Nervenheilkunde 2008; 27(04): 251-263
DOI: 10.1055/s-0038-1627245
Original- und Übersichtsarbeiten - Original and Review Articles
Schattauer GmbH

Der chronische untere Rückenschmerz

Risikofaktoren, Differenzialdiagnostik und BehandlungsstrategieChronic low back painRisk factors, differential diagnostics and treatment strategies
H. R Casser
1   DRK Schmerz-Zentrum Mainz
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Eingegangen am: 18 January 2008

angenommen am: 19 January 2008

Publication Date:
19 January 2018 (online)

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Zusammenfassung

Der Begriff Rückenschmerz stellt keine Diagnose dar, sondern bezeichnet einen uneinheitlichen Symptomenkomplex, der gerade im chronischen Stadium durch einen anhaltenden Schmerz hauptsächlich im Lendenwirbelsäulen- Kreuzbein-Bereich charakterisiert ist mit fakultativer Ausstrahlung in die Beine. Aufgrund seiner biopsychosozialen Konsequenzen sind monodisziplinäre Diagnostik- und Therapiemaßnahmen wenig erfolgversprechend. Bisherige Studienergebnisse und Erfahrungen aus der Praxis verlangen eine möglichst frühzeitige Identifizierung von Patienten mit Chronifizierungsrisiko durch ein psychosoziales Screening, z. B. Heidelberger Kurzfragebogen HKF R10. Hierdurch identifizierte chronifizierungsgefährdete Patienten sollten umgehend einem schmerztherapeutischen Assessment mit interdisziplinärer Abklärung und Entwicklung eines adäquaten multimodalen Therapieprogramms zugeführt werden. Angesichts der evidenzbasierten medizinischen Erkenntnisse und der bekannten wirtschaftlichen Folgen chronischer Rückenschmerzen sollten entsprechende gesundheitspolitische Rahmenbedingungen, z. B. in Form integrierter Versorgungsverträge, konsequent genutzt werden, allerdings mit adäquater Förderung der Leistungserbringung.

Summary

The commonly used term “backache“ is not a specific diagnosis. It rather refers to a diffuse symptom complex, which is mainly characterized by sustained pain, particularly in the lumbar-sacral region, which may be accompanied by pain emanating into the legs. This symptom complex typically occurs in patients with chronic backache problems. Due to its bio-psycho-social consequences, mono-disciplinary diagnostic and therapeutic action is not really a viable option. The results of recent studies and clinical experience call for a timely identification of patients with an increased risk of chronification - which can be facilitated by “psychosocial screening”, i.e. by way of instruments such as the “Heidelberg Questionnaire” HKF R10. Patients with an increased risk of chronification thus identified should then be immediately subjected to a pain-therapeutic assessment process, followed by an inter-disciplinary exchange among experts, so as to facilitate outlining a suitable multi-mode therapy program. In view of the related evidence-based medical findings and the well-known economic consequences of chronic backache, the relevant basic provisions of the health care system and its policies and rules should be applied and utilized to their full potential, e.g. implemented as “integrated preventive care agreements”; however, this should also include adequate support for the providers of such healthcare services.