Nervenheilkunde 2015; 34(04): 281-284
DOI: 10.1055/s-0038-1627579
Peer-Begleitung
Schattauer GmbH

Wohin geht die Reise?

Offene Fragen und eine VisionWhere is the journey taking us?A vision for peer recovery work in Germany
T. Bock
1   Uniklinik Hamburg-Eppendorf
,
J. Utschakowski
2   Fokus Bremen
,
U. Krämer
3   King’s College London
,
E. Demke
,
C. Mahlke
1   Uniklinik Hamburg-Eppendorf
,
G. Sielaff
1   Uniklinik Hamburg-Eppendorf
,
M. Amering
5   Psychiatrische Universitätsklinik Wien
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingegangen am: 07 January 2015

angenommen am: 11 January 2015

Publication Date:
22 January 2018 (online)

Zusammenfassung

In der Etablierung von Peer-Arbeit hat Deutschland aufbauend auf Betroffenen-Initiativen seit den 1980er-Jahren und auf 25 Jahren Trialog sowie das EU-Projekt EXperienced-INvolvement gute Ausgangsbedingungen, aber auch Nachholbedarf. Die EX-INAusbildung wird in Deutschland auf einem im internationalen Vergleich besonders hohen Niveau konzipiert und durchgeführt, entsprechend gut qualifiziert sind die Genesungsbegleiter – bei den Betroffenen wie bei den Angehörigen. Deutlich wird ein vielfacher Nutzen von Peer-Arbeit: Ermutigung für die Nutzer, Prävention bei den Angehörigen, Inklusion, für die Peer-Arbeiter selbst, Bereicherung für die Institution. Peerarbeit ist entsprechend den Bedürfnissen Betroffener und Angehöriger vielfältig, sie schließt Selbsthilfe Netzwerke und von Erfahrenen getragener Angebote mit ein. Die Chancen von Peer-Arbeit und Partizipation verdeutlicht eine die Zukunft informierende Vision; diese bezieht auch die Forschung mit ein.

Summary

Emergent forms of peer recovery work in Germany build on peer-led initiatives like the Runaway House in Berlin, on 25 years of Trialogue (Psychosis Seminars) and the EUfunded project ‘Experienced-Involvement’. This excellent foundation facilitates overcoming some delays. The quality of EX-IN trainings for peer support work compares extremely well in the international context; an innovation is the provision of peer support training to both service users and carers. Multiple benefits from peer recovery work have been observed: Encouragement for service users, Prevention for carers, Inclusion of peer workers, Recovery-orientation of clinical services. Peer support work is highly diverse corresponding to variability in users’ and carers’ needs, especially after discharge, and includes self-help networks and peer-controlled initiatives. The prospects of peer recovery work and of involvement of ‘experts by experience’ are highlighted in a vision to inform future development; this encompasses research.

 
  • Literatur

  • 1 Mead S. et al. Peer support: What makes it unique. International Journal of Psychosocial Rehabilitation 2006; 10: 29-37.
  • 2 Jonikas JA. et al. Improving propensity for patient self-advocacy through Wellness Recovery Action Planning: results of a randomized controlled trial. Community Mental Health Journal 2013; 49: 260-269.
  • 3 O’Hagan M. Leadership for empowerment and equality: A proposed model for mental health user/survivor leadership. International Journal of Leadership in Public Services 2009; 05: 1-12.
  • 4 Pitt V. et al. Consumer-providers of care for adult clients of statutory mental health services. Cochrane Database Syst Rev 2013; 3.
  • 5 Chinman M. et al. Peer support services for individuals with serious mental illnesses: assessing the evidence. Psychiatric Services 2014; 65: 4.
  • 6 Gillard S. et al. Introducing new peer worker roles into mental health services in England: Comparative case study research across a range of organisational contexts. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research 2014; 1-13.
  • 7 Byrne L. A grounded theory study of lived experience mental health practitioners within the wider workforce. Central Queensland University. PhD thesis. 2013
  • 8 Repper J. Peer support workers: theory and practice. Centre for Mental Health and Mental Health Network. NHS Confederation. 2013
  • 9 Cooke A. (ed). Understanding Psychosis and Schizophrenia – a Report by the Division of Clinical Psychology. Canterbury: Christ Church University; 2013
  • 10 Jahnke B. Ex-In Kulturlandschaften. Neumünster: Paranusverlag; 2014
  • 11 Rose D. Service user involvement in mental health research. Improving Mental Health Care: The Global Challenge. 2013: 308-316.