Methods Inf Med 1974; 13(03): 140-146
DOI: 10.1055/s-0038-1636146
Original Article
Schattauer GmbH

Evaluation of a Periodic Multiphasic Health Checkup

AUSWERTUNG EINER PERIODISCHEN MULTIPHASISCHEN VORSORGE-UNTERSUCHUNG
L. G. Dales
1   From the Department of Medical Methods Research, The Permanente Medical Group and The Kaiser Foundation Research Institute, Oakland, California
,
G. D. Friedman
1   From the Department of Medical Methods Research, The Permanente Medical Group and The Kaiser Foundation Research Institute, Oakland, California
,
M. F. Collen
1   From the Department of Medical Methods Research, The Permanente Medical Group and The Kaiser Foundation Research Institute, Oakland, California
› Institutsangaben

These research activities were supported by the USPHS-NCHSR&D (Grant HS 00288) and by the Kaiser Foundation Research Institute.
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
10. Februar 2018 (online)

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A controlled trial aimed at testing the efficacy of periodic Multiphasic Health Checkups in preventing or postponing morbidity, disability, and death has been in progress since 1964. After seven years of follow-up the most striking findings are: 1) a reduction in self-reported disability among men aged 45—54 at entry who were urged to take the periodic checkups; and 2) in the urged group as a whole, a reduction in mortality from a collection of causes deemed beforehand to be potentially postponable through use of periodic checkups. There are no strong indications that chance fluctuation, selective loss to follow-up, selective under-reporting, or initial health status discrepancies can explain the mortality difference.

Seit 1964 wird in einer kontrollierten Versuchsreihe die Effektivität von Vorsorge-Untersuchungen bezüglich der Verzögerung von Morbidität, Invalidität und Mortalität untersucht. Am Ende einer siebenjährigen Laufzeit der Studie zeigen sich folgende wesentliche Resultate: (1) bei Männern im Alter von 45 bis 54 Jahren, die zu periodischen Untersuchungen angehalten worden waren, eine Verringerung des selbstberichteten Arbeitsanfalls wegen Krankheit; (2) allgemein eine Verringerung der Mortalität aus Ursachen, die von vornherein als durch Vorsorge-Untersuchungen reduzierbar gekennzeichnet worden waren. Es ist unwahrscheinlich, daß es sich bei der Mortalitätsverringerung um Zufall, selektiven Beobachtungsoder Berichtsveiiust oder um Unterschiede in der Anfangsmorbidität handelt.