Psychiatr Prax 2013; 40(04): 220-226
DOI: 10.1055/s-0033-1343116
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der Childhood Trauma Screener (CTS) – Entwicklung und Validierung von Schwellenwerten zur Klassifikation

The Childhood Trauma Screener (CTS) – Development and Validation of Cut-Off-Scores for Classificatory Diagnostics
Heide Glaesmer
1   Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Universität Leipzig
,
Andrea Schulz
2   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Greifswald, Helios-Klinikum Stralsund
,
Winfried Häuser
3   Klinik für Innere Medizin I, Klinikum Saarbrücken GmbH
,
Harald J. Freyberger
2   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Greifswald, Helios-Klinikum Stralsund
,
Elmar Brähler
1   Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Universität Leipzig
,
Hans-Jörgen Grabe
2   Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin Greifswald, Helios-Klinikum Stralsund
› Institutsangaben
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
05. April 2013 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen: Es sollen Schwellenwerte für die Klassifikation von Vernachlässigung und Missbrauch mithilfe des CTS entwickelt und validiert werden.

Methodik: Auf Basis zweier Bevölkerungsstudien werden Schwellenwerte bestimmt und anhand des Außenkriteriums Depression validiert.

Ergebnisse: Die bestimmten Schwellenwerte differenzieren gut hinsichtlich der Häufigkeit von Depressionen, und zeigen mit Ausnahme der Dimension „körperliche Vernachlässigung“ gute bis sehr gute Sensitivitäten und Spezifitäten zum Childhood Trauma Questionnaire.

Schlussfolgerung: Die Schwellenwerte unterstützen die Nutzung des CTS zur kategorialen Diagnostik.

Abstract

Objectives: Childhood abuse and neglect are associated with worse physical and mental health outcomes. There is some evidence, that the CTS is a brief and valid screening tool. To support the application of the CTS for categorical diagnostics cut-offs will be identified and validated.

Methods: Based on two large-scale population studies suitable cut-off-scores for the different dimensions of childhood abuse and neglect were identified due to comparable case identification rates in the CTS compared with the Childhood Trauma Questionnaire. The cut-off-scores were validated with respect to depression as an external criterion.

Results: Suitable cut-off-scores were identified for all subscales in both samples. The cases and non-cases according to the cut-off-scores differed significantly regarding the severity of depressive symptoms and the prevalence of depression. Good to very good sensitivity and specificity of the CTS-items and the related subscales of the CTQ are shown, except for the dimension “physical neglect”.

Conclusion: With the help of the cut-off-scores it is possible to use the CTS for categorical diagnostics, especially in large-scale studies with two-step diagnostic approaches.