Summary
Rehabilitation and physical therapy in the sense of functional health is based on
the international classification of function. It takes in two considerations: function
and structure of the body and their influence on personal and social activity. The
integrative concept of joint function translates the basic concept of body function
and structure on to the motion of the locomotive system. Stability needs motoric control.
Motoric control and the integrated neural components are to be influenced through
regulation of muscle tonus (massage, manual therapy, medical training therapy, electrotherapy
and thermotherapy). The stability of the joint is controlled by the passive components.
Passive structures are optimised through passive therapies like joint mobilisation.
Active components of joint function are optimised through activation (medical training
therapy, stabilisation, mono or multisegmental levels). Emotional and neuronal components
can be triggered through kinesthetic exercises like PNF, Jacobsen relaxation, biofeedback
training, mental training. Exact examination of the locomotive system will help finding
all symptoms. This is how we individualise the therapy of symptoms and structures.
The motion pattern generator shows us how to use the possibilities of functional influence
on the motion pattern. We have a lot of afferent signals that need individualised
functional therapy. This is why we need functional measurements like motion analysis
on the basis of ultrasound. An other tool is the kinetic superficial EMG measurement
of muscle function. We can use it to determine the status of the joint and it will
lead to therapeutical decisions. All functional measurements will help to improve
quality control of the physical therapy process. Even if the haemophilic patient is
healthy he is not fit at all. Measurements of fitness will help us to improve special
skills and establish the human being as a subject in society and environment. The
main skill to be improved in haemophiliacs is coordination, strength of the stomach
muscles and the vastus medialis and the flexibility of the hamstrings.
Zusammenfassung
Die Rehabilitation und Therapie im Sinne der funktionalen Gesundheit (ICF) beinhaltet
das Konzept der Körperfunktion und -struktur mit ihrem Einfluss auf Aktivität und
Teilhabe. Das integrative Modell der Gelenkfunktion (6) kann das Grundkonzept der
Körperfunktion und -struktur auf den Bewegungsapparat übertragen und so als Leitschiene
der Rehabilitation/ Therapie am Bewegungsapparat genutzt werden. Die Stabilität erfordert
motorische Kontrolle und Formschlüssigkeit der passiven Komponenten. Die passiven
Komponente wird durch passive Therapien (z. B. Gelenkmobilisation) optimiert. Motorische
Kontrolle und die integrierte neuronale Komponente wird über Tonusregulierung therapeutisch
beeinflusst (Massage, manuelle Therapie, MTT, Elektround Thermotherapie). Die aktive
Komponente der Gelenkfunktion wird über Aktivierung getriggert (z. B. MTT, Stabilisation,
mono- und multisegmental). Der emotionale Antrieb wird zusammen mit der neuronalen
Komponente über die Körperwahrnehmung angesteuert (Kinesthetik, PNF, Entspannung nach
Jacobsen, autogenes Training, Biofeedback). Genaue Untersuchung des Bewegungsapparates
hilft, alle Symptome aufzudecken und die Therapie der Symptome und Strukturen zu individualisieren.
Der Bewegungsmustergenerator zeigt die Möglichkeiten der funktionellen Beeinflussung
des Bewegungsmusters durch afferente Signale und die Notwendigkeit einer individualisierten
funktionellen Therapie. Diese ist durch Funktionsmessungen mit Bewegungsanalyse auf
Basis von Ultraschall gegeben und hat in langjährigen Untersuchungen Erfolg gezeigt.
Darüber hinaus können wir mit einem funktionellen Oberflächen- EMG die Funktion der
Muskulatur als Surrogat für den Gelenkzustand nehmen und therapeutische Entscheidungen
aus den Messungen ableiten. Darüber hinaus ermöglichen Funktionsmessungen Qualitätskontrollen
durch Remessung und Objektivierung des Therapieergebnisses.
Der gesunde Hämophile ist noch lange nicht fit. Fitnessmessungen ergänzen den Ansatz
der Teilhabe, das sich auf den Menschen als Subjekt in Gesellschaft und Umwelt und
damit auf das Einbezogensein in eine Lebenssituation oder einem Lebensbereich bezieht.
Hier sollten Hämophile zuerst ihre Koordination verbessern, darüber hinaus die Beinrückseite
dehnen, Bauchmuskeln und Beinvorderseite kräftigen.
Keywords
Hemophilia - conservative treatment - motion analysis - kinetic superficial EMG
Schlüsselwörter
Hämophilie - konservative Therapie - Bewegungsanalyse - kinetisches Oberflächen-EMG