Aktuelle Urol 2014; 45(03): 204-208
DOI: 10.1055/s-0034-1376953
Originalarbeiten
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die uretero-arterielle Fistel – Ursachen, Diagnostik und Therapieergebnisse

Ureteroarterial Fistula – Pathogenesis, Diagnostics, and Therapeutic Outcome
B. Luther
1   Klinik für Gefäßmedizin, Gefäßchirurgie, Helios-Klinikum Krefeld
,
V. von Lilien-Waldau
1   Klinik für Gefäßmedizin, Gefäßchirurgie, Helios-Klinikum Krefeld
,
A. Mamopoulos
1   Klinik für Gefäßmedizin, Gefäßchirurgie, Helios-Klinikum Krefeld
,
M. Katoh
2   Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Helios-Klinikum Krefeld
,
M. Friedrich
3   Klinik für Urologie und Kinderurologie, Helios-Klinikum Krefeld
,
S. Weinknecht
3   Klinik für Urologie und Kinderurologie, Helios-Klinikum Krefeld
,
V. Lent
4   Ärztekammer Nordrhein, Düsseldorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 June 2014 (online)

Zusammenfassung

Fisteln zwischen Harnleiter und Arterie sind zwar selten, wegen der resultierenden massiven urogenitalen Perforationsblutung aber mit einer hohen Mortalität belastet. Die Diagnostik ist oft schwierig und auch mit invasiven Verfahren nicht sicher. Hilfreich ist der differenzial­diagnostische Gedanke bei jeder Makrohämaturie mit entsprechender Anamnese. Typisch tritt eine uretero-arterielle Fistel nach Operationen und Bestrahlungen im kleinen Becken sowie langfristiger Harnleiterschienung auf. Das Krankengut ist in der Regel multimorbide. Therapeutisch ist die Fistelausschaltung durch eine Stentgraftimplantation in die Beckenarterie und Ureterschienung bzw. Ureterostomie derzeit die Methode der Wahl. Chirurgische und perkutane Techniken haben an Bedeutung verloren. Dennoch werden die Langzeitergebnisse der endovaskulären Therapie durch Stentinfektionen und Rezidivblutungen beeinträchtigt. Engmaschige Kontrollen und Zusammenarbeit der beteiligten Fachvertreter sind deshalb erforderlich.

Abstract

Although ureteroarterial fistulas are rare, they result in a high mortality because of the massive urogenital haemorrhage. The diagnosis is often difficult even when invasive measures are applied. Including the ureteroarterial fistula in the diagnostic process in cases of macrohaematuria with a positive medical history can be helpful. A ureteroarterial fistula typically develops in pa­tients who have undergone pelvic surgery and radiation as well as after long-term ureteral stents. Patients are usually multimorbid. The treatment of choice consists of fistula exclusion by stent graft deployment in the iliac artery and application of a ureteral stent or a ureterostomy. The significance of surgical treatment is diminishing. The long-term results of endovascular treatment, however, are inconsistent because of stent infections and recurrent bleeding. Therefore, close patient surveillance and cooperation among the treating specialists is necessary.·

 
  • Literatur

  • 1 Gassmann A. Zur Histologie der Röntgenulcera. Fortschr Geb Röntgenstr 1899; 2: 199-207
  • 2 Kortmann H. Aorta abdominalis. In Luther B. Hrsg Techniken der offenen Gefäßchirurgie. Standards – Taktiken – Tricks. Springer Verlag; Heidelberg: 2014: 153-197
  • 3 Inoue T, Hioki T, Arai Y et al. Ureteroarterial fistula controlled by intraluminal ureteral occlusion. Int J Urol 2002; 9: 120-121
  • 4 Sexton WJ, Routh WD, McCullough DL et al. Hypogastric arterial-ureteral fistula. J Urol 1998; 159: 198-199
  • 5 Van den Bergh RC, Moll FL, de Vries JP et al. Arterioureteral fistulas: unusual suspects – systematic review of 139 cases. Urology 2009; 74: 251-255
  • 6 Krenzien J, Wagner R. Die iliakoureterale Fistel und ihre Therapie. Zentralbl Chir 2003; 128: 768-773
  • 7 Madoff DC, Gupta S, Toombs BD et al. Arterioureteral fistulas: A clinical, diagnostic and therapeutic dilemma. Am J Roentgenology 2004; 182: 1241-1250
  • 8 Malgor RD, Oderich GS, Andrews JC et al. Evolution from open surgery to endovascular treatment of ureteral-iliac artery fistula. J Vasc Surg 2012; 55: 1072-1080
  • 9 Krambeck AE, DiMarco DS, Gettmann MT et al. Uretroiliac artery fistula: Diagnosis and treatment algorithm. Urology 2005; 66: 990-994
  • 10 Yamasaki K, Omori K, Takaoka E et al. Successful management by provocative angiography and endovascular stent of ureteroarterial fistula in a patient with a longterm indwelling ureteral stent. Jpn J Clin Oncol 2010; 40: 267-270
  • 11 Dyer RB, Chen MY, Zagoria RJ et al. Complications of ureteral stent placement. RadioGraphics 2002; 22: 1005-1022
  • 12 Karl T, Billing A, Rilinger N. Die endovaskuläre Behandlung der ureteroarteriellen Fistel. Gefäßchirurgie 2011; 16: 502-509
  • 13 Moschowitz A. Simultaneous ligation of both external iliac arteries for secondary hemorrhage following bilateral ureterolithotomy. Ann Surg 1908; 48: 872-875
  • 14 Batter SJ, McGovern FJ, Cambria RP. Ureteroarterial fistula: Case report and review of the literature. Urology 1996; 48: 481-489
  • 15 Bergqvist D, Pärsson H, Sherif A. Arterio-ureteral fistula – a systematic review. Eur J Vasc Endovasc Surg 2001; 22: 191-196
  • 16 Van den Bergh RC, Moll FL, de Vries JP et al. Arterio-ureteral fistula: 11 new cases of a wolf in sheep’s clothing. J Urol 2008; 179: 578-581
  • 17 Farrell TA, Wallace M, Hicks ME. Long-term results of transrenal ureteral occlusion with the use of Gianturco coils and gelatin sponge pledgets. J Vasc Interv Radiol 1997; 8: 449-452
  • 18 Moldwin RM, Smith AD. Percutaneous management of ureteral fistulas. Urol Clin North Am 1988; 15: 453-457
  • 19 Horikawa M, Saito H, Hokotate H et al. Treatment of ureteroarterial fistula with an endoureteral stent graft. J Vasc Interv Radiol 2012; 23: 1241-1243
  • 20 Kerns DB, Darcy MD, Baumann DS et al. Autologous vein-covered stent for the endovascular management of an iliac artery-ureteral fistula: Case report and review of the literature. J Vasc Surg 1996; 24: 680-686
  • 21 Muradi A, Yamaguchi M, Idoguchi K et al. Lessons learned from endovascular management of ureteroarterial fistula. Vasc Endovasc Surg 2014; 48 (159) 61
  • 22 Okada T, Yamaguchi M, Muradi A et al. Long-term results of endovascular stent graft placement of ureteroarterial fistula. Cardiovasc Intervent Radiol 2013; 36: 950-956
  • 23 Rodriguez HE, Eggener SE, Podbielski FJ et al. Occlusion of an intraluminal endovascular stent graft after treatment of a ureteral-iliac artery fistula. Urology 2002; 60: 912
  • 24 Fox JA, Krambeck A, McPhail EF et al. Ureteroarterial fistula treatment with open surgy versus endovascular management: Long-term outcomes. J Urol 2011; 185: 945-950