Zusammenfassung
Rauchen verursacht weltweit rund 5 Millionen Todesfälle jährlich. Die Prävention des
Tabakrauchens und die Raucherentwöhnung gehören deshalb zu den wichtigsten gesundheitspolitischen
Zielen. Dem Hausarzt als Vertrauensperson des Patienten und Schnittstelle zum Gesundheitssystem
kommt dabei eine Schlüsselrolle zu. Die Raucherentwöhnung folgt einem
kognitiv-verhaltenstherapeutischen Stufenmodell und kann medikamentös unterstützt
werden.
Entscheidend ist dabei aber die fortlaufende empathische Motivation und die Unterstützung
durch den
Hausarzt.
Abstract
Smoking causes about 5 Million deaths worldwide every year. Prevention and cessation
of smoking
should therefore be one of the most important public health priorities. The family
doctor as a
trusted contact and representative of the health care system plays an important role
in this case.
Smoking cessation can be achieved by a gradual cognitive-behavioral therapy which
may be supported
by pharmacotherapy. The continuous empathic support and motivation by the family doctor
is however
the most important factor. Even a small advance within this step-by-step strategy
can be considered
as a success which will be followed by further progress.
Schlüsselwörter
Raucherentwöhnung - Abhängigkeit - kognitive Verhaltenstherapie - Nikotinersatztherapie
- Vareniclin - Bupropion
Keywords
smoking cessation - addiction - cognitive-behavioral therapy - nicotine substitution
- Vareniclin - Bupropion