweiterten Diagnostik (Bildgebung, Biopsie) untersucht.
Ergebnisse: Bei radiologisch diagnostizierten BKT war die ED in 56, die RD in 81 % gleich der IDT mit hier bei 29 % ergänzter Bildgebung. 21 % (12 % zur Diagnosestellung) wurden biopsiert, hierbei entsprach die ED in 40, die RD in 60 und die IDT in 76 % der Histologie. Bei radiologisch diagnostizierten TLL war die ED in 32, die RD in 61 % gleich der IDT mit hier in 21 % erweiterter Bildgebung; eine Biopsie lag bei 36 % vor (zur Diagnosestellung bei 27 %), dabei entsprach dieser die ED in 20, die RD in 27 und die IDT in 51 %. Diagnostische Schwierigkeiten traten v. a. beim Enchondrom, nicht ossifizierenden Fibrom (NOF), der solitären (SKZ) und aneurysmalen Knochenzyste (AKZ) auf. Das Ganglion wurde häufig als Tumor interpretiert.
Schlussfolgerung: Bei TLL bestehen größere differenzialdiagnostische Schwierigkeiten als bei BKT. Durch die interdisziplinäre Synopse von Klinik, Radiologie und ggf. Pathologie kann eine tragfähige Diagnose gestellt werden.
Key words
benign bone tumor - tumor-like lesions - interobserver-variability - differential diagnosis-
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