Abstract
Background: The purpose of this study was to report a transcutaneous lower eyelid blepharoplasty
procedure where different amounts of skin and orbicularis oculi muscle are excised
and where skin and muscle are redraped (tightened) separately. Patients and Methods: A retrospective non-consecutive small case-series of patients undergoing lower eyelid
blepharoplasty is described. In a nutshell, during this procedure a skin flap was
fashioned (caudal to the sub-ciliary pre-tarsal excess of skin to be excised), some
pre-septal orbicularis oculi muscle fibers were excised (in regard of the skin flap),
muscle and then skin were redraped, separately. In addition to these surgical steps
conducted on each patient, when required, orbital fat prolapse was reduced, orbital
retaining ligament was detached, and/or a canthopexie/plasty was performed. Assessment
of surgical outcome was made by providing, for comparison, pictures taken before and
after the procedure. Results: No major intra- or postoperative complications were recorded and overall postoperative
outcome was judged satisfactory by both surgeons and patients. Conclusions: In contrast to a conventional skin-muscle lower blepharoplasty approach where, in
a block, pre-tarsal skin and muscle are excised and then pre-septal skin and muscle
are redraped, the technique described in the present paper allows us to excise different
amounts of skin and orbicularis muscle and to redrape them separately. Among several
potential advantages, this approach preserves pre-tarsal orbicularis muscle function,
allows us to apply more tension on the redraped muscle and less on the redraped skin,
and avoids redraping of a relatively thick per-septal orbicularis oculi muscle over
the tarsus (like it is in the case of a conventional skin-muscle technique).
Zusammenfassung
Hintergrund: Bericht über eine neue Methode einer transkutanen unteren Blepharoplastik, bei welcher
verschieden große Anteile von Haut und Muskel exzidiert und dann separat wieder refixiert
wurden. Patienten und Methoden: Retrospektive, nicht konsekutive kleine Fallserie von Patienten bei welchen einer
untere Blepharoplastik vorgenommen wurde. Beim Vorgehen wurde ein Hautlappen präpariert
(kaudal zum praetarsal zu exzidierenden Hautexzess), einige präseptale Muskelfasern
wurden exzidiert (im Verhältnis zum Lappen). Haut und Muskel wurden separat refixiert.
Zusätzlich zu diesen Schritten wurde falls nötig ein orbitaler Fettprolaps reseziert,
das orbitale Rückhalteband wurde desinseriert und/oder eine Kanthopexie vorgenommen.
Der Erfolg wurde aufgrund von prä- und postoperativen Bildern bewertet. Ergebnisse: Es traten keine wesentlichen intra- oder postoperativen Komplikationen auf. Das postoperative
Resultat wurde von Patienten und Chirurgen als zufriedenstellend beurteilt. Schlussfolgerungen: Im Gegensatz zur konventionellen Haut-Muskel-Blepharoplastik des Unterlides, bei
welcher prätarsale Haut und Muskulatur in einem Block reseziert werden, beschreibt
diese Arbeit eine Technik mit unterschiedlicher Größe der Resektate von Haut und Muskulatur
und eine separate Reinsertion derselben. Unter den diversen Vorteilen dieses Ansatzes
bewahrt derselbe die Funktion des präseptalen M. orbicularis oculi, es erlaubt den
refixierten Muskel unter höhere Spannung und die Haut unter geringere Spannung zu
setzen und vermeidet die Refixation eines relativ dicken präseptalen M. orbicularis
oculi über dem Tarsus (der Fall bei der konventionellen Haut-Muskel-Technik).
Schlüsselwörter inferiore Blepharoplastik - Hautlappen - Haut-Muskel-Lappen - myokutaner Lappen -
Pinch-Technik - Altern - SOOF
Key words lower lid blepharoplasty - skin flap - skin-muscle flap - myocutaneous flap - pinch
technique - aging - SOOF