Endoskopie heute 2012; 25(2): 142-144
DOI: 10.1055/s-0032-1312945
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Eosinophile Ösophagitis als Ursache einer Dysphagie

Eosinophilic Esophagitis causing Dysphagia
G. Laudage
1   Klinik für Innere Medizin/Gastroenterologie, Marienhospital Gelsenkirchen GmbH, Gelsenkirchen
,
R. Jaussi
2   Institut für Pathologie, Leverkusen
,
W. Nolte
1   Klinik für Innere Medizin/Gastroenterologie, Marienhospital Gelsenkirchen GmbH, Gelsenkirchen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 July 2012 (online)

Zusammenfassung

In dem hier vorgestellten Fall handelt es sich um einen jungen Mann, der bereits seit mehreren Monaten kontinuierlich an Gewicht abgenommen hatte. Ursache war eine Schluckstörung auf dem Boden einer sowohl endoskopisch als auch histopathologisch ausgeprägten eosinophilen Ösophagitis. Wie in der Literatur beschrieben kam es auch bei unserem Patienten durch den Einsatz topischer Kortikoide kurzfristig zu einer deutlichen Verbesserung sowohl der objektiven Befunde als auch der Beschwerden. Anhand eines Literaturüberblickes wird auf ätiopathogenetische und klinische Aspekte dieses Krankheitsbildes eingegangen.

Abstract

We report on a young man, who had suffered from weight loss for several months due to dysphagia resulting from severe eosinophilic esophagitis proven both endoscopically and histologically. As desribed in the literature our patient also demonstrated a significant and short-termed improvement of clinical complaints and pathological findings under treatment with topical steroids. Giving an overview of the literature we discuss etiological and clinical features of this disease.

 
  • Literatur

  • 1 Straumann A, Salvetti M, Schoepfer A. Eosinophile Ösophagitis. Schweiz Med Forum 2008; 8 (39) 724-728
  • 2 Sperry SL, Woosley JT, Shaheen NJ et al. Influence of race and gender on presentation of eosinophilic esophagitis. Am J Gastroenterol 2012; 107: 215-221
  • 3 Rocha R, Vitor AB, Trindade E et al. Omalizumab in the treatment of eosinophilic esophagitis. European journal of pediatrics 2011; 170 (11) 1471-1474
  • 4 Spergel JM, Rothenberg ME, Collins MH et al. Reslizumab in children and adolescents with eosinophilic esophagitis: results of a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. The Journal of allergy and clinical immunology 2012; 129 (02) 456-463
  • 5 Rothenberg ME, Spergel JM, Sherril JD et al. Common variants at 5q22 associate with pediatric eosinophilic esophagitis. Nature Genetics 2010; 42: 289-291
  • 6 Von Arnim U, Wex T, Röhl FW et al. Identification of clinical and laboratory markers for predicting eosinophilic esophagitis in adults. Digestion 2011; 84 (04) 323-327
  • 7 Odze RD. Pathology of eosinophilic esophagitis: what the clinician needs to know. Am J Gastroenterol 2009; 104 (02) 485-490
  • 8 Straumann A. The natural history and complications of eosinophilic esophagitis. Thoracic surgery clinics 2011; 21 (04) 575-587
  • 9 Martin Martin L, Santander C, Lopez Martin MC et al. Esophageal motor abnormalities in eosinophilic esophagitis indentified by high-resolution manometry. Journal of gastroenterology and hepatology 2011; 26 (09) 1447-1450
  • 10 Lucendo AJ, Arias A, De Rezende LC et al. Subepithelial collagen deposition, profibrogenic cytokine gene expression, and changes after prolonged fluticasone propionate treatment in adult eosinophilic esophagitis: a prospective study. The Journal of allergy and clinical immunology 2011; 128 (05) 1037-1046
  • 11 Lucendo AJ, De Rezende LC, Jimenez-Contreras S et al. Montelukast was inefficient in maintaining steroid-induced remission in adult eosinophilic esophagitis. Digestive diseases and sciences 2011; 56 (12) 3551-3558