Abstract
Cystinosis is a rare lysosomal storage disease with a prevalence of 1 : 100 000 – 1 : 200 000
cases. It is caused by biallelic mutations in the CTNS gene, which encodes cystinosin,
that
transport cystine out of the lysosomes. Due to its dysfunction, cystine crystals accumulate
in the lysosomes and ultimately cause apoptosis of the cell. Since cystinosin is ubiquitously
present in the body, cystine crystals are deposited in every body structure and lead
to the dysfunction of various organ systems in the course of time. Cystine crystals
deposited in the
cornea are a clinical hallmark of the disease, while there is less awareness of concomitant
posterior segment alterations. Symmetrical pigment epithelial mottling and patches
of
depigmentation frequently start in the periphery and progress towards the posterior
pole and can be encountered upon fundus biomicroscopy. Spectral-domain optical coherence
tomography
(SD-OCT) is an elegant tool for visualizing chorioretinal cystine crystals at the
posterior pole. An SD-OCT-based clinical grading of the severity of the chorioretinal
manifestation can
potentially be applied as a biomarker for systemic disease status and for monitoring
oral therapy adherence in the future. Along with previous histological examinations,
it may also give
information about the location of cystine crystals in the choroid and retina. This
review aims to increase the awareness of vision-threatening retinal and choroidal
changes in cystinosis and
the concomitant findings in SD-OCT.
Zusammenfassung
Die Cystinose ist eine seltene, autosomal-rezessiv vererbte lysosomale Speicherkrankheit
der Aminosäure Cystin mit einer geschätzten Prävalenz von 1 : 100 000 bis 1 : 200 000.
Ursächlich
sind Mutationen im CTNS-Gen, die für den lysosomalen Aminosäuretransporter Cystinosin
codieren. Die Fehlfunktion des Cystinosins führt zu einer Akkumulation von Cystin
im Lysosom und
letztlich zur Apoptose der Zelle Das intrazelluläre Cystinosin ist ubiquitär im Körper
vorhanden, sodass sich Cystinkristalle in jedem Gewebe ablagern und zu einer Dysfunktion
verschiedener
Organsysteme führen. Korneale Cystinkristallablagerungen sind pathognomonisch für
die Erkrankung, während begleitende Veränderungen am hinteren Pol bislang weniger
Beachtung fanden.
Fundoskopisch sind häufig symmetrische retinale Pigmentepithelauflockerungen und depigmentierte
Areale zu erkennen, die in der Peripherie beginnen und zum hinteren Pol fortschreiten.
Die
optische Kohärenztomografie (SD-OCT) eignet sich sehr gut zur Visualisierung chorioretinaler
Cystinkristallablagerungen. Eine SD-OCT-basierte klinische Einstufung des Schweregrads
der
chorioretinalen Manifestation kann in Zukunft möglicherweise als Biomarker für den
systemischen Krankheitsstatus und für die Überwachung der oralen Therapieadhärenz
eingesetzt werden. In
Zusammenschau mit früheren histologischen Untersuchungen können OCT-morphologische
Aufnahmen Aufschluss über die genaue Lokalisation der Cystinkristalle in der Aderhaut
und Netzhaut geben.
Diese Übersichtsarbeit soll das Bewusstsein für visusbedrohende Netzhaut-und Aderhautveränderungen
in der infantilen nephropathischen Cystinose und die begleitenden Befunde im SD-OCT
schärfen.
Key words
choroid - genetics - retina
Schlüsselwörter
Retina - Genetik - Chorioidea