Abstract
Background: The aim of this study was to evaluate the stability over time of the individually
defined interval of intravitreal ranibizumab injection (IVR) for the treatment of
recurrent macular edema (ME) in central retinal vein occlusion (CRVO). Patients and Methods: A case series of treatment naïve patients followed in the Jules Gonin Eye Hospital
for macular edema due to central retinal vein occlusion is presented. Patients were
treated monthly with IVR until complete absence of fluid on qualitative SD-OCT with
a minimum of 5 monthly IVR. Thereafter, they were followed according to a modified
treat and extend regimen (mTER). Results: Twelve eyes (12 patients) with ME due to CRVO were included. The mean follow-up period
was 31.3 months. Analysis showed that best corrected visual acuity (BCVA), central
macular thickness and qualitative spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT)
showed comparable results under monthly interval, after titration of an individualized
interval and when performed in a series. 78 % of treating intervals were within ± 2
weeks of the first individually adjusted interval. The mean first defined interval
was 4.3 weeks and the mean interval over time was 5.5 weeks (p = 0.003). There was
a trend towards longer interval over time. Conclusion: The adjusted interval of retreatment of patients with ME due to CRVO showed a high
stability with a trend toward longer duration over time. An mTER regimen seems to
be valuable to follow patients with ME with good stabilization of VA.
Zusammenfassung
Hintergrund: Ziel der Studie war es, bei Patienten mit Makulaödem (ME) auf Grund retinalem Zentralvenenverschluss
(CRVO) die individuell definierten Wiederbehandlungsintervalle mit intravitrealen
Ranibizumab-Injektionen (IVR) in ihrer Stabilität über die Zeit zu untersuchen. Patienten und Methode: Es wurde eine Fallserie zusammengestellt mit Patienten, die am Universitätsspital
Jules Gonin wegen ME bei CRVO mit IVR behandelt wurden und keine andere Behandlung
zuvor erhalten hatten. Die Patienten wurden mit 5 monatlichen IVR behandelt, und anschließend
in progressiv verlängerten Intervallen falls keine Flüssigkeit mehr vorhanden war
in der Spektral-Domain optischen Kohärenz-Tomografie, gemäß eines modifizierten treat
and extend (mTER) Schemas. Resultate: Zwölf Patienten (12 Augen) wurden eingeschlossen. Die Resultate zeigten, dass die
best korrigierte Sehschärfe, die zentral Netzhautdicke und die qualitative OCT-Auswertung
vergleichbar waren unter monatlicher Behandlung, wie unter individuell titriertem
Intervall und den seriellen Injektionen. Im Vergleich zum ersten individuell gemessenen
Intervall lagen die darauffolgenden Intervalle zu 78 % innerhalb einer Variation von
± 2 Wochen. Im Mittel lag das erste individuell gemessene Intervall bei 4,3 Wochen,
und die darauf folgenden Intervalle bei 5,5 Wochen (p = 0,003). Dies widerspiegelt
eine Tendenz zu längeren Intervallen über die Zeit. Schlussfolgerung: Das mTER-Schema ist geeignet, um ein ME aufgrund von CRVO zu behandeln.
Schlüsselwörter Zentralvenenverschluss - Makulaödem - modifiziertes treat and extend (mTER) Schema
- intravitreale Injektionen - Ranibizumab
Key words central retinal venous occlusion - macular edema - modified treat and extend regimen
- intravitreal injection - ranibizumab