Psychiatr Prax 2014; 41(04): 215-220
DOI: 10.1055/s-0033-1349463
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Determinanten direkter Kosten bei persistierender Positivsymptomatik psychotischer Erkrankungen

Determinants of Direct Cost in Schizophrenia Patients with Persistent Positive Symptoms

Authors

  • Alexander Konnopka*

    1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • Nina Stuhldreher*

    1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • Stefan Klingberg

    2   Universitätsklinikum Tübingen
  • Andreas Wittorf

    2   Universitätsklinikum Tübingen
  • Andreas Bechdolf

    3   Universitätsklinikum Köln
  • Bernhard W. Müller

    4   Universitätsklinikum Duisburg-Essen
  • Gudrun Sartory

    5   Bergische Universität Wuppertal
  • Michael Wagner

    6   Universitätsklinikum Bonn
  • Georg Wiedemann

    7   Universitätsklinikum Frankfurt
  • Wolfgang Wölwer

    8   Universitätsklinikum Düsseldorf
  • Sven Heinrich

    1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • Hans-Helmut König

    1   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
02. Oktober 2013 (online)

Preview

Zusammenfassung

Anliegen: Analyse der direkten Krankheitskosten bei persistierender Positivsymptomatik psychotischer Erkrankungen.

Methode: Analyse von 3-Monats-Kosten bei 330 Patienten auf Grundlage von Befragungsdaten.

Ergebnisse: Die durchschnittlichen direkten Kosten betrugen 7065 € (63 % psychiatrisch stationär, 17 % Wohnbetreuung, 8 % komplementäre Angebote) und waren mit der negativen Subskala der PANSS (+ 2484 €/Punkt, p < 0,001) und dem Erfahren von weniger als einem Sozialkontakt pro Woche (– 2272 €, p = 0,003) assoziiert.

Schlussfolgerungen: Persistierende Positivsymptomatik ist mit hohen direkten Kosten verbunden.

Abstract

Objective: To analyze direct costs and cost determinants in psychotic patients with persistent positive symptoms (PPS).

Methods: A total of 330 patients with PPS were recruited via 6 university clinics and interviewed about service utilization in the previous 3 months. After monetary valuation, costs were analyzed via generalized linear mixed models with gamma distribution and log-link function to identify determinants of direct costs.

Results: The mean costs were 7,065 € and resulted predominantly from psychiatric hospital care (63 %), assisted living (17 %) and complementary services (8 %). We found statistically significant associations between direct costs and an increasing score of the negative subscale of the Positive and Negative Syndrome Scale (+ 2,484 € per point, p < 0.001) and experiencing less than one social contact per week (– 2,272 €, p = 0.003).

Conclusion: PPS incurred substantial direct costs which primarily resulted from hospital treatment, and were strongly associated with symptom severity.

* Alexander Konnopka und Nina Stuhldreher haben in gleichem Maße zu dieser Arbeit beigetragen und teilen sich die Erstautorenschaft.